הבנקים הלכו לקראת עידן עופר: הפחיתו את מחיר מניית כיל המהווה תנאי לפירעון 250 מיליון דולר ע"י החברה לישראל

לאחר הפחתה של 20% במחיר שנקבע, צריכה כעת מניית כיל לאבד שליש מערכה כדי להגיע למחיר המעודכן

עידן עופר / צילום: יוסי כהן
עידן עופר / צילום: יוסי כהן

על רקע הירידות החדות בבורסות בארץ ובעולם בעקבות בהלת הקורונה, עדכנה החברה לישראל  בסוף השבוע על אודות תיקונים בהסכמי מימון שלה מול כמה בנקים, במסגרתם הופחת מחיר המינימום שנקבע למניית החברה הבת כיל  , כתנאי לפירעון מיידי לאשראי בהיקף של 250 מיליון דולר. מניית החברה לישראל איבדה כ-50% מערכה מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שבשליטת עידן עופר שווי נוכחי של כ-2.7 מיליארד שקל.

לפי הודעת החברה לישראל, מחיר המינימום למניית כיל לפיו "יהיו רשאים המלווים במי מההסכמים הרלוונטיים, להעמיד את האשראי בהיקף כולל של 250 מיליון דולר לפירעון מיידי", הונמך כמעט ב-20% ונקבע על קרוב ל-2 דולר, במקום 2.4 דולר במקור. 

מחירה הנוכחי של מניית כיל עומד על קרוב ל-3 דולרים - כך שהיא צריכה לרשום ירידה של כ-33% נוספים כדי להגיע למחיר המינימום המעודכן שנקבע. זאת אחרי ירידה של כ-35% שרשמה מתחילת השנה, אז שווייה עמד על 4.8 דולרים.

מניית כיל נסחרת בבורסת ניו-יורק ובבורסה בתל-אביב, בה עמד היום שוויה על קרוב ל-11 שקלים, מה שמשקף לכיל שווי של כ-13.5 מיליארד שקל - החברה העשירית בגודלה בבורסה המקומית.

החברה לישראל מחזיקה בכ-46% ממניות יצרנית האשלג, הכימיקלים, הפוספטים והדשנים. מלבד שינוי מחיר המינימום למניית כיל, עדכנה  עודהחברה לישראל כי "התיקונים כללו הסדרים נוספים לרבות בקשר עם חיזוק בטוחות".

לפי הנתונים שהחברה לישראל הציגה, כיום יש לה יתרת מזומנים ופיקדונות לזמן קצר של 511 מיליון דולר, מתוכם בטוחות במזומן כנגד הלוואות של 112 מיליון דולר ובטוחות בגין עסקאות נגזרים של 7 מיליון דולר. כן ציינו בחברה לישראל, כי בידיה "מסגרות אשראי ניתנות לניצול בסך היקף מעודכן של כ-40 מיליון דולר".

מניית בזן המשמשת כבטוחה קפצה בשבוע שעבר

החברה לישראל היא חברת החזקות שמלבד החזקתה בכיל פועלת בתחום האנרגיה באמצעות חברת בזן  (כ-33%), העוסקת בזיקוק נפט גולמי, ייצור ומכירת דלקים ועוד. 

מדוחות החברה לישראל ל-2019 שפורסמו בימים האחרונים עולה כי בסך הכול, במסגרת הסכמי אשראי שונים בהיקף כולל של כ-405 מיליון דולר שהתקבלו מבנקים, וכן בגין עסקאות החלפת מטבע (SWAP), היא העמידה את מניות החברות שבשליטתה כביטחונות.

כיום, שיעור מניות כיל המשועבדות לטובת האשראי עומד על כ-21%, לעומת כ-13% בסוף שנת 2019. עיקר השעבוד הוא לטובת בנקים בינלאומיים.

במסגרת ההסכמים, לחברה לישראל יש "הזכות להתאים את שווי הבטוחות על-ידי הוספת בטוחות או החלפתן, וכן זכות לפירעון מוקדם של האשראי בהתאם לתנאים הקבועים בהסכם".

עוד במסגרת הסכמי המימון, בחברה לישראל הפקידו ממניות בזן כביטחון להלוואות, לגביהן היא מציינת בדוחותיה הכספיים, כי "במקרה שמחיר מניית בזן ירד מתחת ל-0.23 דולר למניה ובהתקיים תנאים מסוימים, מניות בזן לא ייחשבו כבטוחה בהלוואה".

שווי מניית בזן מתקרב היום ל-1 שקל (כ-0.26 דולר) אחרי שבשבוע החולף היא קפצה ביותר מ-50%, בין היתר על רקע החלטת בימ"ש בנוגע לפעילות של חברה בת שלה והמלצה חיובית של בית ההשקעות אי.בי.אי.

אחרי העליות השבועיות, הירידה של מניית בזן מתחילת השנה מצטברת לכ-45%, והיא משקפת לחברה שווי של כ-3 מיליארד שקל.