הגרף היומי: העולם מאוחד בדאגה לבני המשפחה. ומה עם הכלכלה?

סקר שבוצע לאחרונה בסין, גרמניה, אנגליה וארה"ב ביקש לבחון מהן הדאגות העיקריות בקרב הציבור בנוגע להשפעת הקורונה על חייהם • הדאגה העיקרית: בריאות בני המשפחה הקרובה

משפחה בנמל תעופה בשנגחאי  / צילום: Aly Song, רויטרס
משפחה בנמל תעופה בשנגחאי / צילום: Aly Song, רויטרס

כמעט ברגע אחד, וירוס הקורונה אילץ מיליוני בני אדם ברחבי העולם לשנות את אורח חייהם. צעדי הריחוק החברתי שנועדו להגן על הדבר הבסיסי ביותר, הבריאות הפיזית שלנו, פגעו באופן משמעותי בכלכלות העולם, בחיי המשפחה והחברה וביכולתם של בני אדם רבים לחוש ביטחון.

סקר שבוצע לאחרונה בסין, גרמניה, אנגליה וארה"ב ביקש לבחון מהן הדאגות העיקריות בקרב הציבור בנוגע להשפעת הקורונה על חייהם. הדבר המדאיג ביותר עבור אזרחים בכלל המדינות, הוא כמובן - בריאות המשפחה הקרובה. למשבר הבריאות הגדול שידעה האנושות מזה שנים רבות, יש אמנם השלכות בכל תחומי החיים, אך הדאגה העיקרית נותרה זו הבריאותית והפיזית.

כולם דואגים למשפחה, אבל לא כולם חוששים ממהומות
 כולם דואגים למשפחה, אבל לא כולם חוששים ממהומות

העניין השני המדאיג ביותר עבור כלל האזרחים, היא היציבות הכלכלית של מדינתם. האם תצליח המדינה להיחלץ ממצב שבו מיליוני מובטלים יושבים בביתם ויש לסייע להם, וכיצד תתמודד עם ירידה בהכנסות דוגמת מיסים. כש-65% מתושבי סין מודאגים ממצבה הכלכלי של המדינה, 47% מתוכם מודאגים ממצבם הכלכלי האישי, כשבגרמניה 64% מודאגים מהמצב הכלכלי של המדינה ו-37% ממצבם האישי.

ביטחון תזונתי הוא עניין המדאיג את הנשאלים, אך פחות מאשר פרמטרים כלכליים ובריאותיים. הפחד מפני מחסור בעת סגר, הוביל את הציבור להצטיידות עודפת במזון, ותמונות של מדפי מרכולים ריקים הציפו את הרשת. אך בסין מודאגים רק 29% מהנשאלים מפני מחסור במזון, לעומת 24% בגרמניה, 48% באנגליה ו-44% בארה"ב.

חלק מהנשאלים מודאגים מפני המצב הפוליטי שעלול להיווצר בשל המגפה במדינתם. 31% חוששים מפני אי יציבות פוליטית, לעומת 29% מהגרמנים ו-26% מהאמריקאים. לאחרונה, השתרכו תורי ענק מחוץ לחנויות הנשק בארה"ב, כשהמונים ביקשו להצטייד בכלי נשק לאור התגברות המשבר. ואמנם, רק 16% מתוכם חוששים מפני מהומות או ביזה, ככל שהמשבר הולך ומחריף. בגרמניה, 21% - הנתח הגדול ביותר - חושש מפני מהומות ואלימות ברחובות, ובסין רק 8% חוששים, ככל הנראה בשל היד הקשה בה נוקט הממשל נגד התפרעויות והפרת חוק.

לאחר תקופה ארוכה בין קירות הבית, כמה מהנשאלים מעידים על חשש לבריאותם הנפשית? רק 17% מהסינים העידו כי הם חוששים לפגיעה בבריאותם הנפשית, לעומת 28% מהגרמנים, 33% מהבריטים ו-27% מהאמריקאים.