"הביצועים של הראל ראויים להערכה בגלל שאיכות נשמרת בעקביות ולאורך זמן"

כך אמר ראש מחלקת המחקר בלאומי שוקי הון, אייל דבי, על קבוצת הביטוח הראל, שמציגה "צמיחה אדירה בנכסים" • "זה לא דבר של מה בכך, שהרי מכאן נגזרת בסופו של יום השורה התחתונה"

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".
מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

הביצועים העסקיים ב-2019 של קבוצת הביטוח הראל, שבניהולו של מישל סיבוני, "בהחלט ראויים להערכה, ולא רק משום השורה התחתונה, בעיקר משום היכולת לשמר איכות תוצאות שכזו בעקביות ולאורך תקופה ארוכה". כך אמר לאחרונה אייל דבי מלאומי שוקי הון בסקירה שפרסם על קבוצת הראל שבראשות היו"ר יאיר המבורגר ושהציגה את הרווח הגבוה ב-2019 בענף הביטוח.

לדברי דבי, שמנהל את דסק האנליזה בלאומי שוקי הון, דוחותיה של הראל השקעות "הושפעו, כמו כל החברות בסקטור, משני גורמים מנוגדים; מצד אחד, שוק הון שהניב הכנסות גבוהות וחריגות מהשקעות, כאשר מנגד, הריבית שצללה הובילה להגדלת עתודות אדירה - וכפועל יוצא, לפגיעה קשה בשורה התחתונה". אבל, הוא ממשיך ואומר, בהראל הרווח אשתקד היה מרשים גם בהינתן ששוקי ההון בשנה שעברה היו חזקים וזאת משום הגדלת העתודות החריגה, שהייתה להראל וגם למתחרותיה שהציגו רווח נמוך משלה.

בין היתר דבר מאיר כמה חוזקות של הראל ובהן הנכסים המנוהלים, שלגביהם הוא אומר כי הם צמחו אשתקד, רגע לפני משבר הקורונה שחתך בנכסים המנוהלים של ענפי הביטוח ובתי ההשקעות שמנהלי כספי ציבור, במה שהוא רואה כ"צמיחה אדירה בכל קנה מידה". אך לא רק זאת, בלאומי מדגישים לחיוב את העקביות בתוצאותיה של הראל לאורך השנים, באומרם כי "מה שחשוב בהקשר הזה, זו העובדה שנכסיה המנוהלים של הראל צומחים מזה שנים בקצב הגבוה ביותר בתעשייה".

לדברי דבי "זה לא דבר של מה בכך, שהרי מכאן נגזרת בסופו של יום השורה התחתונה, ויש לציין בעניין זה עוד נקודה - היקף הנכסים גם ממתן את תנודתיות הביצועים (שכן דמי הניהול הקבועים מכסים לבדם על הוצאות התפעול של החברה)". עוד הוא אומר כי בשל משבר הקורונה כל החברות הגדולות בענף הביטוח דיווחו כי ברבעון הראשון ב-2020 חלה ירידה בהיקף הנכסים המנוהלים מתחילת השנה, "כאשר אצל רובן ירידות השערים החדות החזירו אותם לנקודת המוצא - סוף 2018" אך "מאחר ואצל הראל המרכיב הכמותי בגידול הוא משמעותי, הרי שגם לאחר ירידות השערים מתחילת השנה, צמיחת הנכסים המנוהלים ביחס לסוף 2018 תישאר גבוהה (גם בסוף רבעון ראשון ב-2020, ר"ש)".

בהקשר זה נציין כי הראל הציגה בעשור האחרון גידול חד של 183% בנכסים המנוהלים על ידה, מ-100 מיליארד שקל ב-2010 ל-283 מיליארד שקל בתחילת 2020, הגם שבעקבות משבר הקורונה ירד היקף נכסים בסכום שמוערך בכ-30 מיליארד שקל. בסוף 2018 ניהלה הראל סך של 235 מיליארד שקל. כמו כן, הראל רשמה ב-2019 את היקף הפרמיות ודמי הגמולים הגבוה בענף הביטוח, שהסתכם בכ-30.8 מיליארד שקל, בדומה למה שרשמה ב-2018.

בכל מקרה, אומר דבי, "אין ספק שחברות הביטוח ירצו לדלג כמה שיותר מהר על הרבעון הראשון ב-2020, שכן הצלילה של שוקי האג"ח והמניות תבוא לידי ביטוי כואב בתוצאות", אבל גם ש"כשהמניה של הראל השקעות נסחרה בכפיל הון של 1, חשבנו שהיא השקעה טובה. גם היום, בעיצומו של משבר הקורונה, אנחנו ממשיכים להחזיק באותה דעה - הן ביחס למכפיל ההון והן לגבי ההמלצה (כיום נסחרת הראל לפי מכפיל הון של 0.59, ר"ש)". הראל נסחרת כיום לפי שווי של כ-3.82 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה איבדה מתחילת השנה כ-34% מערכה - בדומה למגמה השלטת בקרב מניות הביטוח הגדולות.