שוק ההון | סיקור שוטף

נעילה שלילית בת"א; דלק זינקה ב-13%, פריגו צנחה 10%, מדד הנפט והגז קפץ 6%

מניות חברות הבדים בלטו בעליות: ספאנטק קפצה 10% • בעקבות זינוק של 9% במחיר הנפט: תמר פטרוליום נסקה 48%, רציו פטרוליום ב-17% ואנרג'יאן ב-6%

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי, גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

הקורונה מנהלת את השווקים: העיתונאי אופיר דור על השאלה האם אפשר 'לקנות' את ההתאוששות בסין? הצטרפו לשידור החי

17:40

המסחר בת"א ננעל היום בירידות של 1.3% במדד ת"א-35, ת"א-125 ירד 0.6% ות"א-90 הוסיף 1.2%. מדד הנפט והגז בלט בעליות של 6% בעקבות הזינוק היום במחיר הנפט, שהתחזק בכ-9%. כך, נרשמו עליות חדות של 6% באנרג'יאן, 17% ברציו פטרוליום ו-48% בתמר פטרוליום. 

מניות חברות הבדים הלא-ארוגים בלטו בעליות חזקות, ומניית ספאנטק זינקה בכ-10%. את העליות הובילה היום מניית קבוצת דלק שזינקה בכ-13.5%, ומן העבר השני בלטה מניית פריגו שצחה ב-10%.   

16:00

יום המסחר החמישי והאחרון לשבוע זה בבורסת תל אביב ממשיך להתנהל בשינויים מתונים במדדים המובילים, אחרי שנפתח בכיוון חיובי בשעות הבוקר.

בארה"ב, נחלשות העליות בחוזים העתידיים על מדדי המניות המובילים, לאחר שפורסמו נתונים המראים כי   עוד 6.6 מיליון אמריקאים נוספו למעגל דורשי העבודה בארה"ב בשבוע שהסתיים ב-28 במרץ. זאת בעקבות המשך התפשטותו של וירוס קורונה בצפון אמריקה, שמחזק את ההערכות על הנזקים גדלים והולכים לכלכלה האמריקאית, ולהשפעותיהם השליליות על הכלכלות בעולם.

השינויים בכיוון המסחר היום מדגימים שוב את התנודתיות הגבוהה המאפיינת את המסחר בתקופה האחרונה, על רקע חוסר הוודאות המאפיין את הפעילות, והחששות הכבדים לגבי הנזקים שתגרום התפשטות הווירוס הסיני על הפעילות בשווקים בעתיד.

בהתאם, מנתוניה של בורסת תל אביב עולה כי מדד התנודתיות המקומי, VTA35, מזנק לשיא בתום שלושת השבועות הראשונים של מרץ, בהשפעת ירידות השערים החדות. על פי הבורסה, "לקראת סוף החודש התמתן המדד, וזאת בהשפעת תמיכה מוניטרית של בנק ישראל ותמיכה פיסקאלית של הממשלה".

עוד עולה מנתוני הבורסה לסיכום חודש מרץ, כי בשל מצב השווקים, "הגיוסים הערים שאפיינו את שוק המניות בתל אביב בחודשיים הראשונים של השנה נבלמו כמעט לחלוטין במרץ, והסתכמו בכ-130 מיליון שקל בלבד". למרות זאת, לפי הנתונים, "בסיכום הרבעון הראשון של 2020 גויסו בשוק המניות בתל אביב כ-3.6 מיליארד שקל - יותר מפי שלושה מסך הגיוס ברבעון המקביל אשתקד".

גם בשוק החוב ירדה הפעילות באופן משמעותי בשל המשבר בשוקי ההון בארץ ובעולם. לפי נתוני בורסת תל אביב, בחודש מרץ הנפיקו החברות בבורסה אג"ח בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל. היקף גיוסי החוב בסיכום הרבעון הראשון הגיע ל-12.2 מיליארד שקל - נמוך בכ-15% מהיקפי החוב שגייסו החברות ברבעון הראשון של 2019.

בצד השלילי של מניות מדד ת"א-35 היום, נחלשות מניות הנדל"ן המניב של מליסרון , מבנה  ועזריאלי  ב-6%-3%. בצד החיובי של המדד המוביל, המניות החבוטות של קבוצת דלק  ופתאל החזקות  מטפסות בכ-7% ובכ-4%, בהתאמה. זאת, אחרי ששתיהן סיכמו את חודש מרץ בקריסות של 80%-70%. ברקע למסחר, אמש עדכנה קבוצת דלק על שעבוד ניירות ערך נוספים של דלק קידוחים  במסגרת הסכם שנועד למנוע פירעון מיידי של הלוואה.

מדד הנפט והגז, שסבל גם הוא מירידות שערים דו-ספרתיות חדות בחודש שעבר, מטפס היום כ-5%, עם עליות של 17%-10% ביחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום  ונאוויטס פטרוליום . את חודש מרץ סיכם מדד הנפט והגז בצלילה של 38%, שהשלימה לו קריסה של קרוב ל-60% מתחילת השנה.

עוד בלט בסיכום חודשי מדד הנדל"ן, שאיבד כ-28% - ירידה דומה לזו שרשם מתחילת השנה.

עוד במסחר היום, מניות חברות הבדים הלא-ארוגים שלאג , ספאנטק , ואבגול  נהנות מעליות נאות של 10%-8%, בעוד העליות במניית עלבד  מגיעות ל-20%-15%. זאת, על רקע הביקושים המוגברים למוצרי מגבונים שהן מייצרות, והצפי כי ביקושים אלה יבואו לידי ביטוי בשיפור בתוצאותיהן הכספיות בהמשך.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה שלילית, וגם המסחר באג"ח הממשלתיות מתאפיין בכיוון דומה.

14:30

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 ללא שינוי, מדד ת"א 90 עולה ב-1.5%, ומדד הבנקים מוסיף 0.3% לערכו.

נייס  מטפסת ב-3.7% על רקע שת"פ בענן עם ZOOM. מניית שטראוס  מאבדת 1.5%, פריגו  יורדת ב-3.5%.

מחיר הנפט קופץ ב-10% ל-22.22 דולר לחבית על רקע הדברים של הנשיא טראמפ ולפיהם רוסיה וסעודיה צפויות לגשר על הפערים בין המדינות בנושא קצב ההפקה.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-1.1 מיליארד שקל.

13:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל במגמה מעורבת. העליות שנרשמו מוקדם יותר במדד ת"א 35 נמחקו, והמדד עבר לירידות של 0.5%. מדד ת"א 90 מוסיף 0.3% לערכו ומדד הבנקים מאבד 0.25%.

הדולר קופץ מול השקל בכ-2% לרמה של 3.63 שקלים. לדברי קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון: "השקל ממשיך להתנהג בהתאם לשוקי המניות. אחרי שבשבוע שעבר, השקל התחזק במקביל לעלייה בשוקי המניות, היום ואתמול השקל נחלש במקביל לחזרת המימושים לשוקי המניות. להערכתנו, המתאם בין שוק המניות לבין המסחר בשקל יימשך כל עוד האווירה המשברית תימשך. עם זאת, בטווח הארוך, ולאחר סיום המשבר, קיימים כוחות שתומכים בחזרת ההתחזקות של השקל כמו הפקת הגז, פעילות היצוא בסקטור ההייטק, שלהערכתנו תיפגע פחות במשבר הנוכחי, צירופה של ישראל למדד WGBI ועוד".

11:30

נמשכת התנודתיות הגבוהה בבורסה. מדדי המניות פתחו את היום בעליות נאות, לאחר מכן נחלשו וכעת הם שוב נסחרים בעליות של 1%-1.8%. 

האג"ח הממשלתיות הארוכות יורדות בכ-0.8%, ואילו מדדי התל בונד נסחרים בעליות של כ-0.2% .

מניות הנפט והגז מובילות את המגמה החיובית בהובלת נאוויטס פטרוליום , אנרג'יאן  וישראמקו. 

בשוק המט"ח סוער היום והשקל נחלש בכ-2% מול הדולר, סביב רמה של 3.63 שקלים לדולר. יוסי פריימן מפריקו ניהול סיכונים ומסחר מציין כי "רכישות מט"ח מצד פעילים מוסדיים ויבואנים אשר החלו לרכוש עם ירידת הדולר לעבר רמת ה-3.55 שקלים לדולר, הזניקו את הדולר. הבנקים ממשיכים לסחור עם רמת ריביות המשקפת את הביקוש הגבוה לדולר. ריבית הדולר במערכת הבנקאית לעסקאות לטווחים קצרים של עד חודש ימים, משקפת שער ריבית של כ-1.5% בדולר ומנגד ריבית של כ-0.6% לשקל. הדולר נבלם בעקבות היצע מטבע מצד חברות ישראליות שמהרו למכור מט"ח ולנצל את העליות".

"להערכתנו הדולר עשוי להמשיך ולנוע בתחום שערים רחב כאשר החשש ממצוקת נזילות במערכת הבנקאית מוריד את רף הרגישות ועשוי לאפשר נסיקות נקודתיות בשער החליפין. אין שינוי בהערכתנו לטווח ארוך התומכת בשקל חזק. הפעילות המטבעית הערה נתמכת גם בעובדה שמדובר בסוף/תחילת חודש קלנדרי שהוא גם רבעון חדש, דבר התורם לפעילות הערה מצד חברות הנדרשות לתשלומי שכר ומיסים", אומר פריימן. 

10:05

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית, על רקע עליות במסחר בחוזים העתידיים בוול סטריט. עליות בולטות נרשמות במניות קבוצת דלק , אנרג'יאן, פתאל החזקות  ושיכון ובינוי. 

הדולר והאירו מזנקים הבוקר ביותר מ-2% מול השקל, שנחלש לרמה של 3.63 שקלים לדולר ו-3.97 שקלים לאירו. 

08:50

אלון רווה סמנכ"ל הכספים של שיכון ובינוי אמר הבוקר בשיחת ועידה שקיימה הבורסה: "לא נתקשה לצלוח את התקופה של כמה חודשים, יש לנו צבר הזמנות בהיקף גדול. כרגע אנו מתמקדים בפיתוח משאבים וקרקעות. לחברה יש קרקע עם פוטנציאל לרווח של מיליארדים ופרוטפוליו גדול של מגה פרויקטים בתחום התשתיות. אנו רואים את תחום הנדל"ן בישראל ככזה עם ביקושים גדולים מאד כתוצאה מהזנחה של שנים. גם מבחינת נכסים אנו לא מתביישים לממש, כמו מנהרות הכרמל בזמנו, כבישים שנמתאים תחת זיכיון של שיכון ובינוי שם מכרנו את הזכויות לאחר הבשלה לגופים מוסדיים בכ-600 מיליון שקל. הדבר הנוסף שאנו פונים אליו זה דיור מוגן, יש לנו זכויות לאלף יחידות דיור מוגן, כמו ברמת אפעל ובאר שבע, כל אלו יבשילו ב-5 השנים הקרובות".

לשאלה האם קריסת הנפט לא תפגע בפעילות של החברה בניגריה, אמר רווה: "כמובן שכל החברות והמשק חיים ברמה של אי ודאות, אך מרבית הכסף שלנו בניגריה יושב בדולרים. אנו מחזיקים היקף קטן במטבע המקומי שם, כלומר אין חשיפה לשינויי במטבע המקומי. פיחות המטבע גורם לפיחות ההכנסות אמנם אך גם בהוצאות, כך שהרווחיות בניגריה לא צפויה להיפגע".

06:00

המסחר בבורסה בתל אביב יתחדש הבוקר (ה'), לאחר שאתמול רשמו מדדי המניות המובילים ירידות חדות, על רקע מגמה שלילית מובהקת בבורסות אירופה וארה"ב. מניות הבנקים והביטוח בלטו בחולשתן. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל. 

ראש הממשלה נתניהו הכריז אתמול בערב על שורת צעדים נוספים במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה. בין השאר הודיע ראש הממשלה על חובת חבישת מסכות במרחב הציבורי; הגבלת תנועה נוספת בעיר בני ברק; כל ישראלי ששב ארצה, ייכנס לבידוד במלונית; מענק לכל משפחה. כל ילד, עד הילד הרביעי, יקבל 500 שקל. קשישים יקבלו גם הם 500 שקל; ועצמאים יקבלו מענק מגיל 20 ולא גיל 28.

בוול סטריט הסתיים המסחר אמש (ד') בירידות חדות של יותר מ-4% במדדים המובילים, בעת שמספר חולי הקורונה בארה"ב חצה את רף ה-200 אלף. 

מניות טבע , פריגו , נייס, לייבפרסון , אורמת  ואלביט מערכות צפויות לרשום ירידות בפתיחת המסחר לאחר שחזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' שליליים. 

בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בארה"ב עולים בכ-1%.