"פיזור גיאוגרפי של תיק ההשקעות מעולם לא היה חשוב יותר, גם הזהב יכול להיות שימושי"

פול דונובן, הכלכלן הראשי של בנק UBS, אומר בראיון ל"גלובס" כי "רוב הנתונים הכלכליים מבוססים על סקרים, וצריך להיות אדם מאוד יוצא דופן כדי למלא סקר כשהכלכלה מושבתת" • בינתיים, ב-UBS ממליצים "ניטרלי" על שוק המניות הגלובלי ו"משקל עודף" על אג"ח חברות בדירוגים גבוהים

פול דונובן / צילום: רונן מכלב
פול דונובן / צילום: רונן מכלב

הכלכלה העולמית, וגם הישראלית, צפויות להתכווץ בחצי הראשון של 2020, ככל הנראה במידה משמעותית, על רקע ההשפעות השליליות של התפרצות נגיף הקורונה. שוקי המניות, שצנחו במהלך הרבעון הראשון, כבר  מגלמים את המיתון שהגיע בפתאומיות, בצורה מלאה או חלקית. פול דונובן, הכלכלן הראשי של בנק UBS השווייצרי, מתייחס למצב בראיון ל"גלובס".

מתי צפוי המשק העולמי להתאושש והאם הבנקים המרכזיים והממשלות פועלים נכון?

דונובן: "התחזית הכלכלית שלנו מתחלקת לשני שלבים. בשלב הראשון, שהוא השלב הנוכחי, יש מיתון חד, שכן הממשלות פועלות למעשה להורדת התוצר במכוון. המדיניות של שירותי הבריאות מביאה דה-פקטו להורדה של התוצר במטרה לצמצם את מספר המתים מהקורונה. בשלב השני, שהוא שלב ההתאוששות הכלכלית, ממשלות יחזרו וינסו להעלות את התוצר המקומי.

"אין ספק ששני השלבים דורשים סוגי מדיניות שונים לחלוטין. בשלב הראשון אין שום טעם לנסות ולעורר את הכלכלה כי אי-אפשר לעשות זאת ולהוריד את התוצר באותו זמן. המדיניות בשלב הראשון מיועדת להבטיח שהירידה בביקוש תהיה קצרת-מועד ככל האפשר. בשלב השני ניתן לחפש תמריצים שונים".

לדברי דונובן, "מדיניות הבנק המרכזי בכל מדינה או אזור משחקת תפקיד מצומצם בשלב הראשון. על בנקים מרכזיים לוודא כי יש במערכת מספיק מזומנים, כי הבנקים בכל מדינה יוכלו לתת הלוואות לחברות הזקוקות למזומן, כי שוקי האג"ח הממשלתיים עובדים כראוי וכי הממשלות יכולות לגייס כסף. לרוב, הבנקים המרכזיים העיקריים בעולם הצליחו לבצע את כל הדברים הללו.

"בשלב זה על קובעי המדיניות הפיסקאלית לשאוף לשמור על נזילות העסקים ועל אחוז אבטלה נמוך, ככל האפשר. כדי לאפשר התאוששות בשלב השני, עסקים וצרכנים צריכים להיות מוכנים לתמוך בכלכלה. זה לא יוכל לקרות אם העסקים התמוטטו והאנשים מובטלים. אירופה הציעה מספר מתווים טובים כדי לוודא שאנשים שומרים על מקומות העבודה שלהם. ארה"ב הציעה תמיכה כדי לשמור על מקומות עבודה, אך בהיקף מוגבל יותר".

האם יש עוד פעולות שכדאי לממשלות ולבנקים מרכזיים לבצע?

"אחת השאלות היא באיזו מהירות ניתן לגלגל תמריצים פיסקאליים לחברות ולצרכנים. על פי ההערכות, בערך לרבע מהעסקים הקטנים בארה"ב יש מזומנים שיספיקו להם לשבועיים בלבד במקרה של השבתה. אפילו עיכוב של שבוע עלול להוות בעיה רצינית לעסקים כאלה. לכן סיוע בפועל - במקום הכרזה על סכומים גדולים - צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות. גם כאן ארה"ב מפגרת מעט אחרי אירופה".

מתי לדעתך צפויה הכלכלה העולמית להתאושש ואילו כלכלות ייצאו ראשונות מהמשבר?

"כמעט בלתי אפשרי לענות על השאלה הזו. לרוע המזל, רוב הנתונים הכלכליים לא יתפרסמו, או יהיו באיכות כה גרועה עד שלא תהיה להם כמעט משמעות, במהלך החודשים הבאים. רוב הנתונים הכלכליים מבוססים על סקרים. צריך להיות אדם מאוד יוצא דופן כדי למלא סקר בזמן שהכלכלה מושבתת. דפוס ההתפשטות של הווירוס מראה שאסיה כבר יצאה מהשלב הראשון (מבטלים את ההשבתות או מקילים את ההגבלות). השאלה האם אירופה או ארה"ב יובילו ביציאה מהמשבר תלויה בשאלה האם ארה"ב תצליח לבלום את העלייה המהירה בשיעור האבטלה".

האם מחזיקי האג"ח הממשלתיות צריכים להיות מודאגים מגירעונות הענק של הממשלות?

"לא. סכומי התמריצים הפיסקאליים כוללים בדרך-כלל ערבויות להלוואות. לכן, הסכום בפועל שיש ללוות נמוך בהרבה מהסכומים המופיעים בכותרות שכן ערבויות להלוואות יוצרות חוב ממשלתי רק אם הלווה כשל בפירעון.

"סך הגידול בחוב של ממשלות מרכזיות בעולם עדיין קטן יחסית ולכן לממשלות לא צפויה להיות בעיה לממן את החזר החובות. ליפן יש יחס חוב לתוצר של יותר מ-200% ואין לה שום בעיה לממן את החוב. בשנת 1945, לבריטניה היה יחס חוב לתוצר של 250%. היא הצליחה לממן אותו, ועד 1970 היחס הגיע ל-50%. המצב הכלכלי הנוכחי נוצר בגלל ירידת התוצר. הגיוני לצפות שממשלות יתמודדו עם המשבר על-ידי נטילת הלוואות כדי לקזז את הירידה בביקושים".

האם לדעתכם ב-UBS המשקיעים צריכים להתמקד כיום בהשקעה במניות, באג"ח ממשלתיות או באג"ח קונצרניות?

"במשרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS ממליצים כיום על מצב ניטרלי לגבי מניות, כלומר לא להיכנס לבונקר ולצאת לגמרי משוק המניות, אבל גם לא לקנות יותר. הם מעניקים משקל יתר לאג"ח קונצרניות בדירוג גבוה. שווי המניות עלה עם הראלי של השנים האחרונות והן מתומחרות כיום בצורה הוגנת בתרחיש הכלכלי המרכזי שלנו, המניח התאוששות הדרגתית במחצית השנייה של השנה".

לדברי דונובן, המשקיעים לא צריכים להתמקד בשוק מסוים (אירופה, ארה"ב או סין למשל), אלא לפזר ולגוון את השקעותיהם. "פיזור גיאוגרפי של נכסים מעולם לא היה חשוב יותר מאשר במצב הנוכחי. לא רק מכיוון שהתגובות לווירוס שונות ברמה הרפואית, אלא ישנן גם תגובות שונות לווירוס ברמת המדיניות הכלכלית. כתוצאה מכך, פיזור גיאוגרפי טוב, הוא חיוני לניהול סיכונים".

כדאי להחזיק חלק מהתיק בזהב?

"זהב הוא נכס שיכול לשפר את הגיוון בתיק ההשקעות, ומבחינה זו הוא שימושי".

האם משבר הקורונה יפגע בסיכויים של טראמפ להיבחר שוב לנשיאות בנובמבר?

"מוקדם מדי להעריך מה תהיה השפעת הנגיף על הבחירות בארה"ב. צריך לזכור שהדמוקרטים טרם הכריעו לגבי מועמד ויכול להיות גם שידחו את מועד הבחירות בארה"ב במספר חודשים. ההשלכות הכלכליות והחברתיות המלאות של המצב עדיין לא ברורות לחלוטין לבוחרים האמריקאים.

"דירוג שביעות-הרצון מטראמפ עלה, אך מוקדם לדעת האם הדבר משקף את הנטייה לפטריוטיות בעת משבר או שביעות-רצון אמיתית מניהול המשבר על-ידיו. אפילו לפני המשבר אני סברתי שהשווקים שיקפו ודאות רבה מדי לגבי בחירתו מחדש של טראמפ".

לסיום, האם אתה מעריך שהדולר צפוי להתחזק מול המטבעות המרכזיים כגון האירו, הלירה שטרלינג והין היפני?

"ברגע שדרישות הנזילות הראשוניות שנוצרו בעקבות המשבר יתפוגגו, רוב הסיכויים שהדולר ייחלש בשנה הקרובה. דומה כי ארה"ב תתאושש מאוחר יותר מאשר אירופה, בעיקר בשל התגובה המאוחרת יחסית של ממשל טראמפ, התקדמות הווירוס, עיתויי ההשבתות והגידול בשיעור האבטלה בארה"ב.

"כמו כן, הדולר מתחיל ממקום של הערכת יתר. הירידה במחירי הנפט תפחית את הביקוש לדולרים וכך גם הירידה בהיקף הסחר העולמי. ללא מהלך דרמטי, הגורמים האלה יביאו לירידה בשער הדולר".