הנתון היומי: שיפור באוויר שאנחנו נושמים עקב הבלימה הכלכלית

בעולם נרשמה ירידה משמעותית בזיהום האוויר בתקופה האחרונה, שמיוחסת להפחתת הנסועה ולצמצום המשמעותי בשימוש בדלקים מאובנים • המשרד להגנת הסביבה דיווח על הפחתה של 42% בחנקן הדו-חמצני בישראל בשבוע החולף

תושב הולך בבייג'ינג'. שיפור איכות האוויר / צילום: NG Han Guan, AP
תושב הולך בבייג'ינג'. שיפור איכות האוויר / צילום: NG Han Guan, AP

השנה החולפת הייתה "שנת מחאת האקלים". לאחר שנים שבהן הציבור והתקשורת מיעטו להתעסק במשבר האקולוגי ובנזקים הכבדים הנגרמים לכדור הארץ בשל הפעילות האנושית, החלה התעוררות משמעותית שהובילה גם פוליטיקאים לנקוט צעדים משמעותיים יותר מבעבר. ואז הגיעה הקורונה. משבר בריאותי עולמי שפקד כמעט כל מדינה על פני כדור הארץ, ודחק הצידה את העיסוק בכל נושא אחר מלבדו.

כשבני האדם ספונים בביתם והפעילות הכלכלית עוברת להילוך נמוך, האם הסביבה היא המרוויחה הגדולה?

בעולם נרשמה ירידה משמעותית בזיהום האוויר בתקופה האחרונה, שמיוחסת להפחתת הנסועה ולצמצום המשמעותי בשימוש בדלקים מאובנים. המשרד להגנת הסביבה דיווח על הפחתה בישראל של 42% בחנקן הדו-חמצני (מזהם אשר מאפיין זיהום אוויר כתוצאה מפעילות אנושית כגון תחבורה ותעשייה) בשבוע החולף, ו-30% בשבוע שקדם לו (המדידה תלויה בגורמים נוספים דוגמת תנאי מזג אוויר, ולכן ייתכן שנראה ירידה מסוימת באיכות האוויר בהמשך, גם אם הוראות הבידוד החברתי ימשיכו).

בעולם, בעיקר באזורים שננקטים צעדים נוקשים של בידוד חברתי, חלה בחודשיים האחרונים ירידה משמעותית בזיהום האוויר. בצפון איטליה נרשמה ירידה של 40% ב-20 במרץ, 11 ימים לאחר שהחל הסגר הכללי. בברצלונה נרשמה של 55% לעומת מרץ אשתקד, במדריד נרשמה ירידה של 41% ובליסבון - 51%. בניו יורק נרשמה ירידה של 50% בין השבוע הראשון לשבוע השני במרץ.

הירידה בפליטת בחנקן דו-חמצני ביחס לשגרה
 הירידה בפליטת בחנקן דו-חמצני ביחס לשגרה

לפי ניתוח תמונות הלווין של נאס"א בסין, בפברואר נרשמה במדינה ירידה של לפחות 35% בזיהום האוויר לעומת החודש שקדם לחגיגות השנה החדשה במדינה, טרם ההתפרצות הגדולה.

מדי שנה, הורג זיהום האוויר בעולם כ-7 מיליון איש, למעלה ממיליון מהם בסין בלבד. לפי אוניברסיטת סטנפורד, השיפור באיכות האוויר בסין תוביל להצלת חייהם של 50-75 אלף בני אדם השנה.

פליטות הפחמן הצטמצמו במקומות מסוימים באופן שמקרב את העולם למימוש יעדי הסכם פריז. בגרמניה, למשל, השפעת הקורונה מקרבת את המדינה להפחחת הפליטות ב-40% לעומת רמתן בשנת 1990, ירידה של 50-120 מיליון טון CO2 לעומת השנה שעברה, בהתאם לחומרת הפגיעה של הווירוס במדינה.

יש המקווים כי תקופת הסגר תוביל לשינוי בהרגלים של בני האדם בעתיד ולהקטנת הפגיעה בסביבה. מאידך, קיים חשש כי ממשלות מנצלות כבר עכשיו את השעה כדי להפחית רגולציה סביבתית "כדי לסייע למגזר העסקי", וכי לאחר המשבר הפגיעה הסביבתית דווקא תואץ. פעילי הסביבה, אם כן, נדרשים להשאיר את עיניהם פקוחות לרווחה.