"90% מחברי התאחדות המלאכה והתעשייה לא זכאים למענק מהמדינה"

על רקע הנתון הזה יוצאים היום חברי התאחדות המלאכה והתעשייה להפגנה רכובה מת"א לירושלים • ההפגנה הרכובה הקודמת שעלתה לירושלים בשבוע שעבר כללה את מרבית ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים, והשתתפו בה אלפי עצמאים שחסמו את רחובות העיר

היום (ב') אמורה רשות המסים להפקיד כ-300 מיליון שקל בחשבונותיהם של כ-80 אלף עסקים שנמצאו זכאים למענק מהמדינה בעקבות משבר הקורונה, אך המאבק של העסקים הקטנים לא שוכך לרגע. בעוד זמן קצר עתידה לצאת מתל-אביב לירושלים "הפגנת המכוניות" השנייה של העסקים הקטנים, במחאה על הפקרתם על-ידי המדינה בתקופת המשבר, כאשר הפעם המוחים הם חברי התאחדות המלאכה והתעשייה (נציגה של התעשייה הזעירה בישראל). המפגינים מייצגים עשרות אלפי מפעלים יצרניים זעירים המונים עד 20 עובדים מענפי הטקסטיל, עץ, מתכת, דפוס, פלסטיק וכן תעשיית היופי, ארגון הקוסמטיקאיות וארגון מעצבי השיער במדינת ישראל.

נשיא ההתאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, מסביר כי המדינה כופפה את ידם של חברי ההתאחדות, ואין להם ברירה אלא למחות על היחס של המדינה אליהם. "תוכנית הסיוע המוצעת היא זריעת חול בעיני העצמאים והמדינה כולה. חברנו מושבתים, לא מקבלים את המענקים המובטחים והגיעו לפת לחם. נשמיע את קולנו מול כנסת ישראל".

התאחדות המלאכה והתעשייה הזעירה מונה 40,000 חברים המעסיקים כ-300,000 עובדים, שרובם נמצאים בימים אלה בחל"ת. 

הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"הספרים והקוסמטיקאיות הם הנפגעים הראשונים"

לדברי אלקובי, ההפגנה נערכת לבקשת החברים בהתאחדות, ובעיקר הקוסמטיקאיות והספרים שנפגעו קשה מאוד מהמשבר, אך רבים מהם לא זכאים למענק או כל פיצוי מהמדינה. לדבריו, "אני הייתי נגד ההפגנה, אבל אני מבין את החברים ואת המצוקה. הספרים והקוסמטיקאיות הם הנפגעים הראשונים, הם ביקשו להפגין, ונתתי להם את ברכת הדרך, אבל אני בדאגה נוראית על בריאותם של האנשים".

לדברי אלקובי, המדינה מפקירה את התעשייה הזעירה, שמתמוטטת כיום ולא תצליח להתאושש ללא סיוע. "הסיוע שהמדינה מתהדרת בו אינו סיוע. 90% מחברי ההתאחדות אינם זכאים למענק. הגשנו שלושה בגצ"ים נגד המענק ונגד העובדה שאין מענה לבעלי שליטה שכירים וכן בדרישה לפיצוי של 5% מהירידה על המחזור לכלל העסקים בארץ, אבל כרגע שום דבר לא קורה. המדינה אדישה.

"בעניין המענק, שמנו לב שרבים מחברי ההתאחדות לא זכאים לקבל את המענק, בגלל תקרת המחזור שהועמדה על 240 אלף שקל - וזה לא נכון. למה מי שיש לו מחזור של 245 אלף שקל לא זכאי? איזו מן קביעה שרירותית זאת? לשים את האצבע ולקבוע את הגבול. צריך לבטל את התקרה ולתת לכולם את המענק. התקרה זה דבר הזוי. אז מה אם לאדם היה מחזור 241 אלף שקל, עכשיו יש לו אפס, והוא לא מקבל פיצוי. 245-300 אלף שקל מחזור ואפילו יותר, אלה רווחים הגיוניים לעסקים קטנים, ואת כולם הוציאו מתוך גבולות הפיצוי. אין להם מקור פרנסה היום, אין להם חל"ת, אין להם דמי אבטלה, ואין להם שום זכויות". 

הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הבנקים מערימים קשיים

בנוסף מפנה אלקובי אצבע מאשימה גם לעבר הבנקים, אשר לטענתו מערימים קשיים על התעשייה הזעירה. "הבנקים מתעללים בעסקים הקטנים, לא נותנים להם שום אוויר ולא מסייעים להם בכלום. זו פשוט התעללות. משבר הקורונה גורם לקריסתם המוחלטת של המפעלים היצרניים בישראל בתחום המתכת, עץ, פלסטיק, טקסטיל, כל תחום היופי והטיפוח, מעצבי השיער ועוד - והבנקים לא עושים כלום כדי לסייע".

אלקובי פנה בעניין זה למפקחת על הבנקים, לראשי המערכת הבנקאית, לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הכלכלה וביקש להקפיא מיידית את כל החיובים עבור התחייבויות עתידיות, הלוואות, משכנתאות, ארנונה ושאר מסים לרבעון הקרוב כדי שהעסקים יוכלו לשרוד את המשבר.

הפנייה מגיעה על רקע מאות פניות שמגיעות למוקדי ההתאחדות, מהן עולה כי 90% מחברי ההתאחדות אינם זכאים למענק. "המדינה באטימות מוחלטת מעוניינת להמשיך ולגבות מהם תשלומים, לסגור להם את מסגרות האשראי , להחזיר צ'קים ולהתנהג כאילו שעסקים כרגיל. יש לאפשר למעסיקים ולתעשייה כולה להרים את הראש ולצאת מהמשבר הקולוסלי", אומר אלקובי. "הפגנה לא נכונה בעיניי בגלל שהבריאות של האנשים שווה הרבה יותר מכסף, אבל האנשים הגיעו למצוקה כל-כך קשה, שהם מרגישים שהם חייבים למחות על מה שעושים להם". 

קריסה מוחלטת בענף האירועים והמופעים

לשיירת הרכבים העולים לירושלים הצטרף גם המטה להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים. לדברי נציג המטה, "ממשלת ישראל מביאה למאות אלפי רעבים ערב החג בצל משבר הקורונה. רק בתעשייה שלנו יש 150 אלף מובטלים שחווים כבר היום קריסה מוחלטת. התוכנית הכלכלית שהוצגה רחוקה מלתת מענה אמיתי, ואנחנו קוראים לממשלה לפעול להצלתנו. 

"נכון להיום התעשייה הזאת במאה אחוז אבטלה. התעשייה היחידה והראשונה שהגיעה למצב הזה. התעשייה היחידה שנמצאת במצב של אפס פעילות החל מתחילת חודש מרץ לאור ההגבלות של מגפת הקורונה. מדובר בכ-150 אלף איש, בעלי עסקים קטנים ובינוניים, עצמאים ופרילנסרים, בהם אנשי הגברה, תאורה, תפאורה, כרטיסנים, אבטחה ועוד, אשר נותרו ללא פרנסה וללא אופק כלכלי ברור. 

"הנזק הכלכלי רק מאירועי פורים שעברו עומד על 180 מיליון שקל, והנזק העתידי רק עד לחודש אפריל מוערך בכמיליארד שקל, בעקבות ביטול כל אירועי האביב, ימי הזיכרון ויום העצמאות". 

בהפגנה השתתפו גם חברי "מסעדנים חזקים יחד". הארגון מייצג כ-5,000 בעלי מסעדות, בתי קפה וברים מכל רחבי הארץ. לדברי תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", "הצטרפנו לארגון ההפגנה, מאחר שלא ניתן עוד לשטות בנו. לא ניתן להתעלם מהרס ענף המסעדנות במחי יד. ההפגנה שאנחנו משתתפים בה היא זעקה אל ממשלת ישראל להתעורר לפני קריסה של כל תעשיית המסעדנות.

"אם ממשלת ישראל לא תסייע לבעלי העסקים ותזרים להם כספים באופן מיידי, תורה על דחיית תשלומי המסים והמקדמות - זוהי תהיה בכייה לדורות עבור הכלכלה ועבור מאות אלפי מובטלים". 

לדבריו, "חשוב לזכור כי תעשיית המסעדנות בישראל מונה למעלה מ-13,000 בתי עסק, מעסיקה מעל 200,000 עובדים באופן ישיר, ובנוסף עוד כ-800,000 עובדים בדרך של העסקה עקיפה, באמצעות רכישת חומרי גלם ואחרים. תעשייה זו משרתת כ-2.5 מיליון לקוחות ביום, ובשנת 2108 ייצרה למשק מחזור של כ-20 מיליארד שקל, אשר הולך ועולה. בעשור האחרון מהווה תעשיית המסעדנות קטר צמיחה למשק הישראלי.

"אתמול עשינו מעשה והגשנו בג"ץ יחד עם מספר ארגונים עסקיים וארגוני עצמאיים, כי לא ניתן למדינה להתייחס אלינו כאל שקופים. לא ייתכן שפקידי האוצר מחליטים מי יחיה ומי ימות בהינף קולמוס". 

ההפגנה הרכובה הקודמת שעלתה לירושלים בשבוע שעבר כללה את מרבית ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים בארץ, בהם לה"ב, לשכת יועצי המס, המסעדנים ועוד, והשתתפו בה אלפי עצמאים שחסמו את רחובות העיר ירושלים עם מכוניותיהם. ההפגנה פוזרה על-ידי המשטרה, לאחר שהמוחים יצאו מרכבם באזור מוזיאון ירושלים, והיה קשה לשמור על כללי הריחוק הנדרשים בעת משבר הקורונה.