גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מספר המתים באיטליה גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים ?

ניתוח של "וול סטריט ג'ורנל" מעלה כי באזורים שהוכו במיוחד במגפה, איטליה לא מדווחת על אלפי מקרי מוות ●   "אנשים מתים מבלי שנבדקו כי הזמן והמשאבים מוגבלים", אומר יוג'ניו פוסאטי, סגן ראש העיר קוצ'אליו

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP
חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

בעיירה קוצ'אליו, שעה נסיעה ממילאנו, בית הדיור המוגן המקומי איבד מעל שליש מדייריו במארס. איש מ־24 הקשישים שמתו שם לא נבדק לגילוי קורונה. גם לא 38 דיירי בית אבות בעיירה הסמוכה לודי.

אלו אינם מקרים בודדים. מניין המתים הרשמי של איטליה מהנגיף הוא 13,915, הגבוה ביותר בעולם. אבל המספר הזה הוא רק חלק מהסיפור, מפני שאנשים רבים שמתים לא מגיעים לבתי החולים ולא נבדקים.

באזורים שהוכו במיוחד במגפה, איטליה לא מדווחת על אלפי מקרי מוות, לפי ניתוח של הוול סטריט ג'ורנל, מה שאומר שמניין קורבנות המגפה גבוה בהרבה, וההידבקויות נרחבות יותר מכפי שמראים הנתונים הרשמיים.

מניין המתים הסמוי של איטליה מאותת על מה שצפוי באזורים המוכים ביותר בארה"ב, אירופה ומדינות נוספות רבות בשבועות הקרובים, אם לא יצליחו להשתלט על המגפה במהירות. בינתיים, הנטל שהיא מעמיסה על מערכות הבריאות בעולם עלול לגרום למקרי מוות רבים נוספים, שקשה מאד להעריך את המחיר האנושי המלא שהאנושות תשלם.

המתים לא נספרים

כאשר בתי החולים המוצפים מנסים להציל חיים, רבים אחרים מתים בלי להיראות ובלי להיספר, כולל מבוגרים במקומות נידחים יחסית. בנוסף, משבר שירותי הבריאות עלול להוביל לעלייה במקרי מוות מסיבות אחרות שהיה אפשר לטפל בהן בתנאים רגילים.

"יש הרבה יותר מתים ממה שמפרסמים רשמית, אבל זו לא סיבה לקריאות כמו 'אני מאשים'. אנשים מתים מבלי שנבדקו כי הזמן והמשאבים מוגבלים", אומר יוג'ניו פוסאטי, סגן ראש העיר קוצ'אליו.

אלא שיש חשיבות לספירה מדויקת. מניין נכון של המתים מהנגיף יכול לעזור לרשויות הבריאות למפות תגובה מדויקת יותר למגפה, כמו לוודא שבתי חולים באזור מסוים מצוידים כראוי לשעת חרום, ולאכוף סגר וריחוק חברתי למשך זמן מסוים.

אבל איסוף נתונים מדויקים הוא אתגר לאיטליה ולמדינות רבות אחרות, בגלל מהירות ההתפשטות של הנגיף והעובדה שמוסדות בריאות הציבור ברוב המדינות ערוכים לזמני שגרה ולא חרום.

שלושה שבועות אחרי שאיטליה הפכה לדמוקרטיה המערבית הראשונה שהטילה סגר על כל אוכלוסייתה, קצב ההידבקות איטי יותר. אבל במחוז הצפוני לומברדיה, שבו המגפה התחילה, ההידבקויות יצאו משליטה לפני הסגר. הערים ברגמו וברשייה, שניים מהמקומות הגרועים ביותר, הפכו לסמלים של הסבל האיטלקי.

בערים הללו ובסביבתן, המספר האמיתי של מקרי המוות הוא לפחות כפול כנראה מהמניין הרשמי של 2,060 בברגמו במארס ו-1,278 בברשייה מפרוץ המגפה בשלהי פברואר - כך עולה משיחות עם פקידים, רופאים וקברנים מקומיים, והשוואות למקרי מוות משנים קודמות.

"אנחנו יודעים שהמספר האמיתי גבוה יותר"

85 אנשים מתים גם ממחלות אחרות מפני שבתי החולים עמוסים במקרי קורונה, אומרים רופאים ופקידים. בני אדם מתו בכל שנת 2019 בקוצ'אליו, עיירה סמוכה לברשייה עם 8,700 תושבים. במארס השנה לבדו, פעמון הכנסייה הראשית בעיירה צלצל 56 פעמים להודיע על מוות. רק 12 מהמקרים יוחסו לקורונה.

"אנחנו יודעים שהמספר האמיתי גבוה יותר, ואנחנו מתאבלים עליהם ויודעים בדיוק ממה הם מתו", אומר סגן ראש העיר קוצ'אליו. "זו אמת שקשה להשלים איתה".

בעיה אחרת היא שגם מספר נשאי הנגיף גבוה בהרבה. איטליה דיווחה על כ־115 אלף מקרים מאומתים של קורונה, אבל הבדיקות מוגבלות בעיקר לאלו שיש להם תסמינים. נשאים ללא תסמינים רבים לא נבדקים. מומחי בריאות מעריכים שמהספר האמיתי של הנשאים הוא מאות אלפים עד שישה מיליון.

אי הוודאות הזו גם מונעת את חישוב שיעור התמותה המדויק מהמחלה. ההערכות הרשמיות נעות בדרך כלל בין 1% ל־3% מהנשאים.

לשכת הסטטיסטיקה הממשלתית דיווחה ביום רביעי השבוע על זינוק ארצי במניין המתים בשלושת השבועות הראשונים של מארס בהשוואה שנתית - בייחוד בצפון המדינה, היכן שמספר מקרי המוות הוכפל ויותר ביותר ממחצית העיירות והערים שנסקרו.

"אם אתה מבסס את קבלת ההחלטות על הנתונים האלו, אתה צריך להיות זהיר מאד", אמר לוקאס בטכר, חוקר באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, שמריץ מודלים של שיעורי תמותה מקוביד-19.

ברגמו, שבה מתגוררים 150 אלף תושבים, היא העיר שנפגעה הכי הרבה באיטליה. במארס 2019 מתו בעיר 125 תושבים. במארס השנה מתו 553 בני אדם. מהם, 201 מקרים יוחסו רשמית לקורונה. יתר ה-352 הם מעל ומעבר לתמותה הרגילה.

בכל מחוז ברגמו, שמכיל את העיר ועוד 240 עיירות קטנות וכפרים, עם אוכלוסייה כוללת של 1.1 מיליון, 2,060 בני אדם מתו במארס מהנגיף, לפי המניין הרשמי. אבל כ־4,500 יותר תושבים במחוז מתו במארס בהשוואה למארס 2019, לפי סקר חדש של העיתון המקומי וחברת המחקר InTwig שאספה נתונים מ־91 עיירות במחוז.

"מדינות אחרות שיש להן מזל להיות שבועי או שבועיים מאחורינו צריכות לנצל את הזמן הזה ולבנות הגנה", אומר ג'ורג'יו גורי, ראש עיריית ברגמו. הוא מעריך שהנגיף פגע בלא פחות משליש מתושבי העיר. "היינו ראשונים ולא היינו מוכנים. כל מנהיג שמתבונן בנו ולא מגיב בתקיפות יצטרך אחר כך להשיב על הרבה שאלות", הוא אומר.

מצבים דומים היו בכל מחוז לומברדיה, שמהווה 58% ממניין מקרי המוות הרשמי מהקורונה בכל איטליה. בערים ברחבי המחוז, פקידים ורופאים מקומיים אומרים שמקרי המוות שנרשמו במארס גבוהים פי כמה מהממוצע החודשי. במקומות רבים, במארס נרשמה תמותה זהה לזו של שישה חודשים.

מערכות הבריאות במחוז כה עמוסות, שהרופאים לא מטפלים בכל החולים. אלו שמתים מחוץ לבתי החולים לא נבדקים, גם לא אחרי המוות, אומרת אליאונורה קולומבי, רופאת משפחה שמתגוררת ליד ברשייה. "רבים מאלו שמתים ולא נבדקים הם זקנים, אבל אין לך בימים רגילים תמותה כזו בו זמנית. זהו הקורונה", לדבריה.

במרפאה שלה, שלושה חולים שנבדקו ונמצא שהם נשאים, מתו בשבועות האחרונים. עוד 20 בני אדם שמתו עם תסמינים של הנגיף לא נבדקו.

"יש לנו גם בעיה עם קשישים וחולים אחרים כמו חולי סרטן שמתים בבית", אומרת ד"ר קולומבי. "האמבולנס לא יגיע אם אתה בן 94 ויש עוד 50 חולים אחרים שממתינים לו".

20% מרופאי המשפחה נדבקו

בעיה נוספת היא שחמישית מרופאי המשפחה בברגמו נדבקו - ואלו שעדיין עובדים מתקשרים עם החולים רק בטלפון. שירות הבריאות המקומי הגיב לשיעור ההידבקות הגבוה בקרב הרופאים בהקמת צוותים של שלושה־ארבעה רופאים לביקורי בית בציוד מיגון מלא, אבל יש רק שמונה צוותים כאלו בכל ברגמו, וכל צוות יכול לבצע רק שמונה ביקורי בית ביום.

פייטרו פיורי, ראש העיירה קסטליונה מדרום למילאנו, אומר שכמה מקומיים מתו מפני שהם לא הובאו לבית החולים כשהיו במצב טוב יחסית, כי בתי החולים היו עמוסים בחולי קורונה.

בקסטליונה מתו 31 תושבים ב־26 הימים הראשונים של מרץ, מול חמישה מתים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. רק שמונה מה-31 הוגדרו רשמית כחולי קורונה, אבל נראה שעוד עשרה מתו כנראה מהמחלה, ומספר דומה ממחלות אחרות שהיו ניתנות לטיפול.

בסגר הקפדני, לא רק הלוויות הפכו לבלתי אפשריות. בקסטליונה לא מודבקות מודעות האבל על לוחות המודעות סביב הכיכר הראשית, במיטב המסורת של העיירות הקטנות. אחרי המודעה הרשמית, התושבים נוהגים להדביק מודעות תנחומים משלהם למשפחת המת.

"יש סימנים שהסגר שהוטל ב־8 במארס ברחבי לומברדיה וכעבור יומיים בכל איטליה מתחיל להשפיע. קצב ההידבקות ירד, ופחות אנשים מגיעים לבתי החולים. מחקר של צוות מומחי מגיפות באמפיריאל קולג' בלונדון העריך שבאמצעים הקפדניים של ריחוק חברת באיטליה מנעו לפחות 38,000 מקרי מוות עד סוף מרץ.

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש