קופות גמל | ניתוח

חודש שחור לקופות הגמל, פדיונות חסרי תקדים בקרנות

עפ"י הערכת מיטב דש, קופות הגמל רשמו במרץ תשואה שלילית ממוצעת של 9.3% שהביאה לתשואה שלילית של 11.4% ברבעון הראשון ב-2020 • קרנות הנאמנות פדו סדר גודל חסר תקדים של 42 מיליארד שקל בחודש החולף

השפעה ניכרת על מצב החיסכון הפנסיוני  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
השפעה ניכרת על מצב החיסכון הפנסיוני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משבר הקורונה הפך את חודש מרץ 2020 לחודש גרוע מאוד מבחינת התשואות בשוקי החיסכון לטווח ארוך ולטווח קצר, והוא בא לידי ביטוי, בין היתר, בפדיונות חסרי תקדים בשוק קרנות הנאמנות.

בראש ובראשונה מדובר במציאות חריגה שהביאה לגריעה של כמעט שקל שלם מכל 10 שקלים שנוהלו בחיסכון לטווח ארוך של הציבור בתוך חודש אחד. במיטב דש העריכו היום כי במרץ 2020, ולמרות ש"היומיים האחרונים של החודש צמצמו את מגמת הירידה", "רשמו קופות הגמל הכלליות תשואה שלילית ממוצעת של כ-9.3%". עוד העריכו בבית ההשקעות, שנמנה עם שחקני הגמל הגדולים בשוק, כי התשואה השלילית בחודש מרץ נמצאת בטווח של 8% עד 11%.

עוד ציינו במיטב דש, כי "קופות הגמל המנייתיות השיגו תשואה שלילית של כ-17.9% בטווח תשואה שלילית של 14% עד תשואה שלילית של 21%".

בשקלול התשואות שנרשמו בינואר ופברואר השנה, שהחלו במגמה של עליות שהתהפכה באמצע פברואר, יוצא להערכת מיטב דש כי "ברבעון הראשון של השנה הקופות הכלליות השיגו תשואה שלילית של כ-11.4% בממוצע".

עוד על פי אומדן בית ההשקעות מיטב דש, בחודש החולף נפדו משוק קרנות הנאמנות המקומי 42 מיליארד שקל, שיחד עם הפסדי התשואה בשווקים הובילו את השוק לשווי של 272 מיליארד שקל לעומת 343 מיליארד שקל בתחילת החודש. מדובר בצניחה גבוהה פי כמה ממה שהיה מוכר בחודשים "גרועים" קודמים בשוק קרנות הנאמנות, כשבמיטב דש מציינים כי "הקורבן העיקרי היו, באופן טבעי, החלק המרכזי בתעשייה, הקרנות המסורתיות האקטיביות שפדו כ-29 מיליארד שקל".

לצד זאת, כך מעריכים במיטב דש, "התעשייה הפסיבית ספגה אף היא מהלומה עם יציאת כספים בסך של כ-3 מיליארד שקל בקרנות הסל, ו-5.3 מיליארד שקל בקרנות המחקות", כאשר "אפילו הקרנות הכספיות שבמשברים הקודמים נהנו, בדרך כלל, מכניסת כספים לא יצאו נקיות ופדו כ-5.3 מיליארד שקל".

במיטב דש, שהינו מנהל קרנות הנאמנות הגדול בשוק המקומי, ציינו עוד כי הקרנות המתמחות באג"ח כללי, רובן עם רכיב מסוים, לא גדול, של מניות", היו המפסידות הגדולות במרץ במונחי שקלים שנגרעו מהשווי בשל פדיונות ותשואות שליליות, וכפועל יוצא של היותן הקטגוריה הגדולה בשוק קרנות הנאמנות. לעומת זאת, "הקורבן העיקרי במונחי אחוזים היו הקרנות המתמחות במניות".

מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות, נמרוד ספיר, מסר בתגובה לאובדן התשואות בשוק הגמל, כי "חשוב לזכור כי הירידות של החודש האחרון מגיעות לאחר שנים של עליות משמעותיות בקופות הגמל. במשבר הנוכחי, כמו בכל משבר בשוק ההון, לקחי העבר מוכיחים כי הסבלנות משתלמת, והחלטות צריכות להילקח ברוגע ובשיקול דעת, ועדיף לאחר התייעצות עם גורם מקצועי.

"פרסום התשואות עלול להטעות מעט, שכן מי שפדה חסכונות לפני כשבוע, הפסיד את העליות החזקות של השבוע האחרון, כאשר נכון לאתמול החזירו מדדי ת"א-35 ו-S&P 500 למעלה מרבע מהירידות שלהם מתחילת החודש. נתון זה בא להדגיש את הצורך של ציבור המשקיעים לקבל החלטות בצורה מושכלת ושקולה.

"דווקא במצב הנוכחי נוצרו הזדמנויות בשוק ההון. אין זה אומר שלא יהיו ירידות נוספות, אך ההיסטוריה מוכיחה כי מי שמכר בשיא המשבר, רק קיבע את הפסדיו ומי שגילה אורך רוח ידע להרוויח את גל העליות שתמיד הגיע, אך לא ניתן היה לצפות או לתזמן אותו".