גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרוץ לאוויר: כך נראית המלחמה על כל מכונת הנשמה

מכונות ההנשמה הן קריטיות להצלת חייהם של חולי הקורונה הכבדים ● הביקוש הגובר בימי המגפה נתקל בחומת ההיצע המוגבל של "הימים הרגילים", מה שהוביל לזינוק דרמטי במחירים ולניסיונות שונים לאלתר מכונות הנשמה על ידי חברות שעד היום ייצרו מנועים, מכוניות שואבי אבק ועוד

רופאים מקבלים תדרוך על מכונת הנשמה חדשה בבית חולים בהמבורג בגרמניה בשבוע שעבר / צילום: רויטרס
רופאים מקבלים תדרוך על מכונת הנשמה חדשה בבית חולים בהמבורג בגרמניה בשבוע שעבר / צילום: רויטרס

מירוץ עולמי מתנהל בימים אלה להשיג מכונות הנשמה. קומץ החברות המייצרות אותן עומדות בפני ביקושים שאינן יכולות לספק, חברות סטארט-אפ וארגונים שצצו אד-הוק מנסים לפתח מודלים חדשים וזולים יש-מאין, ציוד וטרינרי המשמש בניתוחי בעלי חיים מגויס לבתי חולים ואפילו חברות הרכב הגדולות בעולם אמורות להתגייס למשימה - הן התבקשו בנימוס על ידי ממשלת גרמניה או צוו בציוץ בטוויטר על ידי נשיא ארה"ב - לעבור לייצר מנשמים לבני אדם.

הרקע לביקוש הרב הוא העובדה כי הנשמה וטיפול נמרץ הם נכון להיום הטיפול היחיד שעשוי להציל את חייהם של מי שחלו בקורונה וסובלים מדלקת ריאות חריפה כתוצאה ממנה. שיעור החולים שנדרש לטיפול נמרץ משתנה ממדינה למדינה, אך במקומות בהם ההתפרצות חמורה - כמו צרפת, איטליה או ספרד - הוא מגיע ל-10% מהחולים המאובחנים. בעוד מספר החולים ברחבי העולם מתקרב למיליון ומאיים לחצות אותו במהירות, מדובר בהרבה מאוד מכונות.

מחיר מכונת הנשמה בסיסית יכול לעמוד על כ-6,000 דולר, אמר מנכ"ל חברת "המילטון מדיקל" אבל זו הדרושה לטיפול המורכב בחולי קורונה עולה כ-45 אלף דולר. הוא הבטיח כי המחירים לא השתנו לעומת השנה שעברה, אולם מושל העיר ניו-יורק, שנאבק למצוא מכונות חדשות לטיפול בעשרות אלפי החולים במדינה, אמר במסיבת עיתונאים שלשום כי המחיר האמיר באחרונה מ-20 אלף דולר ל-50 אלף דולר. 

ייצור המכונות נכנס להילוך גבוה

"כל העולם מנסה להזמין מכונות"

החברה הגרמנית Drägerwerk נחשבת למובילת השוק העולמי של מכונות הנשמה. היא נוסדה כחברה משפחתית עוד במאה ה-19, והמנכ"ל שלה, שטפן דרגר (57), הוא גם דור חמישי למייסדי החברה. ההיסטוריה שלה היא זו של מכונות ההנשמה, שהחלו ממכשירים הנישאים על הגב לכורים לכודים, דרך צוללנים, ניסיונות ההרדמה הראשונים ועד לפיתוח המכונות המשוכללות המיוצרות כיום, המורכבות מ-1,500 רכיבים שונים המגיעים ממאה ספקים שונים ברחבי העולם, ועומדות בפני ביקוש אדיר.

"ממשלות, שגרירים, שרים - כל העולם מנסה כיום להזמין מכונות הנשמה חדשות מאתנו. מלך הולנד התקשר אלינו, הבית הלבן ביקש את הפרטים שלנו", אמר דרגר בראיון לעיתון הגרמני "די ולט" בסוף השבוע האחרון, "אבל אין סיכוי שהביקוש העולמי ייענה" הוא אומר, "אפילו מבלי להתייחס לביקוש הנוסק למסכות, הביקוש למכונות גדול כרגע פי עשרה מהמצב הנורמלי".

בשנה שעברה, לפי נתוני אנליסטים לגבי ציוד רפואי, ייצרו ארבע החברות המובילות בעולם, כ-40 אלף מכשירים בשנה. כעת, ישראל בלבד הודיעה כי הזמינה עוד 11 אלף מכונות הנשמה (ועוד 3,000 כרזרבה), ובארה"ב מדברים על צורך בכ-200 עד 300 אלף מכונות כדי להתמודד עם הגל הנוכחי של הקורונה.

ממשלת גרמניה הזמינה עשרת אלפים מכונות בסמס

דרגר מספר עם זאת כי מי שפעלה ראשונה מול החברה הייתה ממשלת גרמניה, שלפי הדיווחים בתקשורת הזמינה במהירות באמצעות הודעת סמס עשרת אלפים מכונות בייצור מיידי - ההזמנה הגדולה ביותר שהחברה קיבלה מעודה. החברה מליבק הכפילה את הייצור ובימים אלה מתכננת להגדיל את יכולתה עוד יותר, עד כדי שתכפיל פי ארבעה את התפוקה בטווח זמן לא ידוע. "הממשלה הפדרלית פעלה מהר ובהחלטיות", אמר דרגר, "וזו הסיבה שלגרמניה היה יתרון על מדינות אחרות שפעלו בצורה יותר ביורוקרטית ופחות החלטית".

למרות שאילתות בעניין של חברי פרלמנט גרמנים, לא ברור מתי תספק החברה את המכונות לבתי החולים בגרמניה, שגם כך נהנים מיחס גבוה של מיטות טיפול נמרץ ומכונות בהשוואה לישראל, ספרד או איטליה.

"דייסון" גם מנסה לפתח מכונה

לא רק הגרמנים עומדים במרכז הביקוש העולמי. החברה השבדית "גטינגה", שבשנים כתיקונן מספקת כרבע מייצור מכונות ההנשמה בעולם, קיבלה בקשה דחופה כבר בפברואר לספק לבתי החולים באיטליה כ-5,000 מכונות חדשות, לצד ציוד רפואי אחר הכרחי. "כלל הייצור שלנו בשנה שעברה עמד על 10,000 מכונות, אז זו היתה הזמנה אדירה", אמר מנכ"ל החברה ל"רויטרס", "כל מה שיכולנו לספק הוא 500 מכשירים". החברה האמריקאית-שוויצרית "Hamilton Medical" מנסה גם היא להגביר משמעותית את התפוקה שלה, במיוחד כדי לספק את המכונות לשוק האמריקאי. ואפילו בצפון איטליה - מוקד ההתפרצות המשמעותית הראשון באירופה - מנסה חברת Siare האיטלקית, בסיוע הרשויות, לשלש את יכולת הייצור שלה.

במקביל לחברות הללו, ישנם שורה של ארגונים פרטיים שמנסים להיכנס לתחום, בין אם מתוך מניעים הומניטריים או כספיים. קבוצת מכוניות המרוץ "מקלרן" למשל, מנסה לנצל את ניסיונה בהנדסת מכונות מהירה כדי ליצור מכונות הנשמה, וכך גם חברת שואבי האבק "דייסון". חברות קטנות מנסות להמיר מכונות הנשמה ידניות לכאלו שיוכלו לפעול למשך זמן ובנוסף חברות כלי הרכב הגדולות הצטוו על ידי נשיא ארה"ב לעבור לייצר מכונות הנשמה "באופן מיידי". בגרמניה ביקשה הממשלה מהחברות - שהשביתו את המפעלים שלהם ברחבי המדינה - "לבדוק את האפשרות לעשות זאת".

"דיברתי על זה עם הנהלת 'דיימלר' (אחת משלוש חברות הרכב הגדולות בגרמניה, א.א.) והסכמנו בינינו שמדובר במשימה קשה. רק המרת קווי הייצור לכאלה שיתאימו לייצור מכונות הנשמה תיקח חודשים", אומר דרגר, "הם לא יכולים לבנות מכונות הנשמה באותה מידה שאנחנו לא יודעים לבנות מכוניות". לדבריו, "יש לנו ניסיון של עשרות שנים בזה, וחלקים שמגיעים מכל העולם".

בחברות אחרות מסבירים כי בשל העובדה שחולי קורונה נזקקים לטיפול ממושך ומיטבי, שרק מודלים מתקדמים מאפשרים, פוחת הסיכוי של מכונות חדשות או מאולתרות לעמוד במשימה.

סקפטיות לגבי יוזמות הייצור המקבילות

דרגר, מצדו, מסתכל בסקפטיות על הניסיונות לפתח מכשירים חדשים, או לממן יוזמות מקבילות. "יש גבול לכמה ניתן להאיץ את התהליך. אי אפשר לקבל תינוק בחודש אחד בעזרת הריון מקביל של תשע נשים", אמר. הוא וחברות אחרות חוששים בימים אלה בעיקר מקריסה של שרשראות האספקה העולמיות, משום שהמכונות כוללות רכיבים אלקטרוניים מרחבי העולם, וכבר מסתמן מחסור בחלק מהם. "אנחנו צריכים חלקים מארה"ב, מאסיה ואפילו מניו-זילנד", אמר. כפתרון ביניים, הוא מציע "להחיות" מכונות הנשמה ישנות שטרם נהרסו (אורך החיים הממוצע שלהן הוא כ-10-15 שנה, לפי היצרנים) או להשתמש במכשירי החייאה מאמבולנסים. "הם לא מיועדים להנשמה תמידית, אבל אפשר לתקן אותם כך שיוכלו לעשות זאת".

מבחינתו, הוא יוצא נגד פתרון שכבר מיושם בארה"ב בשל המצוקה החמורה - לחבר שני אנשים למכונה אחת. "לא הייתי מייעץ לעשות זאת" אמר, "לחלש מבין שני הפציינטים המחוברים למכונה אחת יש חיסרון לעומת השני, והוא ככל הנראה ימות".

בנוגע לישראל, מסרה החברה הגרמנית ל"גלובס" כי אינה מזניחה את לקוחותיה הבינלאומיים, וכי תספק השנה יותר מ-10,000 מכונות הנשמה גם ללקוחות ברחבי העולם. כשנשאלה אם ישראל ביצעה הזמנות, הגיב דובר החברה ואמר כי "אנחנו לא מפרטים לגבי הזמנות ומכרזים. אנחנו עושים את המיטב כדי לענות על ההתחייבויות החברתיות לאספקת מכונות - ברחבי העולם".

עוד כתבות

ד"ר טליה כהן סולל (ג'נטיקה +) יונית סירקין, מנכ"ל מסצ'אלנג, שרון ברק (סולוטום)

נתוני מאסצ'לנג': חברות המאיץ שהתבססו בירושלים גייסו 80 מיליון דולר

50% מהחברות הללו מנוהלות על ידי נשים והן מעסיקות באופן ישיר או עקיף 3,000 עובדים בירושלים

מיכה אבני/ צילום: שלומי יוסף

בדרך למיזוג אגוד במזרחי טפחות: פנינסולה במו"מ מתקדם לרכישת תיק האשראי ליהלומנים

אגוד ומזרחי טפחות חייבים למכור את התיק על מנת לקבל את אישור רשות התחרות למיזוג ● עם השלמת מיזוג אגוד בבנק מזרחי טפחות יהיו בישראל רק 6 קבוצות בנקאות מסחריות נפרדות

משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מועצת התאגיד: כמחצית מהגרעון הוא כתוצאה "מטעויות שונות שנעשו ע"י ההנהלה"

המועצה היוצאת הנחתה את הנהלת התאגיד להימנע מפגיעה בליבת עשיית התאגיד ובעובדים "שאינם אחראים בשום צורה לגירעון שנוצר" ● למרות זאת, היום קיבלו העובדים הודעה על צעדי צמצום

IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ה-IPO הטכנולוגית הגדולה ב-2020: זום אינפו נסקה ב-60% בנאסד"ק

חברת המודיעין העסקי זום אינפו שהוקמה על ידי היזם הישראלי יהונתן שטרן צלחה הערב הנפקה ראשונית בנאסד"ק לפי שווי חברה של יותר מ-8 מיליארד דולר

המדריך לזיהוי פייק ניוז / צילום: אפרת לוי, גלובס

איך מסמנים פוסטים כוזבים בטוויטר ובפייסבוק?

איך מסמנים פוסטים כוזבים בטוויטר ופייסבוק, האם לאנשי ציבור מגיע יחס מיוחד, ואיך בודקים עובדות? ● נעה ברק, מנהלת הפיתוח של "המשרוקית", ועמרי זרחוביץ', עורך מדור ההייטק של "גלובס", הגיעו לעשות קצת סדר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

ממשל טראמפ מאיים: נאסור על חברות תעופה סיניות לפעול בארה"ב

ממשל טראמפ מאשים את סין כי לא אישרה חידוש טיסות של חברות אמריקאיות לתחומה ● אם מדיניות זו לא תשתנה, ארה"ב צפויה לאסור על חברות סיניות לנחות ולהמריא ממנה החל מ-16 ביוני

ברק עילם, מנכ"ל נייס / צילום: איל יצהר

נייס רוכשת חברה מתחום מניעת הפשיעה הפיננסית

החברה מארה"ב, Guardian Analytics, מספקת פתרונות מבוססי AI בענן ● היקף הרכישה לא דווח

איירין טריפלט – האדם האחרון שקיבל פנסיה ממלחמת האזרחים האמריקאית / צילום: צילום מסך מפייסבוק

הלכה לעולמה איירין טריפלט – האדם האחרון שקיבל פנסיה ממלחמת האזרחים האמריקאית

אביה של איירין, מוס טריפלט, נלחם במלחמה בין השנים 1862 ל-1865 ● כבת נכה של ותיק מלחמה, זכתה טריפלט לפנסיה בגובה 73.13 דולר בחודש מהממשל האמריקאי

רון וקסלר / צילום: איל יצהר

ישראכרט: ההוצאות בגין הפסדי אשראי נסקו פי 4, והרווח הצטמק ב-86%

ישראכרט מדווחת כי עד 19 באפריל היה קיטון חד של 48.2% במחזור העסקאות באמצעות כרטיסיה, כאשר מאותו מועד ועד סוף מאי ישנה התאוששות, אך עדיין לא מדובר על חזרה לשגרה

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

שש השנים הרעות של אדוארדו אלשטיין: יוצא להסדר חוב באי.די.בי לאחר ששפך לתוכה כ-3 מיליארד שקל

טיוטת ההצעה של אלשטיין לחיזוק מבנה ההון של חברת אי.די.בי כוללת הזרמת הון של 300 מיליון שקל ותספורת לנושים בהיקף של 600-700 מיליון שקל - כשליש מהחוב ● מניות ישראייר יירשמו למסחר בבורסה

פולי ברונשטיין / צילום: אלעד גוטמן

המינוי שבוטל ועורר סערה: בכירים בליכוד אספו חומרים על מנכ"לית קרן היסוד המיועדת לפני שנפסלה

פולי ברונשטיין כבר נבחרה לתפקיד מנכ"לית קרן היסוד והתחילה חפיפה, כשפתאום קיבלה הודעה על ביטול המינוי ● הנימוק הרשמי: קיצוצים בעקבות משבר הקורונה ● בכיר בליכוד ל"גלובס": "היא, שפעלה להפיל את נתניהו, באמת חשבה שתוכל להתמנות לתפקיד במוסד לאומי חשוב?"

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

בנק ישראל לבנקים: אפשרו לחברות כרטיסי האשראי לסלוק במס"ב

בבנק המרכזי רוצים להביא לכך שהיכולת להתממשק למערכות הסליקה של הבנקים תיפתח מיידית לחברות כרטיסי האשראי ובעתיד ליתר חברות נותנות שירותי אשראי ופינטק

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס  ERIN SCOTT

צוקרברג על ההחלטה להשאיר את הפוסט של טראמפ: "זו אינה החלטה עם תשובה שנכונה ב-100%"

"למה זה חייב להיות בינארי? למה זה חייב להיות להסיר או להשאיר?", שאל צוקרברג במסגרת שיחה בת 90 דקות שקיים עם עובדי פייסבוק ● עם זאת, כשנשאל כמה אנשים שחורים ומרקעים אתניים אחרים היו מעורבים בהחלטה על הפוסט של טראמפ, הוא לא ידע לענות

ברק אובמה / צילום: רויטרס

אובמה לנוער שחור בארה"ב: "זה הרגע להתעלות לאידאלים הנשגבים ביותר"

הנשיא לשעבר אמר את הדברים במפגש וירטואלי עם נוער שחור על רקע הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטרים במינאפוליס ● "הטרגדיה היא גם הזדמנות אדירה להתעורר", אמר

מני מזוז ואורי שהם / צילום: רפי קוץ

כששופטים שופטים שופטים: הלקח שלימד אותנו השבוע השופט מני מזוז

החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים אורי שהם בתלונה שהוגשה נגד השופט מני מזוז, מדגימה את הקושי בכך שתלונות שמוגשות נגד שופטי ביהמ"ש העליון מתבררות על ידי שופט עליון בדימוס, עמית שלהם לשעבר

האחים רפי וג'ו נקש  / צילום: רוני שיצר

ביהמ"ש: האחים נקש לא רשאים להקים מלון בוטיק בבית אגאבאבא בת"א

האחים וואליד ועבד אבולעפיה פנו לבית המשפט בבקשה למנוע מחברה בבעלות האחים נקש לבצע עבודות שיפוץ במבנה, בדרך להופכו למלון בוטיק ● החברה שבבעלות האחים נקש הינה דיירת מוגנת במבנה ● אחרי קרב משפטי ארוך קיבל בימ"ש את הבקשה

לשכת התעסוקה בתל אביב בחודש שעבר / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

300 אלף איש יושבים בבית. החל מעוד שבועיים הם לא יקבלו יותר דמי אבטלה

מאות אלפים כבר חזרו מהחל"ת לשוק העבודה, אבל מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר עדיין פסימי ומפנה אצבע מאשימה: "העלינו כל מיני רעיונות כדי לדרבן את החזרה לשוק העבודה, וכדרכו, אגף התקציבים סירב לכולם"

הון סיכון / צילום: שאטרסטוק

גלורי ונצ'רס הסינית סגרה קרן חדשה של 96 מיליון דולר להשקעה בחברות מישראל ומסין

לפי הפרסומים, הקרן, שתשקיע במטבע היואן, הגיעה לסגירה בסכום של 96 מיליון דולר ● לצד זאת, גלורי הגיעה גם לסגירה ראשונה של קרן נוספת שתשקיע בדולרים וצפויה להגיע לסכום של 100 מיליון דולר.

שדה נפט בקנדה / צילום: Todd Korol, רויטרס

עלייה של יותר מ-100%: זוכרים שמחיר הנפט ירד אל מתחת לאפס? התרגשתם? הפסדתם

העימות בין רוסיה לסעודיה הומר בהסכם, המלאי בארה"ב ירד, הנהגים חוזרים לכביש - ומחיר הזהב השחור רשם קאמבק מהשפל ההיסטורי • גיל בפמן, לאומי שוקי הון: "מי שבעיקר ירוויח הן יצרניות הנפט הגדולות עם יכולת יצוא ומגזר האנרגיה בארה"ב" • האם פגישת אופ"ק הקרובה תשנה את התמונה?

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

זו לא אשליה אופטית – המניות בארה"ב באמת יקרות

מדד S&P 500 נסחר כעת במכפיל רווחים עתידיים של 21.6, רמה שנראתה לאחרונה בבועת הדוט.קום בתחילת שנת 2000 ● המדד אומנם חזר לאחרונה לרמתו בסוף אוקטובר, אך אז ציפיות הרווחים ל-12 החודשים קדימה היו גבוהות בכ-25% מהציפיות כעת