המשבר ברשת 13: יעקב אילון הורד מהאוויר; קמפיין עיתונאים נגד הקיצוצים בחברה

רשת 13 הודיעה היום כי התוכניות "הדוח היומי", "חדשות היום" עם מירי נבו ואלי אילדיס, "מהדורת חמש" עם יעקב אילון ו"מאסט" בהובלת שי לי שינדלר ועמית קוטלר יורדות מהאוויר • עיתונאי הערוץ: "חוששים שמהלך כזה יוביל לחיסול החברה כגוף עיתונאי חזק ותחרותי"

יעקב אילון. תוכניתו תרד מהאוויר / צילום: דוד וניקור
יעקב אילון. תוכניתו תרד מהאוויר / צילום: דוד וניקור

ברשת 13 התחילו להניף את גרזן הקיצוצים על אנשי הערוץ: הפרידה המשמעותית בשלב זה היא מיעקב אילון, שתוכניתו צפויה לרדת מהאוויר. טרם ידוע איזו תוכנית תעלה במקומה.

היום (א') הודיעה רשת 13 כי התוכניות "הדוח היומי", "חדשות היום" עם מירי נבו ואלי אילדיס, "מהדורת חמש" עם יעקב אילון ו"מאסט" בהובלת שי-לי שינדלר ועמית קוטלר יורדות מהאוויר.

במקביל, עיתונאי הערוץ פתחו בקמפיין תקשורתי כדי למזער ואולי גם למנוע את מהלך הקיצוצים שמתעתדת החברה לבצע. בשעות האחרונות החלו עיתונאי החברה - בהם רביב דרוקר, ברוך קרא, מתן חודורוב, ברק רביד, חן ליברמן, עמנואל פלפס, עקיבא נוביק, ליאור קינן, יוסי אלי, חן זנדר, אביעד גליקמן, ספי עובדיה, אלמוג בוקר וטל שורר - לצייץ טקסט אחיד בו הם מבהירים את המשמעות שיש לדעתם בכוונה לקצץ כל-כך הרבה מתקציב החברה ואת השלכות שעלולות להיות לכך: "אנחנו חוששים שמהלך כזה יוביל לחיסולה של החברה כגוף עיתונאי חזק ותחרותי - דווקא במצב חירום, שבו סיקור המגפה נדרש לציבור עוד יותר מתמיד".

השמועות על מצבה הכלכלי הקשה של רשת עולה שוב ושוב בימים האחרונים בכלי התקשורת השונים - כאן ב"גלובס" דיווחנו על מצוקה תזרימית קשה שבעטיה הערוץ לא משלם הערוץ לספקים, ועל הקושי שהיה בתשלום משכורות. במקביל החלו לצוץ שמועות על היקף הקיצוץ המדובר - זאת מבלי שהנהלת הערוץ גיבשה עדיין החלטה סופית לגבי אופן יישומו. על-פי ההערכות, בהנהלת רשת מבקשים לקצץ כ-50% מתקציב חברת החדשות, אולם לא כל הקיצוץ יהיה בכוח-אדם, והוא עשוי לבוא לידי ביטוי בדרכים נוספות - למשל הפסקת התקשרויות יקרות עם טאלנטים שלא בהכרח מניבים תוצאות. עם זאת, לכולם ברור כי הקיצוץ בכוח-האדם יהיה כואב, והוא עלול לכלול פיטוריהם של עשרות עובדים.

נזכיר כי אנשי ערוץ עשר לשעבר מנוסים מאוד במלחמות הישרדות, שליוו את ערוץ עשר ברוב שנותיו. אבל בשונה מפעמים קודמות, הפעם העיתונאים אינם חלק מוועד העובדים, ולכן בשלבים הראשונים של המשבר קולם לא נשמע.

נראה כי עתה מתחילים העובדים להפנים כי המלחמה ההישרדותית רחוקה מלהיות נחלת העבר, וכעת הם מורידים את הכפפות - אם כי בזהירות. מצד אחד, התבטאויות העיתונאים כוללות בפעם הראשונה את שמם של בעלי המניות לן בלווטניק ונדב טופולסקי (טופולסקי הוא היו"ר הפעיל של הערוץ שלקח חלק משמעותי בניהולו מאז המיזוג). מנגד, הטון של העיתונאים עדיין פוזיטיבי ומבקש לגייס את בעלי המניות למטרותיהם: "מהיכרותנו עם נדב טופולסקי ואבי בן טל, אין לנו ספק כי לא זו כוונתם, לכן נשמח להיכנס איתם לדיאלוג כן ורציני בראשות ועד העובדים, מתוך נכונות לפשרות ומתוך ראיית טובת הערוץ לטווח הארוך. יחד עם זאת, לא נאפשר את חיסול חדשות 13".

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
 אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

העיתונאים מבהירים כי המשמעות של קיצוץ 50% מהחברה היא חיסול החברה. "בימים בהם יש משמעות חיונית במיוחד, נדמה לנו שהמינימום הנדרש הוא שהנהלת החברה תיכנס למשא-ומתן עם ועד העובדים, כפי שנעשה בכל משבר בעבר, כדי לייצר ביחד תוכנית סבירה שתשאיר את חברת החדשות שרירית וחזקה".

מנכ"ל רשת 13, אבי בן טל, מסר היום: "בלית-ברירה, רשת החלה בביצוע שורת צעדי התייעלות מהותיים ולא פשוטים, במטרה לשמור על חוסנה כגוף תקשורת עצמאי ומוביל. אנו נפעל בכל החזיתות כדי לשמר את רשת 13, את עובדיה, את ספקיה ואת שותפיה, בטח ובטח בתקופה שחשיבותה כחברת טלוויזיה וכחברת חדשות הופכת קריטית עבור הציבור כולו. אנו מקווים כי שותפינו לדרך יקבלו בהבנה את העובדה שנאלצנו, בלית-ברירה, לדחות חלק מהתשלומים, כמו גם את הקפאתן של חלק מההפקות שתוכננו.

"ימים טרופים אלה מייצרים מציאות שבה נדרשת אחריות לאומית - של רשת 13 וחדשות 13 כלפי ציבור צופי הטלוויזיה, עבור עובדיה וספקיה, וככה ננהג, אך מדובר גם באחריות שצריכה להילקח על-ידי המדינה כלפי ערוצי הטלוויזיה המסחרית שנמצאים במצב בלתי אפשרי, שכן מחד הרייטינג ושיעורי הצפייה גבוהים ביותר, אולם מאידך ההכנסות ירדו בלמעלה מ-60% בכל ערב שידור. אני יחד עם הנהלת רשת 13 נחושים לצלוח את המשבר הנוכחי".

על-פי מקורות, יעקב איילון למד על הכוונה להוריד את תוכניתו מהאוויר בעת שהוא עצמו היה בשידור. מאוחר יותר הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מהדורת חמש של רשת יצרה הרגל צפייה משכנע ומבודל מהמתחרים בעלויות הפקה צנועות ויעילות. קשה לי לראות את התועלת שבהורדתה".