גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הירידות החדות בשווקים הגיעו גם לנכסים שנחשבו סולידיים

משקיעים רבים הופתעו מכך שגם נכסים שנחשבים לסולידיים ספגו פגיעה במשבר הנוכחי ● איך אפשר להסביר ירידות חדות בנכסים כמו מק"מ, אג"ח מדינה ואג"ח קצרצרות בדירוג גבוה?

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

הירידות החדות בשווקים הפיננסים בחודש האחרון הצליחו להגיע גם לבטן הרכה של המשקיעים. כל משקיע שבונה תיק מפוזר, משלב בתיק ההשקעות שלו גם נכסים סולידיים למדי, אך במשבר הנוכחי ראינו התנהגות מאוד קיצונית ולא אופיינית לנכסים אלה. מתחילת החודש ראינו ירידות חריגות גם בנכסים כמו מק"מים, אג"ח מדינה ואג"ח קונצרניות קצרצרות בדירוג גבוה ומכשירי השקעה אחרים הנחשבים שמרנים.

בניגוד לתקופות משבר אחרות, שבהן המשקיעים הסולידיים יכלו להתנחם לפחות בפגיעה מינימלית, נראה כי הדרמה בשווקים הפיננסיים במשבר הקורונה שפרץ לשווקים בתחילת מרץ, לא פסחה על אף נכס. אפילו האג"ח הממשלתיות הארוכות, נכס שבעיני משקיעים רבים נחשב למקום המבטחים בתקופות קשות, לא הצליח להימנע מירידה חדה (לפחות עד שבנק ישראל הודיע על רכישת אג"ח ממשלתיות בתחילת השבוע). 

דוגמאות לעיוותים שנוצרו בין אגח קצרות לארוכות של אותן חברות

ירידת המק"מ: כשתחליף הנזילות הופך למזומן

אם נבחן למשל את שוק המק"מ, נראה כי בשלושת השבועות הראשונים של חודש מרץ ירדו חלק מהמקמי"ם בשיעורים של עד 0.09% ובחלק מהמקרים הם כבר נסחרו בתשואה לפדיון שמעל 0.25%, כלומר מעל ריבית בנק ישראל.

הירידה במק"מים והריבית הגלומה בהם לכאורה מצביעה על תמחור שגוי, שכן ברור שבעיצומו של המשבר הנוכחי לא צפויה הריבית בישראל לעלות, אולי להפך. לפיכך, המק"מ שאמור לשקף את הריבית לשנה בעוד שנה, נראה מעוות.

מאחורי הירידה החדה הזו מסתתר הצורך הגדול של המוסדיים הישראלים בנזילות. בשל הירידות החדות בשוקי המניות והאג"ח בישראל ובעולם, נדרשו מוסדיים רבים להגדיל את הביטחונות שהם מעמידים כנגד החזקתם בנכסים אלה באמצעות חוזים עתידיים. מאחר שחלק ניכר מיתרות המזומנים שלהם "חנה" במק"מ, הם נאלצו למכור מק"מים בהיקף משמעותי.

עד כמה משמעותי? אפשר ללמוד על כך מהיקפי המסחר במק"מ בשלושת השבועות האחרונים. בחודש האחרון זינק היקף המסחר במק"מים בצורה משמעותית להיקפים של 100-200 מיליון שקל בסדרות מסוימות, כמעט פי שלושה מהיקף המסחר הממוצע במקמי"ים בששת החודשים האחרונים.

תופעה דומה ראינו גם באג"ח קצרצרות בדירוגים גבוהים, כולל של בנקים. כך למשל, אג"ח של בנק מזרחי המדורגת AAA לפירעון בעוד 3 חודשים, ירדה החודש ביותר מ-0.2%; אג"ח של אלביט מערכות המדורגת AA + לפדיון בסוף יוני הקרוב, ירדה החודש ב-0.65%. במקרים רבים, האג"ח האלה מוחזקות על ידי חברות, גופים מוסדיים ואחרים כתחליף נזילות בדיוק בגלל שהן כל-כך קרובות לפדיון. אך בימים של ירידות חדות בשווקים, התחליף הופך למציאות - ההחזקה באג"ח הללו הופכת באמת לנזילות. הרי זו הייתה מראש המטרה של ההחזקה בהן. תופעה דומה אפשר לראות גם בנע"מ, ניירות ערך מסחריים לתקופות קצרות משלושה חודשים, שבהן מחזיקות בעיקר קרנות כספיות או קרנות קצרות אחרות.

אגב, זו תופעה לא ייחודית לשוק הישראלי. בעולם ראינו גם קרנות כספיות דולריות שרשמו ירידות חדות מאלה שראינו בשוק הישראלי, לעתים ירידה של יותר מ-1% ביום, במהלך החודש האחרון.

אג"ח קצרה בתשואה גבוהה מארוכה?

כמו בכל משבר, החששות הגדולים והזינוק ברמת הפחד מובילים לכך שמשקיעים מפסיקים לתמחר סיכונים, מוכרים את מה שאפשר וכך קורה שכל הנכסים יורדים. הירידות החדות האלה יצרו בשבועיים האחרונים מקרים מוזרים שבהם אג"ח לטווחי פדיון קצרים נסחרות בתשואה גבוהה יותר מאג"ח ארוכות של אותן חברות. במצב "נורמלי", התמונה הזו הפוכה - בשל הסיכון שנוטל על עצמו המשקיע בהשקעה באג"ח ארוכות יותר, הוא מצפה לתשואה גבוהה יותר.

בשוק האג"ח אפשר למצוא לא מעט דוגמאות כאלה. כך למשל, אג"ח אמות ג' עם מח"מ של פחות משנה נסחרת בתשואה של צמוד + 4.2%, לעומת אמות ד' עם 5 שנים מח"מ, שנסחרות בתשואה נמוכה משמעותית של צמוד + 2.6%. ניתן לראות זאת גם באג"ח בנקים, כאשר למשל מזרחי 43 לפדיון באוגוסט 21 נסחרת בתשואה של 2.6% והאג"ח לפדיון בספטמבר 24 נסחרת בתשואה של 2%.

התופעה הזו נובעת מהעובדה שדווקא האג"ח הקצרות האלה, הן לעתים האג"ח שהכי קל למכור במקרה של לחץ להתנזל, מאחר שמדובר בחברות בדירוגים גבוהים והמשקיע שקונה, כבר יכול לאמוד במידה רבה את יכולת הפירעון שלהן ולכן מוכן לקנות כמויות גדולות. מנגד, על רקע הירידות החדות בכל שוק האג"ח, כאשר מוסדיים מחליטים להתחיל לרכוש אג"ח קונצרניות בעקבות הירידות החדות - אלה לא האג"ח הראשונות שהם ממהרים לקנות, כי הם מעדיפים דווקא אג"ח במח"מ ארוך יותר, שיכולות להניב רווחי הון גדולים יותר.

הירידות החדות האלה באג"ח הקצרות הובילו לכך שניתן כיום לבנות תיק מפוזר של עשרות איגרות חוב של חברות חזקות לטווחי פדיון של שנה וחצי עד שנתיים, כאשר גם בתרחיש שיהיו כמה חברות שיתקשו לשלם, תשואת התיק צפויה להיות גבוהה משמעותית כפי שלא יכולנו לדמיין בשנים הקרובות. אם רק לפני חודש התשואה הגלומה בתיק כזה הייתה כ-1% צמוד, הרי שהיום היא עשויה להיות גבוהה פי יותר מחמישה.

מוסדיים: יותר קונצרני, פחות ממשלתי ארוך

אם הירידות באג"ח הקונצרניות הקצרות נבעו בעיקר מלחצי התנזלות של המוסדיים, הרי שתמונת המראה של התופעה הזו הייתה הירידות באג"ח הממשלתיות הארוכות. באג"ח הקונצרניות נוצרו בשבועיים האחרונים לא מעט הזדמנויות בעקבות ירידות של עשרות אחוזים באג"ח של חברות חזקות, לעתים בגלל סיבות טכניות כמו מכירות של קרנות סל על מדדים או של החזקות בקרנות נאמנות.

לפיכך, כשמוסדיים רבים ביקשו לנצל פתיחת מרווחים באג"ח הקונצרניות ולהגדיל חשיפה, הם עשו זאת בשבוע שעבר על חשבון החזקה באג"ח מדינה. מאחר שהפערים שנוצרו כאן היו כל-כך גדולים, גם מכירות של אג"ח ממשלתיות היו בהיקפים מאוד גדולים. זו הסיבה לכך שראינו ירידות גם באג"ח הממשלתיות הארוכות - מקום שבעבר משקיעים רבים מיהרו אליו כמקום מפלט. הודעת בנק ישראל על רכישת אג"ח ממשלתיות בתחילת השבוע, שינתה את המגמה הזו.

כל התופעות האלה ובעיקר לחצי ההתנזלות של המוסדיים על רקע החשש מהיווצרות מחנק אשראי, הובילו לכך שבשבועות האחרונים נפגעו כל אפיקי ההשקעה - מהסולידיים ביותר ועד המסוכנים ביותר. על רקע הנחישות שמפגינים הבנקים המרכזיים בעולם ובימים האחרונים ראינו גם את בנק ישראל פועל בנחישות ובעוצמה, נראה כי החשש ממחנק אשראי בשלב זה הולך ויורד. עם זאת, כל עוד משבר הקורונה לא מאחורינו, נראה שהתנודתיות צפויה להישאר כאן בתקופה הקרובה. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בכתבה זו שהשקעותיהם יכללו ניירות ערך ונכסים פיננסיים המצוינים בכתבה. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?