הגרף היומי: כמה אנשים ניצלו עד היום כתוצאה מהסגר?

מדענים במכללת אימפריאל בלונדון פרסמו דוח חדש המצביע על כך שההתערבויות הממשלתיות הצילו עד כה את חייהם של כ-59 אלף בני אדם ב-11 מדינות שונות באירופה

מבודדים בבתיהם בברצלונה יוצאים למרפסות להריע לצוותים הרפואיים / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press
מבודדים בבתיהם בברצלונה יוצאים למרפסות להריע לצוותים הרפואיים / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press

התפשטות הקורונה בעולם אילצה בני אדם במדינות רבות לעצור את חייהם. הם נשלחו לביתם, איבדו את משרתם או הפסיקו את לימודיהם - כדי לאפשר למדינתם להיערך להתפרצות המגפה ולהימנע מהידבקות בנגיף. צעדי הריחוק החברתי והסגר זכו תחילה לביקורת בקרב חלק מהציבור ואנשים סירבו להסתגר בבתיהם. במדינות דוגמת בריטניה וארה"ב צעדי הסגר החלו בשלב מאוחר, כשהמחלה כבר התפשטה בקרב הציבור.

עד כה, נפטרו ברחבי העולם כ-43 אלף בני אדם, ומספר מקרי החולים המאומתים עולה מיום ליום. השבוע חצה מניין החולים את רף ה-700 וה-800 אלף במהירות. בארצות-הברית נרשמת התפשטות מהירה של המגפה: התגלו בה עד כה כמעט 200 אלף חולים, למרות מיעוט הבדיקות המבוצעות, וספרד זינקה למקום השלישי בטבלה במספר החולים המאומתים, ועקפה את סין - המדינה שבה החל הווירוס להתפשט.

האם צעדי הריחוק החברתי והסגר אפקטיביים? מדענים במכללת אימפריאל בלונדון פרסמו דוח חדש שבו הם מצביעים על כך שההתערבויות הממשלתיות הצילו עד כה את חייהם של כ-59 אלף בני אדם ב-11 מדינות שונות באירופה. באמצעות מודל הסתברות ייחודי , הצליחו החוקרים להעריך את היקף ההתפרצות ומספר מקרי המוות שנמנעו בשל הצעדים שבוצעו במדינות השונות. המחקר מצא כי כ-15% מהאוכלוסייה הספרדית נגועים בנגיף, לעומת כ-10% באיטליה וכ-2.7% אחוזים בבריטניה. בנורבגיה ובגרמניה שיעורי ההדבקה נמוכים יותר, ועומדים על כ-0.4 אחוז ו-0.7 אחוז בהתאמה. בכל 11 המדינות, בין 7 ל-43 מיליון איש נדבקו להערכת החוקרים בנגיף. אף שמניין המתים באיטליה וספרד גבוה, לפי המודל, מספר המתים היה גבוה בהרבה אילו הממשלות לא היו נוקטות פעולה. לפי החוקרים, ייתכן כי הסגר הציל כ-38 אלף נפשות באיטליה ובספרד עד סוף מרץ, ו-2,500 בצרפת. גם במדינות דוגמת גרמניה פחתו שיעורי התמותה בשל הסגר.

האפקטיביות של הסגר
 האפקטיביות של הסגר

האם בישראל כבר אפשר לראות את האור בקצה המנהרה? "אפשר לומר שעברנו את הפיק שחג הפורים יצר, וזה סימן טוב. נראה שאנחנו נמצאים במצב של יציבות יחסית - ההדבקה לא הפסיקה, קיים רושם שאנחנו לא נמצאים בגידול אקספוננציאלי", מסביר ד"ר אורי לרנר, מנהל מקצועי, עמותת מדעת. "אבל חשוב לזכור שעקב משך הדגירה הארוך, אי אפשר לדעת זאת בוודאות. נדמה כי הצעדים שננקטו בישראל הפחיתו את מקרי ההדבקה בציבור הרחב, מלבד 'כיסים' שלא יישמו את ההנחיות. את מה שאנחנו רואים בבני ברק, אנחנו נמשיך לראות בשבועיים הקרובים בשל האיחור ביישום צעדי הריחוק החברתי. דעתי האישית היא שבכל אופן צריך להחמיר את ההנחיות, שכן מספר החולים עוד ימשיך לעלות. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתיר את הרסן כרגע. מי שחושב שאחרי פסח נחזור לשגרה - זו הטעיה, מפני שעדיין לא הגענו למצב של עצירת ההדבקות".