הבורסה בת"א ננעלה בעליות של 5% לאחר הורדת הריבית

מדד ת"א 35 זינק ב-4.88%%  מדד ת"א 90 קפץ ב-5.5%, ומדד הבנקים עלה ב-2.2% • לפי הערכה מעודכנת של חטיבת המחקר של בנק ישראל, המשק רשם צמיחה שלילית של 5% ברבעון הראשון

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

החברות שכן מרוויחות ממשבר הקורונה, והאם הצניחה במחיר הנפט קורצת להשקעה? 

17:26

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בעליות חדות על רקע הסנטימנט החיובי בשוקי העולם נוכח הירידה בקצב ההדבקה באיטליה וארה"ב. מדד ת"א 35 זינק ב-4.88%%,  מדד ת"א 90 קפץ ב-5.5%, ומדד הבנקים עלה ב-2.2%.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, אמר בנוגע לצעדים המוניטריים שעליהם הודיע בנק ישראל לצד הורדת הריבית במשק היום: "בנק ישראל הודיע על הפעלת כלי מוניטרי חדש, זאת בדומה לכלי של TLTRO האירופאי. מדובר במתן הלוואות מוניטריות לבנקים המסחריים לטווח של שלוש שנים בריבית קבועה של 0.1%. כמו באירופה, ההלוואות מותנות במתן אשראי לעסקים קטנים וזעירים. כמו כן, בנק ישראל הודיע על הרחבת מסגרת עסקאות הריפו מול גופים פיננסיים, כך שהעסקאות יכללו גם אג"ח קונצרניות כבטוחה לעסקאות החלף, זאת בנוסף לאג"ח ממשלתי. צעד זה יחזק את התמיכה בנזילות ובתפקוד התקין של השווקים הפיננסיים.

"כאמור, צעדים אלו באים בנוסף לפעולות רכישת אג"ח ממשלתי בשוק, פעולות החלף במט"ח ופעולות החלף של אג"ח ממשלת ישראל . מדובר בחבילה כוללת משמעותית מאוד של צעדים מוניטריים". עוד הוא מעריך כי "האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להיות סביב 0% והריבית צפויה להיות בתרחיש הנוכחי סביב ממוצע של כ-0.1% במהלך השנה הקרובה. לפי תחזיתנו, במהלך 2020, במונחים קלנדריים, האינפלציה צפויה להיות שלילית ברמה של מינוס 0.4%. החמרה ניכרת נוספת של הצפי הכלכלי יכולה לפתוח את האפשרות של ריבית שלילית בהמשך, זאת כפי המקובל באירופה וביפן".

16:10

מתחזקות העליות בבורסה לאחר הודעת בנק ישראל. על-רקע משבר הקורונה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להוריד את הריבית בשיעור של 0.15 נקודות האחוז בכך חוזרת הריבית לרמת השפל של 0.1%. לפי הערכה מעודכנת של חטיבת המחקר, המשק רשם צמיחה שלילית של 5% ברבעון הראשון. על פי התחזית המקרו כלכלית של החטיבה, בהנחה שעיקר המגבלות הבריאותיות יוסרו בהדרגה עד סוף חודש יוני, צפויה צמיחה שלילית בשיעור של כ-5% בכל שנת -2020 ושיעור האבטלה יסתכם בכ-6% (ממוצע שנתי).

עם זאת, הבנק מצפה כי תחילת ההתאוששות ברבעון השלישי תביא לצמיחה של כ-9% ב-2021, אולם שיעור האבטלה צפוי לרדת בהדרגה ורק לקראת סוף 2021 להתקרב לרמות הנמוכות ששררו ערב המשבר. יחס החוב לתוצר צפוי להגיע לכ-75% ב-2020. בבנק מדגישים כי אי הוודאות לגבי התחזית גבוהה במיוחד, לאור חוסר הבהירות לגבי משך המשבר ועומקו.

15:30

מניית כיל  מזנקת. האנליסט יהונתן שוחט מלידר שוקי הון כותב בסקירה שפרסם היום כי "למרות שמשבר הקורונה פוגש את כיל בתקופה בה שני מגזרי פעילות משמעותיים (פוספט ואשלג) היו בעיצומו של סייקל שלילי, אנחנו מעריכים, כי החברה ערוכה בצורה מיטבית למצב, עם יתרות מזומנים גבוהות, קווי אשראי לא מנוצלים, פירעונות נמוכים בשנה הקרובה, אופרציה שממשיכה לעבוד כמעט באופן מלא, גמישות מסוימת בהוצאות ההוניות שלה ומוכנות מיידית לביצוע משלוחי אשלג לסין".

יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  מזנקות, לצד עליות חדות באנרג'יאן , בזן , קבוצת דלק ורציו.  

מניות חברות הבדים הלא ארוגים התממשו מעט, אחרי עליות חדות מהן נהנו בימים האחרונים. מניות שלאג ועל-בד נחלשו. 

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה דומה.

14:20

נמשכות העליות החדות בבורסה, במקביל למגמה חיובית מובהקת באירופה וצפי לעלייה חדה גם בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. 

לנה וייסביין, אנליסטית בבית ההשקעות IBI, כתבה היום: "בשקלול הסיכונים, גם אחרי הירידות, המניות לא נראות זולות במיוחד. אבל האלטרנטיבה של האנרגיה המתחדשת נראית כיציבה ביחס לענפים אחרים. אנחנו ממשיכים להמליץ על חשיפה לענף באמצעות אנרג'יקס ".

12:45

נמשכות העליות החדות בבורסה, במקביל למגמה חיובית מובהקת באירופה וצפי לעלייה חדה גם בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מציין בסקירתו השבועית כי "הוועדה המוניטארית תפרסם היום את החלטת הריבית ולהערכתנו הריבית תופחת לטווח שבין 0.1%-0%. לאורך החודשים האחרונים, ובפרט מתחילת המשבר הנוכחי, הוועדה השתמשה בשלל כלים מרחיבים, בין אם בשוק המט"ח ובין אם בהרחבה כמותית, וזאת תוך הימנעות משימוש בכלי הריבית. ההצדקה לכך נבעה מרמת הריבית הנמוכה ממילא,0.25%, שאיפשרה מהלך הפחתה אחד ולא תהליך של הפחתות ריבית.

למרות זאת, "אנו מעריכים כי הריבית תופחת בהחלטה הנוכחית ל-0.1%-0% כאשר התמיכה לכך מגיעה ממספר גורמים ובראשם: האינפלציה בפועל והציפיות לאינפלציה בטווחים הקצר-בינוני לפידיון נמוכות מהיעד; תמיכה קלה בהוזלת עלויות מימון ומשכנתאות בריבית משתנה; התמחור הנוכחי בשוק מניח יציבות בריבית כך שהפחתה תייצר הפתעה מסויימת- הפתעה זו תתמוך גם בהיחלשות מסויימת של השקל וחשוב מכך תעזור לייצב את שוק האג"ח הממשלתיות". 

11:00

המדדים המובילים בת"א מטפסים בכ-3%, וכל מניות מדד ת"א-125 נסחרות בירוק, למעט קרסו שרושמת ירידה מינורית. 

מדד הנפט והגז מטפס בקרוב ל-5%. תמר פטרוליום  מטפסת בכ-10%. 

נמשך הסנטימנט החיובי בקרב מניות הקנאביס, ענף שמפגין עמידות במשבר הקורונה בגלל ביקושים גבוהים. מניית טוגדר  מטפסת בכ-9%. החברה הודיעה כי החלה ביצוא קנאביס רפואי מאוגנדה לישראל, וכי משלוח ראשון של 250 ק"ג תפרחות קנאביס ינחת בארץ בימים הקרובים.

מניית יוניבו  עולה ב-4.5%. החברה הודיעה כי היא מרחיבה את התשתית הבינלאומית שלה, וכי תייבא ותעבד 208 ק״ג תפרחות קנאביס רפואי ממתקן אינדור של חברת מרנובה בקנדה למוצרים סופיים. 

חברת שיח מדיקל  דיווחה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה מחקרי עם קנאסול על זני הקנאביס של שיח, ומנייתה עולה בכ-6%. 

חברת פנאקסיה ישראל  דיווחה כי אומדן צפי ההכנסות שלה לרבעון הראשון לשנת 2020 עומד על 11 מיליון שקל. מניית החברה עולה בכ-7%.  

10:05

המסחר בבורסת ת"א נפתח היום באיחור, בעליות חדות, כשברקע נרשמו היום עליות חדות בשוקי אסיה וזינוק בחוזים העתידיים בניו יורק. המדדים המובילים עולים 4%-3%.

מניות דלק אנרג'יאן  , פתאל החזקות  ובזן  מובילות את העליות ומזנקות ב-8%-7%. כל מניות מדד ת"א-125 רושמות עליות, למעט ירידות קלות במניות ישראכרט  וקרסו 

מדד הנפט והגז בולט בין הסקטורים וממשיך לטפס - היום ב-4%. מדדי הבנקים והביטוח עולים אף הם בכ-3.5%.

06:00

יום המסחר השני לשבוע המקוצר צפוי להיפתח בסימן הירידות שנרשמו אתמול (א') בבורסה המקומית, ולאחר הירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט. עיני המשקיעים מופנות להודעת הריבית של בנק ישראל היום בשעה 16:00. 

נזכיר כי במסגרת המשבר הנוכחי עם התפשטות הקורונה והנפילות בשווקים, בנק ישראל התערב בנעשה וסיפק נזילות לבנקים נוכח מצוקת הדולרים. בנוסף בנק ישראל השתמש ביתרות המט"ח שברשותו והודיעה על רכישות אג"ח ממשלתיות בכ-50 מיליארד שקל. כעת בשוק צופים כי הריבית תיוותר ללא שינוי ברמה של 0.25%. נזכיר כי הריבית בארה"ב הונמכה לאפס בצל משבר הקורונה.

אתמול בבורסה המקומית המדדים המובילים איבדו כ-1% במחזור מסחר גבוה יחסית לימי ראשון בשוק המקומי. 

"המשקיעים חוששים מהקורונה בארה"ב כמו שלוי אשכול חשש מהבצורת בארה"ב", כך לפי ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק פועלים. "ארה"ב הייתה עמוד התווך של הצמיחה הגלובלית בשנים האחרונות, בעוד אירופה התמודדה עם בעיות פוליטיות פנימיות. ארה"ב סחבה את המדינות המפותחות על גבה, והמשקיעים חוששים עתה שהמומנטום הזה עשוי להיקטע. התמונות הקשות מארה"ב חושפות את הבטן הרכה של הכלכלה. 

"לאחר שיוסר הסגר, נראה באופן טבעי זינוק ברמת הפעילות הכלכלית בדיוק כמו בסין. זה לא אומר עדיין יהיה חשש להיכנס -שהדברים ישובו לקדמותם למקומות ציבוריים, אפקט העושר יפגע בצריכה, וחברות יצמצמו השקעות הוניות", אמר בהר.