בנק ישראל לא מרוצה מהבנקים ותוקף: "חיוני שהם ימשיכו לספק אשראי, בדגש על עסקים קטנים ובינוניים ומשקי בית"

המפקחת במכתב לראשי המערכת הבנקאית: "אני שבה וקוראת לכם לבחון מחדש את מדיניות התמחור של ההלוואות בעת הזו, ובפרט ללקוחות שערב המשבר עמדו בתשלומים כסדרם, ואשר סביר להניח שהקושי שלהם הוא נזילותי באופיו"

חדוה בר / צילום: איל יצהר, גלובס
חדוה בר / צילום: איל יצהר, גלובס

בנק ישראל לא מרוצה מהתנהלות המערכת הבנקאית בימים רגישים ויוצאי דופן אלה, והוא מגביר את הלחץ על הבנקים במטרה שיעמידו אשראי נגיש, ולא בריביות גבוהות, ושלא יתכווצו במתן אשראי.

"אני שבה וקוראת לכם לבחון מחדש את מדיניות התמחור של ההלוואות בעת הזו, ובפרט ללקוחות שערב המשבר עמדו בתשלומים כסדרם, ואשר סביר להניח שהקושי שלהם הוא נזילותי באופיו". כך עולה ממכתב ששלחה הערב המפקחת על הבנקים לראשי המערכת הבנקאית בעניין "הירתמות המערכת הבנקאית לסיוע למשק בצליחת המשבר על-ידי הגדלת האשראי ותמחור הוגן של הלוואות", שנשלח אגב טענות כי המערכת הבנקאית מקשיחה את תנאי מתן ההלוואות, ובמקביל מעלה את הריביות על ההלוואות.

לדברי המפקחת, "הציפייה הפיקוחית שלנו מהמערכת הבנקאית, בימים אלו של משבר הקורונה", אשר "פגש את המערכת הבנקאית כאשר היא במצב איתן, ונהנית מכריות הון ומנזילות", היא כי "המערכת הבנקאית תמשיך להזרים אשראי למשק ולתמוך ביכולת של העסקים ומשקי הבית לצלוח את המשבר". זאת, כאמור בצל אמירות שחלקן מאשימות את הבנקים בניצול המשבר ושחלקן גורסות כי המערכת הבנקאית פשוט שמרנית מדי, בהתחשב בנסיבות.

לדברי בנק ישראל, במכתב מהערב, "המערכת הבנקאית הינה ספק אשראי מרכזי במשק הישראלי, ועבור משקי הבית והעסקים הקטנים - כמעט הבלעדי". עתה היא מגבירה את האש כלפי הבנקים, מתוך ציפייה ברורה שלא יעלו מדי את הריביות ושיתנו הלוואות, תוך שהבהירה לא אחת כי היא מצפה שהבנקים יעמידו הלוואות על פי פרמטרים עסקיים. בימים אלה נשמעות טענות כנגד הבנקים ביחס לקרן להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, שלה הוגשו אלפי בקשות, אך רק מיעוט מזערי מהן אושר. בבנקים תולים את קצב האישור הנמוך במנגנון שעליו היה אחראי משרד האוצר.

לדברי בר, "הפיקוח על הבנקים נקט מספר צעדים משמעותיים כדי לתמוך ביכולתה של המערכת הבנקאית להמשיך ולהגדיל את היצע האשראי, ובפרט - הפחתת דרישות ההון, שפינתה למערכת מקורות להרחבה משמעותית של האשראי למשק; והוצאת הבהרות לגבי מצבים שבהם דחיית תשלומי לווים בעת הנוכחית לא יטופלו לצרכים חשבונאיים כחובות בעייתיים בארגון מחדש. בנוסף, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה על רכישת אג"ח ממשלתי בהיקף של 50 מיליארד שקל, אשר מקילה את תנאי האשראי והנזילות במשק". ואולם, כך נראה, בבנק המרכזי חשים שהבנקים לא נותנים מספיק, ובטח לא כפי שהם יכולים לתת למשק בימים אלה.

על כן אומרת בר, "אני חוזרת ומדגישה, כי הציפייה הפיקוחית היא שהבנקים ימשיכו לספק בתקופה זו אשראי ללווים בכלל המגזרים במשק, בדגש על לווים במגזר העסקים הקטנים והבינוניים ומשקי הבית, ויימנעו מהקשחה מיותרת של תנאי החיתום, הגם שאין באמור כדי לגרוע מהצורך בחיתום אשראי אחראי".

עם זאת, בבנק ישראל הסבירו לאחרונה את הצורך בהעלאת ריבית מסוימת בימים אלה, בגלל התייקרות המקורות של הבנקים ובגלל העלייה בסיכון הלווים.