מחירי הדלק | ניתוח

מחירי הדלק ירדו, אבל ישראל הפכה לשיאנית העולם בגובה המיסוי על בנזין

מחירי הדלק אומנם ירדו ב-17.4% בתחילת אפריל, אך שיעור המס מתוך המחיר של ליטר בנזין זינק החודש לשיא עולמי של 78%

דלק / צילום: שאטרסטוק
דלק / צילום: שאטרסטוק

נהגי ישראל, או לפחות אלה שעדיין נוהגים בימי הסגר, מתייחסים לירידת מחירי הבנזין שבפיקוח כמתנה משמים. המחירים ירדו בתחילת אפריל בשיעור של כ-17.4% למחיר של 4.89 שקל. אולם בחינת הנתונים והשוואה בינלאומית מגלה, ששיעור המס (בלו פלוס מע"מ) מתוך המחיר של ליטר בנזין זינק החודש בישראל לשיא היסטורי של 78% - שמציב את ישראל במקום הראשון לא רק ב-OECD אלא בעולם בגובה שיעור המיסוי על בנזין. גם במחיר היחסי של ליטר בנזין (מתוקנן לשער הדולר) ישראל ניצבת החודש בין עשר המדינות בעלות מחירי הבנזין הגבוהים בעולם, עם עלות של כ-1.35 דולר לליטר.

העיוות נובע משיטת החישוב של מחירי הבנזין בפיקוח, במסגרתה מוטל בלו בגובה קבוע על בנזין (3.074 שקלים), ללא קשר לשינוי במחירי הנפט הגולמי והתזקיקים בעולם. מחיר התזקיקים הבינלאומי בשער בתי הזיקוק, שעליו מבוססת נוסחת חישוב הבנזין בישראל, צנח החודש בשיעור דרמטי של כ-63% לכ-55 אגורות לליטר בלבד בעקבות קריסת מחירי הנפט בעולם. אולם בשל הבלו הקבוע, חלקו היחסי של מחיר הבנזין ירד ל-11% בלבד מהמחיר של ליטר לצרכן. סל הוצאות השיווק ירד בשיעור של 17.4% בלבד, והוא עומד כיום על 11% מהמחיר לצרכן.

בענף הרכב מציינים כי לאור הירידה הכוללת בנסועה עקב הסגר, ולאור הירידה המשמעותית בתחבורה ציבורית מסובסדת, עיקר נטל המיסוי עתיד להתגלגל לפתחם של נהגים במקומות עבודה, שמוגדרים "חיוניים", ולנהגים בנסיעות הכרחיות.