פרשנות: בתי חולים כורעים תחת הנטל - אבל "זה הזמן לחשוב בגדול"

זה מה שאומר נגיד הבנק המרכזי לפוליטיקאים - והפוליטיקאים שוקלים הקצאות ענק חדשות לטובת היום שאחרי • המדינות מהדקות את הפיקוח על תושביהן, ואחת מהן, וירג׳יניה, מרחיקה את תאריך היעד לסיום הסגר עד 10 ביוני

עובדת בצוות רפואי מחוץ לבית חולים בניו יורק, ארה"ב / צילום: Kathy Willens, AP
עובדת בצוות רפואי מחוץ לבית חולים בניו יורק, ארה"ב / צילום: Kathy Willens, AP

מספר מתי הקורונה בארה"ב חצה אתמול לפנות ערב (חצות בישראל) את סף ה-3,000. מספר הנדבקים התקרב ל-165 אלף, עלייה של בערך 20 אלף ביממה אחת. כמעט קשה לזכור שרק לפני שבוע המספרים בארה"ב היו זהים לאלה של סין. עכשיו הם גדולים פי שניים ויותר.

שתי מדינות שכנות, המתחלקות ברעת הקורונה, ניו יורק וניו ג'רזי לבדן, כבר עברו את סין במספר הנדבקים, אם כי מספר המתים בהן עדיין קטן בהרבה. שוועת ניו יורק מוסיפה לבקוע, כבכל יום, מגרונותיהם של המושל אנדרו קואומו ושל ראש העיר ביל דה בלאסיו. קואומו הפציר אתמול במדינות אחרות של ארה"ב לשלוח כל עזרה אפשרית למדינתו, בין אם זה ציוד ובין אם זה כוח אדם.

העיר ניו יורק מקימה חדרי מתים ארעיים. עד כה נגיף הקורונה הרג כ-800 מתושביה. ביום ראשון נרשמו 98 מתים בתוך שבע שעות. יותר מ-36,000 הידבקויות דווחו ביום ב' בבוקר בעיר בלבד. המספרים לכל מדינת ניו יורק כמובן גדולים בהרבה.

שער הניו יורק פוסט. אוהלי חולים מוקמים בסנטרל פארק של מנהטן; "ניו יורקי מת כל 14 דקות ב-24 השעות האחרונות" / צילום: צילום מסך
 שער הניו יורק פוסט. אוהלי חולים מוקמים בסנטרל פארק של מנהטן; "ניו יורקי מת כל 14 דקות ב-24 השעות האחרונות" / צילום: צילום מסך

צוותים רפואיים התחילו לנטות אוהלים בסנטרל פארק של מנהטן, כדי להקל את העומס באחד מבתי החולים הגדולים ביותר של אמריקה, 'מאונט סאיינאי ווסט'. אתמול הגיע אל נמל ניו יורק בית חולים צף של הצי האמריקאי, עם קיבולת של אלף מיטות, 12 חדרי ניתוח ו-800 אנשי סגל. העיר עומדת להתחיל לקנוס ניו יורקים שאינם מצייתים להוראות המשטרה, "בין 250 ל-500 דולר", על פי ראש העיר.

מאסר על הזמנת 60 לקומזיץ

גם מדינות אחרות, שהפגיעה בהן לפי שעה מוגבלת, מחמירות את תקנות התנועה והסגר שלהן. עיר הבירה וושינגטון ושתי המדינות הגובלות בה, וירג'יניה ומרילנד, החמירו את תקנותיהן. הן מוסיפות להתיר יציאה מן הבית לצורך קניית מזון, פעילות גופנית והולכת כלבים, ובלבד שיישמר מרחק הביטחון. ההבדל ביניהן נוגע למסגרת הזמן: בוושינגטון, עד 24 באפריל; במרילנד לא ננקב תאריך; בווירג'יניה, לעומת זאת, תאריך היעד הוא עשרה ביוני, הרחוק ביותר לפי שעה במדינה כלשהי. הנשיא טראמפ הודיע ביום א' על הארכת הנחיות הממשלה הפדרלית למרחק ביטחון עד 30 באפריל.

השלוש הנ"ל מתכוונות להטיל קנסות כבדים, עד 5,000 דולר, על מפירי ההוראות. מושל וירג'יניה אומר כי משטרת המדינה ערכה 6,100 פשיטות כדי לוודא ציות. תושב אחד נאסר לאחר שהזמין 60 בני אדם לקומזיץ. תושב אחר הואשם בעריכת מסיבה לבני-נוער. כל השלוש מאיימות על המפרים בעונשי מאסר של חצי שנה עד שנה. אבל המשטרה בווירג'יניה לא תורשה לעצור בני אדם ברחוב כדי לתהות על מעשיהם.

מבוקש: מחטא ידיים עם 60% אלכוהול

זעקות העזרה אינן בוקעות רק מן הערים הגדולות. עיתון בגלוסטר, עיר חוף קטנה (30 אלף) במדינת מסצ'וסטס, פירסם אתמול בעמודו הראשון בקשה משני בתי חולים מקומיים לתרומות, כולל "מחטאי ידיים עם מרכיב אלכוהול של לפחות 60%".

מדינת מסצ'וסטס כולה מטפסת לאיטה בטבלת מוכות-הקורונה, והגיעה השבוע למקום החמישי, עם 5,750 נדבקים ו-56 מתים. מושל המדינה הזהיר אתמול, כי המספרים האלה יתחילו לגאות בתוך שבוע. שלטים דיגיטליים בכניסות למסצ'וסטס מבקשים מתושבי מדינות אחרות המגיעים אליה להיכנס מייד לסגר של 14 יום.

לפנות בוקר (שעון ישראל) נודע, כי בדיקות דם בארבעת בתי החולים הגדולים ביותר בבוסטון, הגדולה בערי מסצ'סוטס, העלו, ש-345 מאנשי הסגל שלהם לקו בנגיף הקורונה.

מסיכות, נוזף הדוקטור הסיני

בינתיים מתחילה להיקרא בעניין ביקורתו של ד"ר ג'ורג' גאו, מנהל המרכז הסיני לפיקוח על מחלות ועל מניעתן. הוא מצוטט באתר הרשת של המגזין Science: "השגיאה הגדולה לפי דעתי בארה"ב ובאירופה היא שאנשים אינם מכסים את פניהם במסיכות". מסיכות אינן מקובלות ברוב ארצות המערב, ואנשי מדע ורופאים בארה"ב דיברו בשיעורים משתנים של ביטול על תועלתן בחיי היום יום. אבל זה התחיל להשתנות.

מנהל המרכז הארצי למניעת מגפות (CDC) באטלנטה, ד"ר רוברט רדפילד, אמר אתמול בראיון לתחנת רדיו ציבורית, כי המרכז בודק עכשיו את התועלת שתצמח ממסיכות אצל נשאי הנגיף שלא פיתחו תסמינים. מומחי המרכז אינם חושבים שמסיכות מגינות על לובשיהן מפני הנגיף, אבל הן עשויות למנוע את הפצתו.

לפי ד"ר רדפילד, רבע מכל הנשאים אינם מפתחים תסמינים. אשר לשלושת הרבעים האחרים, הם עשויים להפיץ כמויות ניכרות של הנגיף ב-48 השעות הנוטות לעבור בין ההידבקות ובין פיתוח התסמינים. ד"ר רדפילד גם אומר, ש Covid-19 מידבק "קצת יותר" מנגיף השפעת הרגילה.

אשר לעתיד, ד"ר רדפילד אומר כי חלקים של ארה"ב יוכלו להתחיל לחזור אל שיגרה כלשהי "בתוך ארבעה, ששה, או שמונה שבועות". אבל המלצה כזאת מתקבלת בספקנות בין אנשי מדע אחרים, המזכירים שגם אז "95% מחלקי ארה"ב" עדיין לא ייחשפו לנגיף. הקלת הסגר בחלקים הפגועים עלולה לזרז התפשטות אל החלקים הלא-פגועים.

להתחיל לחשוב על ההתאוששות

הדמוקרטית רבת ההשפעה ביותר בוושינגטון, יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי, אומרת כי זה הזמן להכין את השלב הבא בהזרמה המסיבית למשק. הקונגרס אישר בשבוע שעבר את חוק ההקצאה הגדול ביותר בתולדותיו: 2.2 טריליון דולר. אבל היא רואה בחוק הזה רק עזרה ראשונה. החוק הבא צריך לעסוק ביום שלאחר משבר הקורונה: בהנחת היסודות להתאוששות כלכלית.

היא נמנעת מלנקוב בסכומים, אבל אומרת ל'וול סטריט ג'רנל', כי החוק הזה צריך לכלול שיפור קבוע של תנאי עבודה, הצלה של קרנות פנסיה שמשבר הקורונה שחק את בסיסן; ופריצת דרך באחד העניינים החיוניים ביותר, והבלתי-פתורים ביותר בסדר היום התחקיקתי בוושינגטון: שיפור תשתיות. תחת "תשתיות" אפשר למצוא בריאות, תחבורה וטלקומוניקציה.

הרפובליקאים בקונגרס חזרו והכשילו יוזמות תשתית, מפני שהן עמדו להגדיל במידה ניכרת את חובה של הממשלה הפדרלית. אבל משבר הקורונה שחרר את השמרנים הפיסקאליים הגדולים ביותר שבין הרפובליקאים מכל עכבותיהם.

פלוסי אומרת, כי שוחחה בימים האחרונים עם נגיד הבנק המרכזי ג'רום פאואל, והוא אמר לה, לדבריה, "הרבית כה נמוכה - עליך לחשוב בגדול", היינו לא להירתע מפני הגדלת החוב הלאומי. זו הערה מעניינת, מפני שהנשיא טראמפ דווקא דיבר באחרונה על ההזדמנות לנצל את הרבית הנמוכה כדי להקטין את החוב באמצעות פריסתו.

שלושה חגים, בתי תפילה ריקים

בינתיים מתקרבים והולכים מאורעות מרכזיים בלוחות השנה של שלוש הדתות המאורגנות הגדולות ביותר באמריקה: הפסחא הנוצרי, הפסח היהודי וחודש הרמדאן המוסלמי. קשה להעלות על הדעת פסח בלי סדר, פסחא בלי תהלוכות (ביום א' של הדקלים, שבו נכנס ישו לירושלים) ובלי מיסות חגיגיות, ורמדאן בלי מסגדים וארוחות צום.

עיתון במדינת טנסי מקדיש את עמודו הראשון ל"ימי קודש בעידן המגיפה". עיתון בבוסטון מפרסם צילום של ילד יהודי מקומי לצד הכותרת "בר מצווה באמצעות הזום". עיתון באילינוי מפרסם צילום של כנסיה ריקה בתפילת יום א'. הנוכחת היחידה היא מצלמה, המעבירה את המעמד באינטרנט.

שער העיתון מטנסי. כיתוב: "ימי קודש בעידן המגיפה", בעיתון במדינת טנסי / צילום: צילום מסך
 שער העיתון מטנסי. כיתוב: "ימי קודש בעידן המגיפה", בעיתון במדינת טנסי / צילום: צילום מסך

בר מצווה באמצעות הזום בבוסטון / צילום: צילום מסך, גלובס
 בר מצווה באמצעות הזום בבוסטון / צילום: צילום מסך, גלובס

התמונה הזו חזרה השבוע באלפי בתי תפילה באמריקה. אבל היו יוצאים מן הכלל. כוהן דת פרוטסטנטי בדרום פלורידה נעצר, לאחר שערך את תפילת יום א' הרגילה בכנסיית-הענק שלו בעיר טאמפה, בנוכחות מאות מאמינים.

מפקח המשטרה המקומי אמר על כוהן הדת: "אדישותו הפוחזת לחיי אדם סיכנה לא רק הנוכחים בכנסיה אלא אלפים רבים הבאים איתם במגע". אבל הכוהן לא האריך לשבת בתאו. הוא שוחרר בערבות לאחר 40 דקות.

ואלה נתוני המגיפה בארה"ב ב-6 בבוקר שעון ישראל:

164,253 הידבקויות ידועות, עליה של 20,000 ויותר בתוך 24 שעות;

3,165 מתים, עליה של 573 ;

5,506 החלמות.

המדינות הפגועות ביותר:

ניו יורק - 67,325 הידבקויות, עלייה של 6,646; 1,342 מתים, עלייה של 279;

ניו ג'רזי - 16,636 הידבקויות, עלייה של 3,250; 198 מתים, עלייה של 37;

קליפורניה - 7,248 הידבקויות, עלייה של 1,044; 145 מתים, עלייה של 14;

מישיגן - 6,498 הידבקויות, עלייה של 1,012; 184 מתים, עלייה של 52;

מסצ'וסטס - 5,752 הידבקויות, עלייה של 797; 56 מתים, עלייה של 8;

פלורידה - 5,704 הידבקויות, עלייה של 754; 71 מתים, עלייה של 11;

מדינת וושינגטון - 5,250, עלייה של 354; 210 מתים, עלייה של 10

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny