מילות קוד וקו חם בווטסאפ: כך מתמודדים בעולם עם העלייה באלימות נגד נשים

הסגר שנכפה על רבים ברחבי האירופה מביא לעלייה במספר מקרי האלימות במשפחה • בניסיון להתמודד, רשויות וארגוני הנשים פיתחו דרכים חדשות כדי להנגיש עזרה לנשים וילדים פגיעים

נשים מחכות בתור למכולת בברצלונה, ספרד / צילום: Emilio Morenatti, AP
נשים מחכות בתור למכולת בברצלונה, ספרד / צילום: Emilio Morenatti, AP

רשויות וארגוני נשים בארה"ב מנהלים מרוץ נגד הזמן למציאת דרכים להגן על נשים מפני בעלים אלימים כאשר מגפת הקורונה מרתקת משפחות לבתיהן. בחלק גדול מאירופה, גורמים רשמיים מיישמים במהירות יוזמות חדשות, כאשר העלייה במספר התקיפות המדווחות באזורים, שהיו בסגר כמה שבועות, מבשרת אולי את מה שעלול לקרות גם בארה"ב.

בכמה אזורים בארה"ב ארגוני נשים מדווחים כבר על עלייה בתלונות אלימות במשפחה, כאשר המתח, הבידוד והלחץ הכספי של אובדן מקום עבודה והכנסה גובים מחיר מנשים וילדים. "זה כמעט כמו צלחת פטרי לגידול חיידקים - מתכון מושלם לאלימות במשפחה", אמרה ברברה פרדיזו, מנהלת המרכז לאלימות במשפחה באוניברסיטת קולורדו בדנבר.

בארגון DC Safe בוושינגטון, שעובד עם המשטרה, השירותים החברתיים ובתי חולים על סיוע לנפגעות אלימות משפחתית, כמות הפניות הטלפוניות הוכפלה לאחרונה. בין התלונות, הנשים מספרות על בעלים שאוסרים עליהן לצאת מהבית, אפילו לקניות במכולת. במקרים אחרים, גברים מאיימים על נשים לסלק אותן מהבית אם הן חולות.

באירופה, הרשויות וארגוני הנשים פיתחו דרכים חדשות כדי להנגיש עזרה לנשים וילדים פגיעים. כך, קיימות פלטפורמות אונליין ושירותי מסרים שמקלים על הקורבנות לבקש עזרה ללא ידיעת הבעל.

בספרד, לדוגמה, הרשויות מדווחות על יותר מ־150 אנשים שהשתמשו בשירות ווטסאפ לתמיכה רגשית ופסיכולוגית בתשעת הימים הראשונים לאחר השקתו ב־21 במרץ. בנוסף, הקורבנות בספרד יכולות גם לצאת לבית המרקחת המקומי ולדווח על תקיפות במילת קוד: "מסכה 19". הרוקחים רושמים את פרטי ההתקשרות של הנשים ומטלפנים למשטרה, לעתים כשהן עדיין שם.

בצרפת מממנות הרשויות דוכני פופ־אפ לייעוץ בקניונים. שם הנשים יכולות לבקש עזרה כשהן יוצאות לקניות מזון. הממשלה הבטיחה גם לממן עד 22 אלף לילות שהייה בבתי מלון לקורבנות אלימות, בנוסף למקלטים הקיימים לנשים מוכות. באיטליה הקציבה הממשלה 2 מיליון אירו לדיור לנשים נפגעות וילדיהן.

עלייה בפניות לקווי הסיוע

לפי משרד הפנים הצרפתי, מספר התערבויות המשטרה בתגובה לדיווחים על אלימות משפחתית בפריז עלה ב־36% בשבוע הראשון של הסגר בעיר, שהחל ב־17 במרץ. מחוץ לערים הגדולות, הנתון הזה עלה ב־32%. בשבוע שעבר מת ילד בן שש מפרבר של פריז אחרי שהוכה על ידי אביו כשיתר המשפחה לא הייתה בבית.

בספרד, שבה התפרצות הנגיף הייתה מהירה במיוחד והובילה לשיעור המוות השני בגובהו בעולם, הפניות לקו טלפון ממשלתי לסיוע לקורבנות אלימות נגד נשים עלו ביותר מ־12% בשבועיים הראשונים של הסגר, שהחל ב-14 במרץ.

באיטליה החשש של ארגוני נשים הוא שהנשים והילדים מתקשים לדווח לרשויות - מספר הפניות למשטרה בתלונות על אלימות משפחתית ירד ב־44% בשלושת השבועות הראשונים של מרץ בהשוואה שנתית. הסגר הארצי באיטליה הוכרז ב־10 במרץ. נראה שלנשים אין הזדמנות להתלונן ללא ידיעת הבעל.

ברוסיה, שבה האזרחים נדרשים להישאר בבית, גם נרשמה עלייה באלימות משפחתית, לפי הרשויות. אוקסנה פושקינה, סגנית יו"ר הוועדה למשפחה בפרלמנט, אמרה לרדיו קול מוסקבה שהוראת השהייה בבתים החריפה את מצבן של נשים "שמרגישות שהן לבד עם הבעיה שלהן". "נשים מסתתרות בשירותים מהגברים שלהן. יש גם טלפונים מגברים, שמתלוננים על הנשים והילדים. הכול בהסלמה", היא אמרה. ברוסיה אין חוקי אלימות במשפחה, והרשויות לא מתחקות אחרי מקרים כאלו. לפי פושקינה, בכל רוסיה ישנם רק 15 מקלטים לנשים מוכות.