בצל הקורונה: מה חושבים במודי'ס על חברות ביטוח האשראי הפועלות בישראל

בססח - שבבעלות קבוצת הביטוח הראל וחברת יולר הרמס הזרה - נותרה באופק יציב לדירוג A3 שלה, בעוד שאופק הדירוג של כלל ביטוח אשראי השתנה לשלילי בדירוג זהה • קופאס הבינלאומית, שפועלת עצמאית בישראל, עברה לאופק שלילי בדירוג A2

 

יאיר המבורגר / צילום: תמר מצפי
יאיר המבורגר / צילום: תמר מצפי

חברת דירוגי החוב מודי'ס העולמית פרסמה לפני מספר ימים בחינה שערכה לדירוגי חברות ביטוחי האשראי שפועלות ישירות בישראל, בצל משבר הקורונה. מהבדיקה עלה כי לצד אי שינוי של הדירוג עצמו של שלוש החברות הפרטיות הפועלות בתחום זה בישראל (ישנה חברה רביעית שהינה בבעלות מלאה של הממשלה), הרי שלשתיים מהשלוש חל שינוי באופק הדירוג, שעבר מחיובי לשלילי.

כך, על פי מודי'ס העולמית, בצל השפעות משבר הקורונה, בססח נותרה באופק יציב לדירוג A3 שלה. בססח נמצאת בבעלותה של קבוצת הביטוח הראל , שבראשות היו"ר יאיר המבורגר, ושל שותפתה של הראל בפעילות זו בישראל - חברת יולר הרמס הזרה, שהינה ממובילות תחום ביטוח האשראי בעולם ושנמנית עם קבוצת הביטוח אליאנז.

למול זאת, אופק הדירוג של כלל ביטוח אשראי השתנה לשלילי, בדירוג זהה. כלל ביטוח אשראי נמצאת בשליטת כלל ביטוח  שבניהולו של יורם נוה, כשלצדה שותפה בחברת ביטוחי האשראי בישראל חברת ביטוחי האשראי הבינלאומית אטרדיוס.

בישראל יש פעילות ביטוח אשראי לטווח קצר ובינוני נוספת: זו של קופאס הבינלאומית שפועלת עצמאית בישראל. קופאס העולמית עברה לאופק שלילי אך בדירוג A2 שגם לא השתנה.

במודי'ס הסבירו את היציבות באופק הדירוג של בססח בכך שהבעלים חזקים. זה נכון גם לגבי ההחלטה לא לשנות את אופק הדירוג של יולר הרמס, שנהנית מהגב של אליאנז.

ביטוח אשראי מספק כיסוי ליצואן או לספק מפני פשיטת רגל או הפסד בגין אי קבלת תשלום מצד לקוחות בארץ או בחו"ל, כתוצאה מסיבות כלכליות או מסיבות פוליטיות. בעולם מעריכים כי חברות ביטוחי האשראי יידרשו לשלם תביעות רבות בעקבות משבר הקורונה הגלובלי.