גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבוצת המסעדות מונא: "נתקענו עם סחורה וחובות תזרימיים, היינו צריכים לוותר על האגו"

מושיקו גמליאלי מקבוצת המסעדות מונא: "אנחנו מנסים לפעול עפ"י עיקרון של ערבות הדדית"

מושיקו גמליאלי / צילום: תמונה פרטית
מושיקו גמליאלי / צילום: תמונה פרטית

רוב ענפי המשק, ורבים מהעסקים הקטנים והעצמאיים, נפגעו קשות מהקורונה, אבל בין הענפים שניתן להגיד שנפגעו בצורה דרסטית, ממש מהיום למחר, נמצאות המסעדות. מושיקו גמליאלי, איתמר נבון ורועי צבאג הם הבעלים של המסעדות "מונא ואנה" בירושלים ו"קפה טרומפלדור" ו"בר 51 בתל-אביב". גמליאלי מספר על האטה קצרה מאוד ואז נפילה מ-100 ל-0 בגלל הנגיף, התמודדות יצירתית שעשויה להשאיר אותם עם ראש מעל המים ועזרה להרבה ספקים קטנים בדרך וגם על שיעור באופטימיות ובצניעות.

העסק בשגרה:

"אנחנו מפעילים קבוצת מסעדות בירושלים ובתל-אביב. מסעדות עם אוכל טוב, חומרי גלם מיוחדים, ירקות אורגניים וחוויה. כל המסעדות שלנו בימים רגילים מוזמנות שבועיים שלושה מראש. הכול עובד כמו שצריך. חבר'ה צעירים, שנות ה-30 לחיינו. לא באים ממשפחות עשירות ובלי ספונסר או משקיע. הרוב עשינו עם עשר אצבעות, וכל הזמן מחפשים לחדש".

העסק בימי קורונה:

"היו לנו הרבה תכנונים. למשל לשפץ את אחת המסעדות. אנחנו תמיד במחשבה על השקעות עתידיות בעסק כדי לשפר. אבל כשהתחלנו להבין מה נופל כאן על כולנו - עצרנו את כל ההשקעות קדימה והתחלנו לבנות מתכונת מצומצמת. פחות עבודה, אבל בצורה מאוזנת ושווה. אף אחד מאיתנו לא ציפה שמיום אחד לשני יסגרו לנו את הדלתות. זה שיעור קשה לכולם. למעשה היה שבוע אחד לא ברור שם העסקים ירדו לסביב 20%-30% מהפעילות וההכנסות, ואז פשוט מהיום למחר ירידה של 100% - פשוט סגרנו. יש הוצאות ואין לנו שום הכנסות. כלום. יש לנו בכל המסעדות סך הכול כ-250 עובדים שאנחנו מעסיקים, ועוד 120 ספקים קטנים. הרבה מהעובדים יצאו בלית ברירה לחל"ת וזה מפחיד, כי אף אחד לא יודע מה יקרה כשנחזור".

הייתה דרך להיערך למצב כזה?

"אי אפשר להתכונן לדבר כזה. אין שום דבר שאפשר לעשות. איך הייתי נערך? זה נכון שתמיד צריך להיות מאוזנים כלכלית אבל אין אף אחד שיכול להתכונן לחודשיים בלי הכנסות. אי אפשר להתכוננן למכה כזו ואני יכול להגיד שההתנהלות הכלכלית שלנו מאוד מחושבת".

איך מתמודדים עכשיו עם המצב?

"החלטנו שאנחנו מנסים לפעול על-פי עיקרון של ערבות הדדית. אנחנו בעצם פונים ללקוחות שלנו. אנשים שמוצאים ביציאה למסעדה קצת אסקפיזם וחיים אחרים, ואוהבים את מה שאנחנו עושים. הלכנו דרך הדסטארט שממש סייעו לנו ומה שאנחנו מציעים בעצם זה לקנות עכשיו את הדברים שיהיה אפשר לקבל אחר כך. כמו שאנחנו הזמנו מראש את חומרי הגלם והמוצרים וכל הדברים כדי לפעול, הלקוחות שלנו יזמינו מראש עכשיו וישלמו מראש, ויקבלו את התמורה אחרי שהדברים יחזרו לשגרה. חלק מהדברים גם אפשר לקבל היום תחת מגבלות, ארוחות לבידוד למשל. אני חייב להגיד שנדהמנו מכמות האנשים שפנו אלינו. בזמן מאוד קצר אנשים תמכו ב-100 אלף שקל, וזה מדהים. הרבה יותר ממה שחשבנו.

"לא היה פשוט להגיע לפתרון הזה, ישבנו וחשבנו והיינו גם צריכים לצאת מהקופסא וגם לוותר על האגו. אני הייתי ממש סקפטי. יש בזה קצת בושה, ואולי קצת הרגשה של לקבל תרומות, אבל אין ברירה. ואני שמח לראות שזה עובד. חשוב לי גם להגיד שאנחנו דואגים לשלם ל-120 ספקים קטנים שאנחנו עובדים איתם כל השנה וגם הם בבעיה גדולה".

יש לך עצה או טיפ לעסקים דומים איך להתמודד על התקופה הזו?

"אני חושב שאחד הדברים החשובים זה להוריד כל סוג של בושה. להבין שזה מצב גלובלי גדול. זו הבנה מאוד חשובה. חשוב גם להבין שאתה לא עשית שום דבר לא בסדר. אני מגיע מתחום הספורט בעברי, ותמיד בספורט יש את האמירות למצוא את החוזקות שלך. זה הזמן למצוא את החוזקות של כל עסק".

מה צפוי לנו בהמשך?

"אני לא יודע. אני כן חושב שנכנסים לתקופה שיהיה מאוד ברור מה חיוני ומה לא, ומה שחיוני יעבוד".

מה דעתך על הטיפול הלאומי בנושא?

"מצד אחד אני מצפה מהמדינה שתראה גם אותנו המסעדנים, אבל מניסיוני, המסעדנים זו הפרה החולבת, מנוע של מסים, העסקה ורגולציה מטורף, אבל גם תמיד האחרונים בשרשרת של הפיצוי או הדאגה של המדינה". 

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים