פרשנות - נבואת הזעם והחורבן של טראמפ: "יהיה הרבה מוות בשבוע הבא"

בממשל מעריכים כי המגפה תגיע אל שיאה "בתוך ששה עד שבעה ימים" בשלושת המרכזים העירוניים המועדים ביותר לפורענות: ניו יורק, דטרויט וניו אורלינס • 93,000 מתים הם עכשיו האומדן הזהיר, המספר עשוי להגיע ל-176,000

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אזהרה כללית מפני הבאות חזרה ונשמעה בשבועות האחרונים בארה"ב ככל שנקפו ימי המלחמה בנגיף הקורונה. לפני שבוע הזהיר הנשיא דונלד טראמפ מפני "שבועיים-שלושה של כאב". אתמול השתנה הנוסח. לא עוד אומדן זהיר. התחזית נשמעת כמו נבואת זעם וחורבן מסוף ימי בית ראשון: "יהיה הרבה מוות בשבוע הבא", אמר דונלד טראמפ בתדרוכו היומי. זה עשוי להיות "השבוע הקשה ביותר".

מתאמת צוות הקורונה של הבית הלבן ד"ר דברה ברקס אומרת כי המגפה תגיע אל שיאה "בתוך ששה עד שבעה ימים" בשלושת המרכזים העירוניים המועדים ביותר לפורענות: ניו יורק, דטרויט (במדינת מישיגן) וניו אורלינס (לואיזיאנה). "זה הרגע לא ללכת לחנות המכולת, לא ללכת לבית המרקחת, להשגיח על שלומם של בני משפחותיכם ושל חבריכם".

ד"ר ברקס אמרה שהיא מבססת את הנחותיה על דאטה באתר המכון למדדי בריאות. על פי האתר הזה, ניו יורק, לואיזיאנה ומישיגן יגיעו אל שיא ההידבקויות החדשות ב-10 או ב-11 באפריל.

בניו יורק (המדינה) ימותו באותו היום 855 בני אדם (על פי אומדן הנע בין 524 ל-1,090), במישיגן ימותו 173 (251-94), בלואיזיאנה ימותו 76 (131-14). האומדנים האלה מיוסדים על הנחה של "מרחק בטחון מלא עד חודש מאי".

משתנה מרכזי בכל ההערכות האלה הוא היקף המחסור בציוד רפואי. על פי האתר הזה, המחסור בניו יורק הוא בהיקף מעורר השתאות. למדינה יחסרו 63,120 מיטות, 11,064 יחידות של טיפול נמרץ ומספר לא ידוע של מכונות הנשמה. היא תהיה זקוקה ל-9,427 מכונות.

קרש-הקפיצה של ניו יורק

מספר הנדבקים בניו יורק הגיע לפנות בוקר לסביבות 115,000, עלייה של 10% לעומת היום הקודם; ומספר כל מתיה עבר את 3,500, אף זו עלייה של בערך 10%.

העיר ניו יורק הפכה לקרש קפיצה ל Covid-19. מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, דיבר אתמול על "שריפה מתפשטת" מן העיר אל האזורים הסמוכים לה, בייחוד לונג איילנד, מזרחה ממנה, וניו ג'רזי מדרום.

ההתפשטות הזו היא תוצאה של יציאת המונים מניו יורק בשבועות האחרונים. ניו יורקים בעלי אמצעים עוקרים אל בתי הקיט שלהם בפרוורים המרוחקים, או שוכרים בתים ודירות מחוץ לעיר. ניו ג'רזי, שנייה רק לניו יורק בין המדינות פגועות-הקורונה, הודיעה אתמול כי תאפשר לרשויות מקומיות למנוע השכרת-דיור לאורחים בתקופת המשבר.

אלה אמצעים חסרי תקדים בתולדות ארה"ב. מושל ניו ג'רזי, פיליפ מרפי, אמר אתמול, כי מספר מתי הקורונה במדינתו גבוה עכשיו ממספר מתיה בהתקפה על המגדלים התאומים, בספטמבר 2001. ניו ג'רזי היא שוות-גודל לישראל, הן בשטחה והן במניין אוכלוסיה (פחות או יותר). עד הבוקר מתו בה כמעט 850 בני אדם, ומספר הנדבקים הידועים עלה מעל 34,000.

״המצב מחמיר והולך״ / צילום: צילום מסך
 ״המצב מחמיר והולך״ / צילום: צילום מסך

המאמץ למלא את צורכי ניו יורק לבש אתמול ממדים רב יבשתיים. מסין נשלחו אליה אלף מכונות הנשמה. לפי המושל קואומו, את המכונות שלחה ממשלת סין. הנשיא טראמפ התלונן שעות אחדות אחר כך, שקואומו נמנע מלהודות לו על התרומה הזו. מממניה הם שני המייסדים של עלי באבא, ג'ק מא, שהנשיא מתאר כ"ידיד אישי", וג'וזף טסאי.

מדינת אורגון, בחוף המערבי של ארה"ב, הפתיעה כאשר הודיעה שהיא שולחת 140 מכונות הנשמה לניו יורק. סגן הנשיא מייק פנס, איש דתי, הכריז כי אורגון עמדה בציווי המקראי, "ואהבת לרעך כמוך".

אתר הרשת המצוטט למעלה מראה, כי אורגון אינה חסרה דבר: יש לה עודף של מיטות ושל יחידות לטיפול נמרץ. זה רקורד שרק חמישית מ-50 המדינות של ארה"ב מתברכות בו.

קואומו מפקיע מכונות הנשמה

היום, יום א', מתואר במדינת ניו יורק כאקט הפתיחה של הפאזה המכרעת. העיר ניו יורק מפרפרת. הנשיא שולח אלף לובשי מדים מחיל-הרפואה האמריקאי לעזרת בתי החולים שלה. השבוע נדע אם מערכת הרפואה של ניו יורק מסוגלת להכיל את כל המתדפקים על דלתותיה.

"בלי אוויר": שער הדיילי ניוז / צילום: צילום מסך, גלובס
 "בלי אוויר": שער הדיילי ניוז / צילום: צילום מסך, גלובס

ביום ו' הודיע המושל קואומו, כי שלטונות המדינה יפקיעו מכונות הנשמה מבתי חולים ב"מעלה ניו יורק", שאינם זקוקים להם לטובת בתי חולים הסובלים ממחסור ב"מורד ניו יורק" (האזור המטרופוליטני של העיר ניו יורק). אחר כך הוא חזר בו מן הפועל "להפקיע", והסביר שהוא רק "שואל" את המכונות, ויחזיר אותן לבעליהן, או ישלם את תמורתן.

הוא אמר כי עלותה של מכונת הנשמה עלתה בשבועות האחרונים מ-20,000 דולר ל-50,000 דולר. (בהודו טענו ביום ו' מדענים מן המכון ההודי לטכנולוגיה, כי הם פיתחו "מכונות הנשמה ניידות" בעלות של פחות מ-400 דולר ליחידה.)

"התייצבות" בעוד 12-10 יום?

עקומת Covid-19 עומדת לעלות בימים הבאים בכל ארה"ב. היא תגיע אל שיאה בסביבות 20 באפריל. ביום ההוא, המספר החזוי של מתי הקורונה יעמוד על 2,512, פי שלושה ויותר משיעורם אתמול. בקצב הזה, המספר הכולל של מתים עד תחילת אוגוסט יהיה בטווח של 176,000, אם כי המספר החזוי הוא 93,000. סך כל המתים בארה"ב להלן תתחיל הירידה האטית. ב-1 במאי המספר יפחת עד 1,614 (או בין 462 ל-3,756). הוא יפחת בהדרגה עד שיגיע לאפס בסביבות 1 ביולי.

ד"ר ברקס, מתאמת צוות הקורונה בבית הלבן, אמרה אתמול שיש סימנים חיוביים בכמה מדינות. היא אמרה שיש 18 מדינות עם התפרצויות גדולות יחסית של המגפה. לעומת זאת, במספר דומה של מדינות, בדיקות דם רחבות-ממדים הניבו רק 5% של תוצאות חיוביות.

ד"ר ברקס ציינה לטובה בעיקר את מדינות וושינגטון (צפון מערב ארה"ב) וקליפורניה. זו האחרונה היא המאוכלסת ביותר בארה"ב, ונשמעו תחזיות שהיא תשתווה לניו יורק. מדינת וושינגטון היתה הראשונה שבה נרשמו מקרי Covid-19 על אדמת ארה"ב. שתיהן נקטו אמצעי הפרדה ובידוד מוקדמים, והתוצאות מדברות בעדן.

לפי ד"ר ברקס ארה"ב נמצאת עכשיו "12-10 יום מאחורי איטליה וספרד", שבהן היו בימים האחרונים סימני "התייצבות".

שני רופאים, מבולטימור ומבוסטון, מציעים הבוקר ב'ניו יורק טיימס', שהממשל יטיל על צבא ארה"ב לארגן רכבת אויר מסיבית להעברת אלפי חולים ממוקדי קורונה אל אזורים פגועים פחות. הכותבים השוו את ההצעה הזו עם רכבת האוויר האמריקאית לברלין ב-1948, "רק בכיוון ההפוך". הם לא ציינו, אולי מפני שלא ידעו, כי זה בדיוק מה שעושה עכשיו צרפת: מטיסה חולים בתוך המדינה וגם אל מחוץ לגבולותיה.

הנשיא רוצה מגרשי ספורט מלאים

הנשיא טראמפ הפגין אתמול קוצר רוח. הוא חזר אל הנוסח שהקפיץ אנשי רפואה ממקומם לפני שבועיים, כאשר הזהיר מפני "תרופה הגרועה יותר מן המחלה", הכריז ש"ארצנו לא נוצרה כדי להיות מושבתת", והביע את רצונו לחזור ולפתוח אותה לעסקים בואכה חג הפסחא, ב-12 באפריל. הוא דיבר אז על תקוותו ש"הכנסיות יהיו מלאות עד אפס מקום" ביום שבו הנוצרים מציינים, על פי אמונתם, את נס תחייתו של ישו לאחר צליבתו.

הוא חזר בו מן התקווה הזו כאשר הוצגו בפניו מודלים מתמטיים, שהראו כי בין 100,000 ל-240,000 אמריקאים עלולים למות, גם אם יישמרו הנחיות של מרחק בטחון חברתי. מאז ועד אתמול הוא נמנע מלחזור על דיבורי הפתיחה-מחדש, והתרכז יותר ברפואת המשבר ופחות בכלכלתו. אתמול הוא שינה את טעמו.

הוא חזר ותיאר את ההצלחות הכלכליות של שלוש שנות נשיאותו הראשונות, כאשר לארה"ב היתה "הכלכלה המשגשגת ביותר מאז ומעולם". הוא הכריז: "אנחנו לא נוסיף לקיים מרחק ביטחון חברתי עד סוף חיינו על כוכב הלכת הזה". הוא אמר את המלים האלה בקשר עם רצונו להחזיר אוהדי ספורט אל המגרשים ואל ההיכלים. "הם יחזרו ויתקרבו זה אל זה. אבל הם ינשמו אוויר לא מזוהם, שלא יהרוג אנשים".

"המספרים אסטרונומיים"

ביום ו' פורסמו נתוני האבטלה לחודש מרץ והם הראו עלייה של 701,000, אחת הגדולות ביותר בחודש יחיד מאז ומעולם. אין כלל ספק שנתוני החודש הבא יהיו חמורים הרבה יותר. מצפים שהאבטלה, העומדת עכשיו על קצת פחות מ-5%, תעלה עד 14% באפריל. "המספרים אסטרונומיים", אמר אתמול טראמפ. "אנחנו חייבים לפתוח את ארצנו. אבל אני יודע, אני יודע שהיא תתאושש. לדעתי היא תתאושש בעוצמה גדולה. יש אנרגיה עצומה. יש ביקוש עצום, וכמה דברים טובים קרו. אני לא יודע".

"בלי עבודה": הניו יורק פוסט / צילום: צילום מסך
 "בלי עבודה": הניו יורק פוסט / צילום: צילום מסך

החיווי המבולבל האחרון אופייני לשלבים האחרונים של תידרוכי הנשיא. ככל שהוא מתרחק מהצהרת הפתיחה הארוכה, שהוא קורא מן הכתב, התחביר של משפטיו מידרדר והולך, אוצר המלים מתמעט, והוא מרכיב משפטים לא-תמיד מובנים. זה גם השלב שבו הוא מתחיל לתקוף עיתונאים על "שאלות מגעילות" שהם מציגים לו.

ביטוי דרמטי של קוצר רוח וטינה בא ביום ו' בערב: הנשיא הודיע לקונגרס שהוא מפטר את המפקח הכללי (מבקר) של קהילת המודיעין. זה האיש שמסר לקונגרס את מידע המשרוקית על שיחתו של טראמפ עם נשיא אוקראינה ביולי שעבר.

מידע ההוא הביא להליכי האימפיצ'מנט, שהניב את משפט ההדחה של הנשיא בסנאט. טראמפ לא שכח ולא סלח. בעיצומו של משבר קיומי הוא נקם במפקח הכללי, הדיח אותו, ותקף אותו בחריפות רבה בתדרוך הקורונה.

יהיה מעניין לראות איך האמריקאים ישפטו את נשיאם. האם הם ירשיעו אותו על עודף מפלגתיות בשעת חירום, או שיראו במהלך הזה ביטוי לגיטימי של סמכותו?

בימים האחרונים, המטוטלת של דעת הקהל התחילה לנוע בכיוון הפוך. לאחר שבועות אחדים של עלייה בשיעורי הפופולריות שלו, סקר חדש הראה ביום ו', כי רוב האמריקאים מעניקים לנשיא ציון שלילי על התנהלותו במשבר הקורונה, 52 מול 47 (בסקר של אי.בי.סי ומכון איפסוס). אפילו מכון הסקרים של ראסמוסן, הנחשב לנוח במיוחד למפלגה הרפובליקאית, הראה ביום ו' גרעון פופולריות של 9% לטראמפ.

הנה נתוני התפשטותה של המגפה, נכון לחצות שעון וושינגטון, 6 בבוקר בישראל:

מספר הנדבקים הידועים על אדמת ארה"ב: קצת יותר מ-311,000, עלייה של 34,000 ויותר בתוך 24 שעות.

מספר המתים: 8,452, עלייה של 1,331 בתוך 24 שעות.

מספר המחלימים: 14,825.

המדינות הפגועות ביותר:

ניו יורק - 114,775 נדבקים ידועים, עלייה של 11,300 בתוך 24 שעות; מספר המתים 3,565, עלייה של 630

ניו ג'רזי - 34,124 נדבקים, עלייה של 4,229; 846 מתים, 200+

מישיגן - 14,225 נדבקים, 1,481+; 540 מתים, 61+

קליפורניה - 13,649 נדבקים, 1,382+; 319 מתים, 44+

לואיזיאנה - 12,496 נדבקים, 2,199+; 409 מתים, 39+

מסצ'וסטס - 11,736 נדבקים, 1,334+; 216 מתים, 24+

פלורידה - 11,545 נדבקים, 1,277+; 195 מתים, 25+

פנסילווניה - 10,415 נדבקים, 1,995+; 136 מתים, 34+

אילינוי - 10,357 נדבקים, 1,453+; 243 מתים, 33+

השינויים העיקריים לעומת היום הקודם: מישיגן חלפה על פני קליפורניה, היא עכשיו השלישית במספר מתיה; לואיזיאנה מוסיפה להדאיג, היא השלישית במספר הנדבקים החדשים והרביעית במספר מתיה; באילינוי הוכפל ביום אחד מספר הנדבקים הידועים.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny