דעה: מה שלא עשו הסארס ושפעת החזירים אולי תעשה הקורונה

רבים חוששים שגלי ההדף של ההתמודדות עם המחלה עשויים דווקא להחריף את המשבר הסביבתי, אבל בכל זאת יכולה להיות הזדמנות לתיקון כללי

גרטה תונברג מובילה הפגנת צעירים למען האקלים בבריסטול / צילום: Peter Nicholls, רויטרס
גרטה תונברג מובילה הפגנת צעירים למען האקלים בבריסטול / צילום: Peter Nicholls, רויטרס

זה נראה עכשיו כמו חלום רחוק, אבל רק לפני חודשים ספורים נבחרה גרטה תונברג לאשת השנה של מגזין "טיים", ומחאת האקלים הפכה לחת המחאות העולמיות המשמעותיות שנראו במחוזותינו. זאת הייתה, ללא ספק, "שנת האקלים". מנהיגים נדחקו לפינה ונאלצו לתת דין וחשבון על ההרס הסביבתי, ואנשים רבים יותר החליטו לעשות שינויים בחייהם כדי למנוע הידרדרות שסופה ידוע מראש, ונפגעיה רבים.

ואז באה הקורונה. השיח הסביבתי כמעט נדם. ברגע אחד התפשט כמו אש בשדה קוצים איום בריאותי מיידי ומוחשי למדי על בני האדם, והוא הפך להיות חזות הכול. לרגעים, שטפו את האתרים ידיעות על כך שבזמן שאנחנו ספונים בבית, הסביבה מרוויחה. הנה, זיהום האוויר פחת בערים ובמדינות רבות, ובישראל הוא נחתך ב-30%. הדגים והברבורים חזרו לתעלות המים בוונציה, לאחר שהמים העכורים התנקו בעקבות העצירה של תנועת בני אדם ואוניות מזהמות. אפילו הפנדות בגן החיות בהונג קונג חזרו להזדווג, עכשיו כשבני האדם אינם ממלאים את הפארק ואינם מתבוננים בהן.

אך האם מגפת הקורונה היא חדשות טובות לסביבה? רבים חוששים שגלי ההדף של ההתמודדות עם המחלה עשויים דווקא להחריף את המשבר הסביבתי. כאשר הציבור עסוק בהתמודדות עם הנגיף והשלכותיו הכלכליות, ממשלות בעולם מנצלות את השעה כדי לבטל או לעמעם רגולציה סביבתית. סין, שבה אין רגולציה סביבתית משמעותית, הפחיתה באופן מיידי את זו הקיימת, בארה"ב הסוכנות להגנה על הסביבה הודיעה שלא תטיל קנסות בגין הפרת תקנות שנועדו למנוע זיהום אוויר ומים, ולא תפקח על השלכת פסולת מסוכנת.

ובישראל? הממשלה הודיעה על הקמת צינור גז נוסף, דלק מאובן מזהם, שיאפשר ייצוא גז למצרים (לצד הזרמת גז מאשדוד-תמר לאשקלון); מועצת הנפט יוצאת לחלוקת רישיון לחיפוש נפט וגז - אף שאלו אמורים לסיים את תפקידם בעולמנו לטובת אנרגיות מתחדשות; המשרד להגנת הסביבה הוציא לחל"ת כ-70% מעובדיו, ובהם פקחי המשטרה הירוקה, והודיע כי יקל בלוחות הזמנים הנוגעים לדרישות רגולטוריות, וימקד את הפיקוח שלו במקרים המסכנים באופן משמעותי את הציבור ואת הסביבה. ולכל זה נוספים הרגלי יום-יום חדשים שלנו שפוגעים בסביבה - מבזבוז מזון ועד שימוש בכפפות פלסטיק, מסכות וציוד חד-פעמי רב.

בכל זאת, המשבר הנוכחי יכול להיות הזדמנות לתיקון כללי באמצעות הגדרה מחדש של הסביבה העסקית באופן בר קיימא; הקשבה ופעולה משותפת עם המדענים, שנחיצותם בלטה כל כך במשבר הנוכחי; חתירה לשיקום המערכות האקולוגיות הטבעיות ועמידה ביעדי הסכם פריז; ואולי גם הפחתה או הפסקה של אכילת בעלי חיים.

סארס, מרס, שפעת העופות, שפעת חזירים, הפרה המשוגעת, ועכשיו גם הקורונה - אולי, אולי, הפנמה של משבר האקלים תסייע למנוע את המגפה הבאה, שעוד עלולה לבוא עלינו לרעה.