האם הממשלה המסתמנת כפולה מאלה של ספרד, גרמניה וצרפת?

בפוסט ויראלי של לפיד מגמדת ממשלתנו המסתמנת 6 ממשלות אחרות. בדקנו • המשרוקית של גלובס

ח"כ יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי, גלובס
ח"כ יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי, גלובס

הדיווחים שהממשלה החדשה צפויה לקבוע שיא של 34 שרים החזירו את ח"כ יאיר לפיד לנושא חביב עליו - ביקורת על ממשלות שמנות. בטבלה שפרסם ברשתות החברתיות הוא השווה את מספר השרים המסתמן בממשלת הליכוד וכחול לבן למספרם בכמה מדינות אחרות: שווייץ - 7 שרים; ספרד ואוסטריה - 14; ארה"ב וצרפת - 15; גרמניה - 16.

כמה הטבלה של לפיד מדויקת? נתחיל במספרים היבשים. אם סופרים משרדים, אין בטבלה הרבה טעויות. "מועצת הברית" בשווייץ אכן כוללת שבעה משרדים; הקבינט של טראמפ מונה 14 שרים ואת התובע הכללי, המשמש כשר משפטים; וכן הלאה. השגיאה המובהקת היחידה נוגעת לספרד: היא מנתה 14 שרים ב-2018, אבל מאז התחלפו שתי ממשלות. בזו שהקים פדרו סנצ’ס בינואר השנה חברים 22 שרים.

הממשלות מתנפחות
 הממשלות מתנפחות

אפשר לטעון שהמדינות שנבחרו לטבלה לא דומות לישראל. בפדרציות כמו שווייץ וארה"ב חלק מהתחומים נמצאים באחריות הממשלות המקומיות. זה נכון, אבל במכון הישראלי לדמוקרטיה בדקו את מספר השרים גם במדינות קרובות לנו כמו פינלנד, הולנד ואירלנד, ופסקו: מספר השרים אצלנו צפוי להיות כפול מאשר אצלן.

הסתייגות אחרת קיבלנו מידיד המדור נחמיה גרשוני-איילהו. לטענתו, הטבלה של לפיד מטעה, שכן לא נספרו בה בעלי תפקידים שאינם נקראים רשמית "שרים". בקבינט הצרפתי גרשוני-איילהו מונה למשל 36 (!) חברים: 16 שרים, 3 סגנים, 17 מזכירים. ובכן, בצרפת אכן מכהנים 17 מזכירי מדינה לעניינים מוגדרים, אולם הם כפופים למשרדים אחרים, ודומים לסגני שרים.

34 חברי ממשלת ישראל שלפיד מזכיר בפוסט לא כוללים סגנים. ההיסטוריה מלמדת שככל שממשלות ישראל תפחו, תפח גם מספר התפקידים הנלווים - סגן, משנה לשר, מ"מ או משנה לראש הממשלה. בממשלת נתניהו ב-2009, שכללה 30 שרים, היו בסך הכול 47 בעלי תפקידים.

בשורה התחתונה: דברי לפיד נכונים ברובם. כל הממשלות שהזכיר מונות פחות מ-20 שרים, למעט הספרדית, שגדלה בינואר ל-22 שרים. עם זאת, חלקן כוללות עוד חברים זוטרים עם תחומי אחריות מוגדרים.