גנץ מבקש מהנשיא להאריך את המנדט להקמת ממשלה ב-14 יום

גנץ ונתניהו נמצאים במו"מ פוליטי מאז יום ה' 19 במרץ • שאלת החלת הריבונות היא סלע המחלוקת העיקרי במשא ומתן בין כחול לבן והליכוד • הסכמות לגבי חוק הגיוס

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press
בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

גורמים בימין בממשלה מאיימים על בנימין נתניהו: תודיע על החלת הריבונות או שלא נאפשר את החקיקה הנדרשת לממשלת הרוטציה.

מי שפצח באיום הזה בפומבי, לאחר כמה ימים של מרמור מאחורי הקלעים, היה חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד, המשתייך אמנם לצד הליברלי יותר של הליכוד בסוגיות האזרחיות אך מנגד נץ מדיני. קיש, שהיה יו"ר שדולת ארץ ישראל בכנסת ה-20, אמר הבוקר בראיון רדיו כי לא יסכים להעביר את החקיקה שתאפשר את מהלך הרוטציה עם בני גנץ, אם "בממשלה הזו לא תהיה לנו השפעה בנושא הריבונות". מדובר בחקיקה הממסדת את מעמד ממלא מקום ראש הממשלה ואת הרוטציה עצמה בין נתניהו לגנץ, האמורה להתרחש בעוד שנה וחצי.

הרקע לדברים הוא דרישת כחול לבן להימנע מסיפוח חד צדדי לפחות לתקופת ביניים, בעוד נתניהו מבקש לנצל את הזמן שנותר לכהונת דונלד טראמפ בארה"ב ולהחיל את הריבונות לפחות בבקעת הירדן ובחלק מהשטח ביהודה ושומרון כבר בחצי השנה הקרובה.

כרגע מדובר בסלע המחלוקת העיקרי במשא ומתן, והצדדים מנסים להגיע לנוסח מוסכם שיכלול כנראה סיפוח חלקי וגם זה בהסכמה ברורה של הממשלה והסכמה שבשתיקה מצד ירדן. לפי אחת מהצעות הפשרה, המהלך ילווה בחבילת הטבות לרשות הפלסטינית ובהצהרה כי לאחר משבר הקורונה יחודשו השיחות עם הרשות להסדר מדיני. כחול לבן אף דרשה כי גנץ יקבל את האחריות על ניהול המגעים הללו.

למהלכים הללו מתנגדים בצד הנצי של הליכוד וגם במפלגת ימינה. השר בצלאל סמוטריץ' הודיע הבוקר כי הוא ‏מצטרף לאיום של קיש וקורא ליתר חבריו בגוש הימין להצטרף להודעה שלא יעבירו את חוקי הרוטציה בלי התחייבות להעברת הריבונות במלואה. חברו לסיעה אופיר סופיר צייץ גם הוא: "‏הקורונה הביאה לצורך באחדות, ‏בלעדיה - לא היה שום הצדק לוויתורים הרבים של הימין. ‏אך הקווים האדומים חייבים להיות ברורים: ‏בלי ריבונות-אין אחדות, ‏אסור לפספס את ההזדמנות ההיסטורית". 

חוק הגיוס המתוקן יועבר על פי מתווה משרד הביטחון

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי הוסכם על ידי כחול לבן כי חוק הגיוס המתוקן יועבר על פי מתווה משרד הביטחון. "יעדי הגיוס" של מכסות חרדים שיתגייסו ייקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחוק הגיוס עצמו. כמו כן, הוסכם מול ש"ס כי לא תהיה סנקציה אם לא תהיה עמידה ביעדים אלא החוק יבוטל ויהיה צורך בחקיקת חוק חדש. גורם בכחול לבן אומר ל"גלובס" כי "בני גנץ רואה בהעברת חוק הגיוס שלב ביניים לקראת רפורמה יותר רחבה שבכוונתו להעביר אם כחול תבן תקבל את תיק הביטחון. מטרת הרפורמה להגדיל את אחוז המתגייסים".

‏המשא ומתן קרב לנקודת ההכרעה על רקע הקרבה לתום תקופת המנדט שבידי בני גנץ להקמת הממשלה. בכחול לבן ובליכוד אומרים כי הפערים לא גדולים, וכי רוב המחלוקות בנושא איוש המשרדים נפתרו, אך מודים כי סוגיית החלת הריבונות מהווה בעיה של ממש.

‫ח"כ בני גנץ פנה לנשיא המדינה ריבלין ועדכן אותו במצב המו"מ הפוליטי ועל כך שהוא יבקש הארכת מנדט ב-14 יום אחרי החג.

גנץ ונתניהו נמצאים במו"מ פוליטי מאז יום ה׳ 19 במרץ וברגעים הראשונים הודלף כאילו בשל מצב החירום ההסכם הפוליטי יהיה מהיר, אך כרגע נכנסים לתוך פגרת הפסח מבלי שהוקמה ממשלה.

בכחול לבן הגיבו: "איננו מתייחסים לפרטי המשא ומתן".