האם צוות אוניית קרוז הסתיר מהרשויות התפרצות של קורונה

משטרת אוסטרליה פתחה בחקירה פלילית בחשד שצוות אוניית קרוז שעגנה בנמל סידני במרץ הסתיר מהרשויות התפרצות של קורונה בין נוסעים ואנשי צוות

אוניית ה"רובי פרינסס" / צילום: שאטרסטוק
אוניית ה"רובי פרינסס" / צילום: שאטרסטוק

משטרת אוסטרליה פתחה בחקירה פלילית בחשד שצוות אוניית קרוז שעגנה בנמל סידני במרץ הסתיר מהרשויות התפרצות של קורונה בין נוסעים ואנשי צוות.

הצוות של האוניה רובי פרינסס, שמופעלת על ידי חברת קרניבל אוסטרליה, הודיע לרשויות שכמה נוסעים סובלים מתסמונת דמויית שפעת כשהאוניה עגנה בסידני בחודש שעבר, אבל שאין בעיה של נגיף קורונה על הסיפון, לפי המשטרה.

התברר שיותר מ-660 איש, רובם נוסעים, נמצאו נגועים בנגיף, ו-11 נוסעים מתו ממנו. מקרי הקורונה שיצאו מאוניית רובי פרינסס,  מהווים יותר מ-10% מסך 5,687 מקרי הקורונה באוסטרליה, וכמעט שליש ממקרי המוות בה.

מפקד משטרת ניו סאות וויילס (מדינת המחוז שסידני שייכת לה), מייק פולר, מסר שהוא בדק מידע, כולל שיחת חירום של 17 דקות מהאונייה ב-18 במרץ, והחליט שהדרך היחידה לקבוע אם הייתה הפרת חוקים היא חקירה פלילית.

"נראה שהיה מאמץ חריג של רשויות הנמל לקבוע את המצב האמיתי של התנאים על הסיפון - והם עיכבו אפילו את בואה של האוניה עד שהם קיבלו מידע נוסף", אמר פולר.

פקידי ממשלה ועובדים של קרניבל אוסטרליה ספגו ביקורת קשה מאז שהאוניה עם 2,700 נוסעיה עגנה בסידני ב-19 במרץ, למרות שכמה מהם הראו סימני מחלת נשימה. הנוסעים, רובם אוסטרלים, הורשו לחזור לבתיהם, ורק מאוחר יותר קיבלו ייעוץ לבודד את עצמם.

קרניבל אוסטרליה היא חלק מחברת קרניבל, מפעילת הקרוזים הגדולה בעולם, שהפעילה גם את דייאמונד פרינסס, שעשרות מנוסעיה נדבקו בקורונה כשהיא עגנה ביוקוהמה בפברואר.

אוניה נוספת של קרניבל, גרנד פרינסס, נפגעה גם היא מהתפרצות קורונה בהפלגה של שבועיים להוואי ממקסיקו בחודש שעבר.

דובר של קרניבל אוסטרליה מסר שהחברה תשתף ברצון פעולה עם החקירה. "קרניבל אוסטרליה תגיב בתקיפות לכל ההאשמות שכעת צריך להיות עליהן גילוי מלא, ולבסיס שלהן", הוא אמר.

חקירת משטרת אוסטרליה תקיף גביית עדויות מאלפי בני אדם, כולל קברניט רובי פרינסס, הרופאים שלה, הצוות והנוסעים, וכן פקידי גופים ממשלתיים שונים.

עד 200 מ-1,040 אנשי הצוות השוהים כעת על סיפון האוניה במים מול חופי סידני מראים תסמיני קורונה. 16 אנשי צוות כבר אובחנו כנשאי הנגיף.

המשטרה הודיעה היום (ב') שהאוניה תעגון בנמל מדרום לסידני כדי שהצוות יוכל לקבל טיפול חירום רפואי במידת הצורך. האונייה צפויה לעגון בנמל לתקופה של עד עשרה ימים. בפרק הזמן הזה, האונייה תתודלק ותקבל אספקה חדשה לצורך הפלגתה לנמל הבית שלה.

האונייה הייתה בקרוז קצר לניו זילנד כשהיא עגנה בסידני ב-19 במרץ. היא נשאה בעיקר נוסעים אוסטרלים, אך כמה מהם הגיעו עד אירופה לפני שנודע להם על ההתפרצות שהייתה על הסיפון.

במבצע משטרתי נפרד בשבת, שכונה "מבצע נמסיס", הועברו 750 אלף טונות ציוד ויותר מ-1,300 אנשי צוות זרים בין חמש אוניות קרוז לפני שהן הפליגו מהמים של אוסטרליה. זה היה המבצע הימי הגדול ביותר בסידני בימי שלום.

נמלים ברחבי העולם מסרבים לעגינת אוניות קרוז על רקע מגפת הקורונה, וכך תוקעים אלפי נוסעים על הסיפונים. בחודש שעבר הורתה אוסטרליה לכל אוניות הקרוז לעזוב את מימיה עד 15 ביוני, באיום של מאסר וקנסות גבוהים.

חמש האוניות שעזבו את מימי אוסטרליה, שכולן מופעלות על ידי חברת רויאל קריביאן קרוז, חזרו לנמלי הבית שלהן עם הצוותים לבדם על הסיפון כאשר הנוסעים ירדו קודם לכן. הצוותים פוזרו בין האוניות לפי הלאום והיעד, מסרה המשטרה. המטרה הייתה להחזיר אותם למשפחותיהם.

כמה אנשי צוות של אחת האוניות, רדיאנס אוף דה סיז, נמצאו מוקדם יותר כנשאי קורונה ופונו לבתי חולים. לא ברור כמה אחרים נדבקו.