אקזיט בצל הקורונה: בכמה נמכרה חברת המכשור הרפואי אפיפיקס

החברה מקבוצת טרנדליינס פיתחה מערכת פחות פולשנית לניתוחי עקמת לבני נוער • הרוכשת, רוב הסכום ישולם במניות של Orthopediatrics, העוסקת בתחום האורתופדיה לילדים

ניתוח/צילום:shutterstock
ניתוח/צילום:shutterstock

חברת Orthopediatrics מפולין, המתמחה בניתוחי אורתופדיה בילדים ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-600 מיליון דולר, הודיעה על רכישת חברת Apifix הישראלית ב-67 מיליון דולר. 33 מיליון דולר ישולמו במניות אורת'ופדיאטריקס ועוד 2 מיליון דולר מזומן. בנוסף ישולמו תשלומי אבני דרך ותשלומים נוספים לאורך ארבע שנים עד השלמת הסכום של 67 מיליון דולר, אם יעמוד המוצר של אפיפיקס בכל הציפיות המסחריות.

אפיפיקס הוקמה ב-2011 במסגרת חממת המכשור הרפואי של קבוצת טרנדליינס במשגב. טרנדליינס נסחרת בבורסה של סינגפור ובבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב בכ-45 מיליון דולר. מניית הקבוצה עלתה 13% בעקבות ההודעה על המכירה, לאחר ירידה של 31% מתחילת השנה.

מדובר באקזיט קלאסי לטרנדליינס, אשר מתמחה בחברות בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים, בהן היא משקיעה סכומים נמוכים יחסית ולכן מצליחה להחזיר את ההשקעה גם כשהאקזיטים קטנים יחסית. במקרה הזה, הושקעו בחברה כ-10 מיליון דולר על ידי טרנדליינס, קרן ההשקעות מרילנד ישראל, קרן הון הסיכון של ערי סטימצקי וחברת B Braun הגרמנית.

אפיפיקס פיתחה מכשיר לתיקון עיוותי עמוד שדרה באופן פחות פולשני, ובין היתר מוצריה מטפלים בעקמת אצל בני נוער. המוצר הוא מאושר FDA, לאחר שהיה אחד המוצרים האורתופדים הראשונים שעברו את המסלול המהיר Humanitarian Device Exemption.

החברה הוכיחה שניתוח השתלת המוצר הוא קצר יותר, מדמם פחות, משך האשפוז קצר יותר, החזרה לשגרה מהירה יותר, וישנם פחות סיבוכים וניתוחים חוזרים. החברה ציינה במיוחד כי המוצר אינו מגביל את התנועה של המטופלים באופן בלתי הפיך, וניתן להסירו. עד היום טיפלה החברה ב-370 חולים.

את אפיפיקס ייסדו פרופ' יזהר פלומן, מומחה לניתוחי עמוד השדרה בבית החולים אסותא, ואורי ארנין, לשעבר סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברות Impliant ו-Spine21.