גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שילמתם על כרטיס והטיסה בוטלה? כל השיטות של חברות התעופה לא לעזור לכם

חוק התעופה הישראלי מעגן את הזכות להחזר כספי של עלות כרטיס הטיסה בבירור ● אולם תלונות רבות שהגיעו לידי "גלובס" מספרות כי החברות עושות ככל שביכולתן על-מנת לעקוף את החוק, תוך שימוש באמצעים פסולים ● אז מה בכל זאת ניתן לעשות? לא בטוח שהרבה

נמל ריק, ואלפים שממתינים להחזר / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
נמל ריק, ואלפים שממתינים להחזר / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

כש-מ' רכשה כרטיסי טיסה לכל המשפחה לארה"ב ב-7,000 דולר היא לא דמיינה לעצמה שיגיע וירוס תוקפני שיגדע את ענף התעופה ואת התוכנית של המשפחה לצאת לחופשה. הטיסה של מ', כמו של צרכנים רבים אחרים בוטלה במסגרת שינוי לו"ז הטיסות של חברות התעופה שהלך והצטמצם עד למחיקה כמעט מוחלטת. מ' סברה, ובצדק כי את כספה היא תוכל לקבל חזרה - אלא שביונייטד מציעים לה זיכוי עתידי. חוק התעופה הישראלי מעגן את הזכות להחזר בבירור: החוק קובע שבמקרה שבו חברת התעופה ביטלה טיסה היא מחויבת להשיב לצרכן את כספו בתוך 21 ימים. עם זאת, לזכות הצרכן עומדת האפשרות לבחור האם לקבל זיכוי לטיסה עתידית במקום. החוק חל על כל החברות שיש להן נציגות בישראל. אלא שחוקים לחוד ומציאות (עגומה) לחוד. עוד ועוד תלונות מועברות ל"גלובס", ובכולן מלינים צרכנים כי הם לא מקבלים החזר כספי על טיסה שבוטלה. במקרה אחד מדובר בטיסה של חברת טראנסאוויה, במקרה אחר של יונייטד - הצרכנים טוענים כי במקום החזר מוצעת רק אופציה לזיכוי. ביונייטד אמרו ל"גלובס" בעניין זה כי אם הנוסע לא ישתמש בזיכוי שיקבל במשך 12 חודשים, הוא יקבל החזר כספי בתום התקופה, כשהם מציינים שמדיניות זו מאפשרת לחברת התעופה להמשיך ולהתנהל תחת הנסיבות הקשות אליהן היא נקלעה בחסות וירוס הקורונה.

גם א' שרכשה כרטיסי טיסה באל על חשה תסכול דומה. התשובה שמספקת אל על ללקוחותיה אולי כנה, אבל היא מצליחה לעצבן את הנוסעים: "בשל אירועי מגפת הקורונה, טיסתך בוטלה. אנו שומרים בשלב זה את כרטיסך למימוש עתידי. שינוי מועד, יעד הטיסה או טיפול בקבלת החזר יתאפשרו עם חזרת אל על לפעילות רגילה". א' מספרת כי כאשר פנתה לחברה נומק לה שאין מי שיטפל בהחזר היות שרוב העובדים הוצאו לחל"ת. "זו טענה לא רלוונטית. כפי שרבים מאתנו עובדים מהבית גם זו פעולה שצריכה להתבצע מהבית. אל על מחזיקה שלא בצדק סכומי עתק של אלפי כרטיסים מבוטלים על חשבון האזרחים. גם אני זקוקה לכסף עכשיו בתקופה כזו קשה". גם ד' שביקש לקבל החזר על ביטול טיסה בטענה "שאתם לא יכולים לקבוע לי הקפאה של הכסף", וגם ש' שהחזיק בשני כרטיסים במחלקת עסקים בטיסה לטוקיו שבוטלה בשווי של יותר מ-10 אלפים דולר, קיבלו תשובה דומה - "תטופלו בסוף המשבר".

מאל על נמסר בתגובה כי "מתחילת משבר הקורונה הנהיגה חברת אל על מדיניות מסחרית מקלה ומתחשבת. כך ניתן היה לשנות או לדחות כרטיסי טיסה ולהחליף יעד ללא דמי טיפול או שינוי וזאת עד לראשית 2021. מאחר ומרבית אנשי החברה בחל"ת והיקף הפניות עצום נוכל לטפל בבקשות עם שובה של החברה לפעילות רגילה". יצוין כי החוק במתכונתו כיום קובע החזר תוך 21 ימים ואף קובע פיצוי כספי בנוסף להחזר (1,300-3,100 שקל לפי מרחק הטיסה), אלא שכרגע נושא הפיצוי הוא בבחינת בונוס שאפילו לא עולה לדיון. ומה הצרכנים יכולים לעשות לנוכח תשובה כזו? צר לנו, אבל חוץ לנסות ולהתעקש - כלום.

להמתין ולראות מי שרד את המשבר

לצד נוסעים שטיסתם בוטלה על-ידי החברה יש גם כאלה שביטלו בעצמם את הטיסה וזכאים להחזר לפי חוק - כאשר הטיסה בוטלה בטווח של 14 ימים ממועד ביצוע ההזמנה או כאשר מדובר באזרחים ותיקים, טווח הביטול הוא 4 חודשים. גם במקרים הללו החוק מחייב את החזרה הכסף ללקוח - וגם זה לא מתבצע.

עו"ד אשר רוטבאום המתמחה בתחום התעופה מסביר ל"גלובס" כי "הדבר היחידי שעומד לזכות הצרכן במקרים אלה הוא להגיש תביעה. אלא שבתי המשפט סגורים, וכשהם יפתחו בשלב מסוים הרי שלא ייקבע דיון מיידי. אופציה אחרת היא להמתין לסוף המשבר ולראות איזו חברה שרדה אותו ולתבוע אז. המקרים הללו מבליטים את בין התיאוריה, כלומר החוק לבין הפרקטיקה. מבחינת לקוח ששילם וזכאי לכספו תשובה של טיסה חלופית עשויה לקומם, אבל כרגע הכלכלה העולמית נקלעה לבעיה וזה חלק מהנזקים הרוחביים של המגפה".

מצד שני, לקוחות חוששים שלא יקבלו את כספם גם בזיכוי אם החברות לא ישרדו.

"זה חשש מוצדק משום שאם חברה תיקלע להליך של חדלות פרעון הלקוח יכול להגיש תביעת חוב. אבל היות שהנושים מחולקים לפי סדרי עדיפות, הלקוחות הם האחרונים אחרי בנקים, ספקים ועובדים - והם יקבלו פירורים אם בכלל. חוץ מלהמתין ולקוות שהחברות יהיו מספיק איתנות לעבור את המשבר, כרגע אין מה לעשות. יש דינים שמגנים על הצרכן בימי שגרה אבל אלה ימים קיצוניים וחריגים, ולא בטוח שהחוקים יכולים לסייע".

העובדה שמדובר בימים חריגים הובילה את משרד התחבורה להגיש לאחרונה תזכיר המבקש לשנות את חוק התעופה ("חוק טיבי") ולהתאימו למצב על-ידי שינוי סעיפים עיקריים: ראשית, לקבוע כי טיסה שאחרה ב-12 שעות (ולא ב-8 שעות) דינה כטיסה שבוטלה, לבטל את רכיב הפיצוי ולדחות את משך השבת הכסף לצרכנים מ-21 ימים ל-90 ימים. סעיף חשוב שמעורר מחלוקת מבקש לקבוע כי החוק יוחל רטרואקטיבית מה-28.2.2020. בהצעת החוק מנומק בהרחבה כי השינויים מתבקשים לאור הקטסטרופה שאליה נקלעו חברות התעופה עד כדי סכנה להמשך קיומן. מבחינת יו"ר הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, מדובר בהצעה אנטי-צרכנית, ש"לא לוקחת בחשבון שהשינוי הקיצוני במציאות אינו נחלתן של חברות התעופה בלבד אלא גם נחלתו של הצרכן".

הסעיף שאטלן מתקומם עליו הוא החלת החוק רטרואקטיבית כשהוא תוהה על קביעה של 90 ימים להחזר "למה 90 ולא 60? הצרכנים מעמידים לחברות הלוואה בתנאים חלומיים בשעה שהחברות עתידות לקבל סיוע מהמדינה והצרכנים לא". ממשרד התחבורה נמסר כי "משרדי הממשלה השונים מקיימים התייעצויות על-מנת להגיע לנוסח מוסכם".

נקודה חשובה שמחדד אטלן היא ש"כל עוד התיקון לחוק לא עבר בהצבעה ממשלתית, סעיפיו תקפים כיום, ולכן התנהלות של אי-השבת הכסף היא לא רק בעייתית אלא מפרה את החוק. "המסר לצרכנים הוא שאסור לוותר. אנחנו מוכנים לבלוע את הגלולה של ויתור על הפיצוי, אבל בין זה ובין לוותר על הכסף ששולם יש מרחק גדול".

אפשרות אחרת שמציע אטלן היא במקרה של עסקה שנפרסה לתשלומים ותשלומים עתידים עדיין לא ירדו, לפנות לחברת האשראי ולדרוש ביטול עסקה על רקע של כשל תמורה.

השארת הכסף בחברה מחייב צ'ופר עבור הלקוח

הרעיון של זיכוי למימוש עתידי מאפשר לחברות להשאיר את כספם של הצרכנים ברשותן, אבל צריכה להינתן סוכריה בתמורה. בחברות הקרוזים למשל, ההצעה שקיבלו צרכנים היא לקבל 100% מכספם בחזרה ו120% משווי הכסף במקרה שיבחרו בזיכוי עתידי.

יניב לניס, מנכ"ל קבוצת טיסות סודיות, מסביר כי הגישה הזו קיימת גם בוויז אייר ובאייר באלטיק, עוד לפני המשבר מתוך הבנה שהשארת הכסף אצל החברה מחייב צ'ופר עבור הלקוח. לניס מספר על הרעה במדיניות של חברות התעופה ככל שהמשבר מעמיק. "באתר של סוויס נעלם טופס מקוון לדרישה להחזר כספי במקרה של ביטול טיסה, ובאיזי ג'ט כבר אי-אפשר לעשות את התהליך בפשטות דרך האתר אלא חייבים לתפוס אותם טלפונית. בנוסף, הנציגים לא יציעו מיוזמתם החזר והם אף יציינו כי מגיע לצרכן שינוי חינם או זיכוי עתידי - אך לא יציעו החזר. צריך להתעקש. החברות מנסות להקשות על הצרכנים לקבל החזר וזה כנראה חוסך להן מיליוני דולרים".

לניס מפרט כי בין החברות שמסרבות להחזיר כספים נמצאות גם אגאן ויוקריין איירליינס כשאחרות שינו גישתן - ג'ורדניאן איירליינס ואיבריה - שבתחילה הציגו מדיניות קשוחה וכעת מאפשרות לנוסעים לקבל את כספם חזרה. "דווקא ריאנאייר שכולם אוהבים לשנוא ולקטר על השירות שלהם מזכה תוך כמה ימים על טיסה שבוטלה וזאת באמצעות פנייה מקוונת", אומר לניס.

למענה של אל על כי עניין ההחזרים יטופל בתום המשבר מגלה לניס סובלנות "לבוא ולהגיד שתקבל את מה שמגיע לך זה עוד בסדר לעומת חברות שפשוט אומרות שלא תקבל. כשיש חברות שמנסות בכוח לדחוף לך שובר עתידי אני מציע לא להסכים ולא להיכנע לשיטת מצליח. לדעתי אחרי כל הבלגן אפשר יהיה לקבל את הכסף חזרה".

המלצה אחרת של לניס למי שטיסתו עוד לא בוטלה ומשך הזמן לביטול לפי חוק הגנת הצרכן (14 ימים) כבר חלף היא להמתין עד לרגע האחרון. "כל עוד הטיסה מופיעה בלו"ז, האפשרות לבטל תלויה בתנאי הכרטיס שנרכש. ברוב המקרים מדובר בכרטיסים שלא ניתן לבטל, ולכן אם הנוסע הוא שיוזם את הביטול - הוא ישלם את מלוא הסכום חוץ ממסי נמל שהוא יכול לקבל חזרה. "מה שלא לוקחים בחשבון הוא שטיסות שמופיעות כיום בלוח עשויות להתבטל ואז המשוואה תתהפך והנוסע יהיה זכאי לפיצוי. ההמלצה היא להמתין ובעיקר לגלות סבלנות". 

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום