נתניהו: "ממחר ועד שישי סגר מלא. אחרי חג פסח הקלה הדרגתית במגבלות"

ראש הממשלה הודיע הערב כי החל ממחר ב-16:00 ועד יום שישי בשעה 7:00 בבוקר ישראל נכנסת לסגר מלא, ובליל הסדר אסור יהיה לצאת מהבית בכלל החל מ-18:00 ועד למחרת • "אנחנו נאכוף את הסגר בנחישות"

ראש הממשלה נתניהו מחמיר את ההנחיות לציבור בצל איום הקורונה על ישראל / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה נתניהו מחמיר את ההנחיות לציבור בצל איום הקורונה על ישראל / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

ראש הממשלה הודיע הערב על החמרה נוספת בצעדי המדינה למלחמה בקורונה, כאשר ממחר (שלישי) בשעה 16:00 יוטל סגר כללי בכל רחבי ישראל. הסגר הכללי יימשך עד יום שישי ב-7:00, ובליל הסדר הסדר עצמו, לא יוכל הציבור לעזוב את ביתו החל מהשעה 18:00 בערב ועד 7:00 בבוקר. בשכונות בירושלים בהן יש התפרצות משמעותית, יישארו התושבים במרחב אשר יוגדר עבורם.

לדברי ראש הממשלה, למרות שמצבה של ישראל טוב מאשר זה של מדינות אחרות בעולם, בכדי לשמור על המגמה החיובית, מתבצעים כעת צעדים כבדי משקל. זאת, בכדי למנוע מצב שבו "פסח יהפוך לפורים", לאחר שחגיגות הפורים יצרו שרשראות הדבקה משמעותיות בישראל. עוד הוסיף ראש הממשלה שאם המגמה החיובית תמשך, ניתן יהיה להתחיל לצאת מהסגר באופן מדורג לאחר חג המימונה.

"יש סימנים חיוביים באופק, אך אסור לנו להיכנס לשאננות"

"אזרחי ישראל, אנחנו בשבוע גורלי לעולם ולמדינת ישראל. הוא גורלי, כי בקרב הבלימה מול הקורונה, הימים הללו יקבעו את הכיוון; התקדמות, או נסיגה. ועבור אנשים רבים; חיים או מוות. בניו יורק המגפה משתוללת. הנשיא טראמפ אמר לאזרחים: הרע מכל, עדיין לפניכם. באירופה, המדינות מוכות הקורונה הצליחו להקטין מעט את מספר המתים, אך התמונה מוסיפה להיות קודרת. מאות הלוויות באירופה מדי יום". 

"הסופה הפראית הזו של פעם ב-100 שנים גובה קורבנות בכל העולם, בכל העמים בלי אחבנה, ומזעזעת כלכלות בכל העולם", המשיך נתניהו. "אצלנו, המצב טוב יותר. בזכות הצעדים שנקטנו, יש מקמת שיפור. אך מי שחושב שאפשר לסיים את המשבר בזבנג וגמרנו, טועה טעות מרה. חוכמת הדורות שלנו מלמדת שיש דרך קצרה שהיא ארוכה, ודרך ארוכה שהיא קצרה. כשמדובר בבריאות ובחיים שלכם, אזרחי ישראל, אסור שיהיו קיצורי דרך".

"ראינו מה קרה בחג הפורים; ההתפשטות התרחשה באזורים רחבים. פסח לא יהיה פורים. כל משפחה תסב לליל הסדר לבדה. תחגגו רק עם המשפחה המצומצמת שנמצאת עכשיו אתכם בבית. מתוך אחריות עמוקה לשלום הציבור, נחליט הערב בממשלה על הטלת סגר כללי על רחבי המדינה". 

"ממחר ב-16:00 תשארו בשכונות ובערים שלכם. הסגר הכללי ימשך עד יום שישי בשעה 7:00 בבוקר, אך יש עוד הגבלה; ביום רביעי, לפני ליל הסדר, כל אחד ואחד נשאר בביתו משעה 18:00 בערב עד למחרת, בשעה 7 בבוקר. יש כאן הכבדה, אבל אין ברירה. אנחנו נאכוף את הסגר בנחישות". 

"אני מבקש מכם למלא אחר ההנחיות שלנו. עשו זאת למענכם, למען יקיריכם, למען השוטרים והשוטרות, החיילים והחיילות, שיחד עם צוותי הרפואה ומד"א עושים עבודת קודש. מלאכים בלבן. אני רוצה להודות גם לאמנים שמתנדבים כדי לשמח את הציבור מן המרפסות".

"בד בבד, עם ההקשחה בהנחיות, יש סימנים חיוביים באופק, אך אסור לנו להיכנס לשאננות. אנחנו מתקדמים בהכנה לכללי היציאה מהמשבר, זה יקרה רק אחרי המימונה. אם המגמות החיוביות יימשכו, אנחנו נצא בהדרגה מהסגר אחרי חג הפסח והמימונה. זה תלוי בכם. במידת מילוי ההוראות הקשות שאנחנו מורים לכם, לטובת הכלל. היציאה תעשה על פי רמות הסיכון באוכלוסייה. הבטוחים ביותר יצאו ראשונים, ואלו הנמצאים בסיכון הרב ביותר, יצאו אחרונים.

תחילת היציאה תפיח רוח חיים במשק ותתן תקווה לשכירים ועצמאיים כאחד, לעסקים הקטנים והגדולים הנאנקים. העברנו אתמול בממשלה החלטה על תקציב חירום של 90 מיליארד שקל. העברנו אותו כדי לעזור לכם, שכירים, עצמאיים, מובטלים. הסכום הזה כולל גם את מענק החג, שנמצא בשלבי חקיקה בכנסת. המענק הזה יגיע". 

"אני מבקש מכם עוד דבר חשוב; אני מבקש מכם לרכוש במיוחד בימים האלו מוצרי צריכה תוצרת ישראל. אני מאמין שאסטרטגיית היציאה שלנו תשקם את כלכלת ישראל, שזרועים בה הרבה מאוד מרכיבים. אחד מהם הוא בדיקות לגילוי החולים. הבדיקות מספקות לנו מידע טוב יותר, ואנחנו שואפים להגיע בתוך ימים ל-10,000 בדיקות. זה היה קשה מאוד להגיע לשם כי חלקים היו חסרים ואתה מגלה שחלקים שהזמנת - מישהו אחר לקח אותם. התגברנו על זה. אנחנו נגדיל את הבדיקות כדי לאפשר יציאה מדורגת מהסגר". 

"יש לנו את אותו מספר בדיקות שיש לקוריאה ולבריטניה. יש כאן מאמצים גדולים מאוד. ישראל מובילה בהרבה מאוד דברים, ולא סתם דורגה כמדינה הבטוחה ביותר בעולם. מאמצי הרכש שלנו, כולל לרכיבים לבדיקות הקורונה, הם בתנאים של תחרות בינלאומית גדולה. שוחחתי עם ידידי ולדימיר פוטין, וסיכמנו על שיתוף פעולה גם בנושא הזה. הוא שיבח אותי על הצעדים שנקטנו כאן למלחמה בקורונה. הוא אמר לי: 'חשוב מאד שבני גנץ ואתה תאחדו כוחות בשביל מדינת ישראל'. אני מסכים איתו. אני משוכנע שאפשר להגיע לממשלת אחדות. הדרך עדיין לא הסתיימה, אבל אני מאמין שעם רצון טוב ומאמץ הדדי משותף, אפשר וצריך להגיע לזה בהקדם".

"ראינו גם תופעות אחרות; ראינו הסתה איומה נגד הציבור החרדי בתקשורת ובחברה. אני יודע שזה לא משקף את דעותיו של רוב העם בישראל. שוחחתי עם ראש העיר של בני ברק, ואמרתי לו ששנינו נמצאים בבידוד אבל אנחנו לא ב'בדד', אנחנו ביחד. הוא סיפר לי שהוא מקבל אינסוף שיחות חיזוק מאזרחים ברחבי הארץ. 'יש לנו עם נפלא, אין עם כזה בעולם', הוא אמר לי. אנחנו מחבקים את תושבי בני ברק, כמו שכל איטליה מחבקת את תושבי לומברדיה". 

"יש לנו עוד חיבור; המורשת שלנו והעבר שלנו בו היו כל כך הרבה משברים, שעברנו אותם יותר מכל עם אחר בתולדות האנושות. חג הפסח מנציח את היציאה ממצרים, התגברות על משברים. ז'בוטינסקי כותב 'תגר על כל מעצור ומיצר'. בכל דור ודור אנחנו מתגברים על המכשולים. אני משוכנע ויודע שלמרות שזה אתגר עולמי, אנחנו עוברים אותו יחד ועוברים אותו בהצלחה. אנחנו כותבים יחד פרק קשה, אבל רב הוד בתולדות עמנו ומדינתנו. אני רוצה לברך את כולכם בחג פסח כשר ושמח. אני רוצה לברך אתכם, שנעבור יחד את המיצר ונצא מבידוד לחירות. חג שמח". 

חשש שהחג יביא להתרפצות מחודשת

השר אריה דרעי אמר הערב כי החשש הוא כי קיומם של סדרים משפחתיים גדולים עשוי להביא להתפרצות מחודשת של הנגיף לאחר שבימים האחרונים הנתונים מראים על התמתנות. השר גלעד ארדן אומר כי לא צפוי סגר מלא, אלא החמרת האכיפה של ההנחיות הקיימות, וסגירה מוקדמת יותר של החנויות בערב החג.

היום אמורה הייתה להתכנס ועדת שרים להגדרת אזורים מוגבלים, שיכלה להחמיר עם ערים ושכונות מסוימות, אך בשל לחץ של השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי, שלא לסמן את הציבור החרדי ולבדלו משאר הציבור הישראלי, הישיבה הזו בוטלה ותחת זאת הוחלט להחמיר עם כלל אזרחי ישראל. המטרה של ההחמרות היא להביא למצב שבימי החג הישראלים לא ינסו להיפגש עם קרוביהם.