קנאביס | פיצ'ר

איתן לומברוזו, תראפין: "עברנו את משבר 2008 ואנחנו יודעים שמשברים מייצרים הזדמנויות קנייה"

חברת הקנאביס הפרטית תראפין, שוויתרה על מיזוג לשלד בורסאי ישראלי, השלימה גיוס של 10 מיליון שקל לסך כולל של 22 מיליון שקל • איתן לומברוזו, שהקים את החברה יחד עם משה מידר: "אנחנו לא רוצים להיות חברה קיבוצית או פרטית לעד; יום יבוא ונלך למהלך, לאו דווקא בארץ"

קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

שמה של חברת הקנאביס הפרטית תראפין (ובשמה הקודם היי פארמה) עלה לכותרות בשנה שעברה, כאשר בחנה אפשרות למיזוג עם חברת אופקטרא נדל"ן. בסופו של דבר העסקה לא יצאה לפועל, אופקטרא מיזגה לתוכה את חברת הבשר המשובט מיט טק, ואילו תראפין המשיכה בינתיים כחברה פרטית. אבל היא לא עצרה.

אחד מיזמי החברה הם פרופ' מו (משה) מידר, שמגיע מתחום התעשייה, יזם סדרתי ומשקיע אנג'ל, שבין היתר הקים וניהל את חברת מכונות התעשייה MAG, שהייתה חברה מובילה בתחום הקמת מפעלי עיבוד שבבי לתחום הרכב, עד שנמכרה ב-2015. בשיאה רשמה החברה הכנסות של מעל מיליארד דולר. מאז מידר ממקד מאמציו בחברות ישראליות, למשל בחברת עגלות הסופר החכמות Traxpoint.

יחד איתו הקים את החברה איתן לומברוזו, במשך שנים רבות מנהל ב-JP Morgan Chase, ולאחר מכן שימש בתפקידים ניהול שונים בחברות סטארט-אפ, ביניהן חברת NeOnc שמפתחת מוצר לטיפול בסרטן. במקביל לתפקידים אלה המשיך לשמש כבנקאי השקעות עבור משקיעים פרטיים, וכך חבר למידר.

מידר ולומברוזו, שניהם ישראלים במקור, הם היום תושבי ארה"ב. איש הפארמה של הקבוצה הוא סמנכ"ל התפעול יפתח כץ, ששימש בעבר תפקידי ניהול בכירים, בעיקר בתחום התפעול ושרשרת האספקה, בטבע, תרו, פרוטליקס וכיאזמה.

לומברוזו: "אנחנו לא מגיעים מעולם החקלאות ולא הפארמה, אלא מתחומי התעשיה והפיננסיים. אז איך הגענו לתחום הקנאביס? ב-2018 ההנהלה המייצגת את קיבוץ רמות מנשה, שהקים את חברת היי פארמה בתחום הקנאביס, ביקשה ממני לגייס עבורו 6 מיליון דולר כדי לעזור להם לצאת מההסכם עם החברה הבורסאית מדיוי. וזה מה שעשיתי, ואחד הראשונים שיצרתי איתם קשר היה משה מידר. הבנו מהר מאוד, הקיבוץ וההנהלה הקודמת של החברה, כי אם יש אפשרות שמשה ינהל את החברה, זה כדאי.

"משה אדם מאוד מיוחד, תעשיין אמיתי, שפועל בארה"ב ובאירופה. הוא יודע לבנות חברות, הוא מגיע מעולם שבו הדיוק של אלפית המילימטר הוא קריטי ויותר מכל, הוא מנהיג".

הקבוצה, שחתמה על הסכם עם קיבוץ רמות מנשה בארה"ב, גייסה את ההון הראשון שלה ב-2019. לאחרונה השלימה גיוס של 10 מיליון שקל, לסך כולל של 22 מיליון שקל.  החברה עדיין בשלב הקמת הפעילות, אך לומברוזו לא נשמע מוטרד מכך שהשוק כבר מלא בחברות בשלבים שונים, מהן מעל עשר בשוק הישראלי שמוצריהן כבר מאושרים לשיווק, ועשרות רבות בשוק הבינלאומי. "מהניסיון שלי בתחום הבנקאות הבנתי שהשאלה היא לא מתי אתה נכנס לשוק, אלא מה אתה נותן. האם הבנקים המובילים הם בהכרח אלה שהמציאו את הבנקאות? אני מביט על עולם הקנאביס בארץ, ורואה בעיקר עולם של חקלאים, עם מספר קטן של יוצאי דופן. אנחנו רואים את התחום יותר כאגרו טק. אנחנו לא רואים הרבה מתחרים שמאוד מבינים תעשייה".

מה יבדל את המוצרים שלכם לתחושתכם?

לומברוזו: "אנחנו מחפשים את מוצר הפרימיום. קודם כל מוצר חקלאי הדיר ואיכותי, אמין, לתת ללקוחות הסופיים וגם ליתר הגורמים בשרשרת האספקה תמיד את הסחורה בזמן ותמיד באיכות הנדרשת. למי שמגיע מתחום הפארמה זה ברור".

כץ: "עכשיו איך עושים את זה? אנחנו רוצים ללכת על גישה מבוססת מדעית והנדסית. לקחנו מגדל שעבד 12 שנים בחברות הקנאביס המובילות בארה"ב, טל גרוסטל שיודע לאפיין את הצרכים של הצמח, כמו התאורה והלחות. הקנבינואידים הם מנגנון ההגנה של הצמח, אז צריך לייצר לו מידה מסוימת של סרטס.

"אבל הבנו שהטכנולוגיה שהוא רוצה לגדל בה היא לא מספיק יציבה, כלומר אין שליטה בפרמטרים קריטיים של תהליכי הגידול, למשל תאורה. אז אנחנו רוצים לגדל במתקן אינדור, שהוא בעצם דומה במהות שלו לריאקטור במפעל ביופארמה. הוא מגדל חומר חי תוך שליטה מלאה במאפיינים שלו. כך מעמידים מתקן שמיצר תוצרת קבועה. יש לנו היום 12 זנים מוכנים לשתילה, שמקורם בחו"ל, ועוד כמה זנים שיש לנו גישה אליהם ומתכננים להביא.

לומברוזו: "סגרנו עם קבלן הקמה שידע לעמוד באפיון המורכב וצופים שתוך מספר חודשים תסתיים ההקמה. אז נהיה בשוק בסוף השנה. התפיסה שלנו היא להגיע כמה שיותר מהר לשוק ולכן אנחנו מקימים מפעל, גם כן בקיבוץ, על אותה קרקע, צמודה לאזור תעשיה. בתחילת הדרך המפעל יהיה למוצרים שלנו, ויעמוד בסטנדרטים של הרגולציה האירופית, היפנית וכל מה שנדרש".

כץ: "השלב הבא יהיה להפקיד פרקציות מעניינות ולרשום אותן כתרופה, אבל זה שלב הרבה יותר מאוחר. קודם כל אנחנו עושים חומר גלם איכותי, ועוד לא יודעים לאילו מחלות אנחנו מכוונים, או לקוסמטיקה, או לשוק ה-CBD. לכל השווקים הללו חשוב מאוד שחומר הגלם יהיה איכותי. נתחיל עם מה שהיק"ר (יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, ג' ו') מאפשרת למכור בסוף השנה".

לומברוזו: "נתחיל עם שלושה חדרים, בצורה מודולרית, בתחילת 2021. בהמשך נוכל להגיע ל-10 חדרים בהשקעה של 7 מיליון שקל". אולם, אם המשבר הנוכחי ייצור הזדמנויות בשוק, תוכל החברה אולי לדלג על חלק מן השלבים על ידי רכישת פעילות קיימת. "משה ואני אנשי מיזוגים ורכישות".

לדבריו, "ישנם שווקים מתעוררים לקנאביס - תאילנד, ברזיל, הודו. אנחנו יכולים למכור להם לא את המוצר אלא את הידע של בניית החווה, הגידול, הגנטיקה, הקמת המפעל והמיצוי. אין הרבה גורמים בעולם שמגדלים אינדור".

זה ידע שכבר יש לכם או תלמדו?

"אנחנו נלמד, אבל זו הסיבה שבגללה החווה בישראל לא חייבת להיות ענקית. דונם חכם זה יותר חשוב מ-23 דונם. לא חייבים ליצר בישראל את כל שרשרת הערך".

אתם חושבים שבאמת ניתן יהיה לגבות מחיר גבוה על מוצר שגדל אינדור?

כץ: "יש פרמיה על אמינות הספק, על GMP אירופי, על כך שהסחורה אכן תשתלב בקרם כמו שצריך. אני יודע איך מעמידים את כל שרשרת הערך".

אחרי שהיי פארמה, לפני שהפכה לתראפין, ניסתה שני מיזוגים לשלדים בורסאיים שלא צלחו, יש עדיין רצון להיות חברה בורסאית?

לומברוזו: "בוודאי שזו השאיפה בסופו של דבר. אנחנו לא רוצים להיות חברה קיבוצית או פרטית לעד. המקור הוא בקיבוץ, אך כל המסמכים כתובים באנגלית. המהות היא חברה גלובלית. יום יבוא ונלך למהלך, לאו דווקא בארץ. אולי נעשה זאת כשיהיה תזרים. עוד בימי הדוט קום לא הבנתי איך אפשר לצאת לשוק רק עם מצגת".