נגיף הקורונה | סיקור שוטף

אירופה מפוצלת, הסגר בהודו ימשך ובארה"ב יש הכי הרבה מתים

ביממה האחרונה עלה מספר המתים בבריטניה ב-917 בני אדם, לסך של 9,875 קורבנות עד כה • ארה"ב הפכה למדינה עם מספר הקורבנות הגדול ביותר עם כ-20 אלף מתים • הממשלה הספרדית אמרה כי היא מצפה שהעסקים ייפתחו בהדרגה ב-26 באפריל

שוטר צרפתי בודק את מסמכיו של אדם שיצא מביתו בפריז / צילום: Francois Mori, AP
שוטר צרפתי בודק את מסמכיו של אדם שיצא מביתו בפריז / צילום: Francois Mori, AP

19:40

ארה"ב עקפה את איטליה בהיקף המתים בתחומה ובכך הפכה למדינה עם מספר הקורבנות הגדול ביותר. 19,827 אמריקאים איבדו את חייהם בשל המגפה, והיקף הנדבקים במדינה עומד כבר על 508,126 - כמעט מחצית מהיקף הנדבקים העולמי. 

בעולם ישנם  כבר 1,735,650 נדבקים, מתוכם 392,901 החלימו. היקף הקורבנות העולמי עומד על 106,550. 

בתוך כך, מושל ניו יורק אנדרו קוואמו אמר במסיבת עיתונאים כי הוא עדיין לא החליט אם לסגור את בתי הספר בעיר ניו יורק. בכך, סתר המושל את ההודעה של ראש העיר ביל דה בלזיו שהצהיר לפני שעה קלה כי הם ייסגרו. לדברי המושל קוואמו, ראש העיר ביטא את "דעתו", אך החלטה בעניין עדיין לא התקבלה על ידו.

17:45

אלפי מתים בצרפת ובבריטניה, באוסטריה ובגרמניה מתכננים את היציאה מהסגר

בעוד שביתר מדינות אירופה מגפת הקורונה נמצאת במגמת דעיכה, בריטניה שוברת שיאים בימים האחרונים במספר הקורבנות היומי. הממלכה המאוחדת הייתה בין האחרונות ליישם צעדי סגר וריחוק חברתי, ומערכת הבריאות הלאומית (NHS) מתקשה להתמודד עם גל התחלואה המשמעותי המתרחש בבריטניה בחודש האחרון. ביממה האחרונה עלה מספר המתים בבריטניה ב-917 בני אדם, לסך של 9,875 קורבנות עד כה. הממשלה הבריטית מובלת באופן זמני על ידי שר החוץ דומיניק ראב, לאחר קרוב לשבוע שבו ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מאושפז. ג'ונסון יצא אתמול ממחלקת טיפול נמרץ, ולפי הדיווחים מתאושש.

בספרד מתו ביממה האחרונה 510 בני אדם. מדובר בירידה זה היום הרביעי ברציפות, בהשוואה לנתוני התמותה הקשים בשבוע שעבר. זהו מספר הקורבנות הנמוך ביותר בשלושה השבועות האחרונים, ולפי כלי התקשורת הוא מהווה את המשכה של מגמת ירידה בתמותה מאז ה-2 באפריל, אז נרשמו 950 קורבנות ביממה. בספרד מתו עד כה כ-16,350 בני אדם מקורונה. בניגוד למצב בצרפת ובבריטניה, הרשויות בספרד לא כללו מקרים החשודים כקורונה שהסתיימו במוות בבתי אבות, כך שהמספר האמיתי עשוי להיות גבוה יותר. הממשלה אמרה כי היא מצפה שהעסקים ייפתחו בהדרגה ב-26 באפריל, אולם כמה תחומי ייצור הכרחיים ישובו לפעולה כבר בשבוע הבא, אחרי חג הפסחא הנחגג ברחבי אירופה ביום שני הקרוב.

שתי נשים בלבד משתתפות בתפילה בכנסייה בספרד / צילום: Laura Leon, AP
 שתי נשים בלבד משתתפות בתפילה בכנסייה בספרד / צילום: Laura Leon, AP

בצרפת ובאיטליה הזהירו הרשויות את התושבים מיציאה מהבית במהלך החג, ומכוונה אפשרית לנסוע לבתי הקיץ או לערים אחרות. בשתי המדינות מוטל על התושבים סגר מחמיר, ומי שמעוניין לצאת מהבית למרחק משמעותי צריך להציג מסמך חתום שבו מצוינת סיבת הנסיעה. המשטרות מציבות עמדות בדיקה בדרכים, ובתוך הערים, ולפי הדיווחים הרשויות כבר קנסו עשרות אלפי בני אדם. בעוד באיטליה נרשמו אתמול 570 מתים מקורונה ביממה, בצרפת עמד המספר על 987, וכלל גם מקרי מוות בבתי אבות. מספר הקורבנות הכולל בצרפת עומד על כ-13,200 בני אדם. באיטליה צפוי ביום שלישי להתחיל סגר "רך" יותר, כשחנויות רבות יוכלו לשוב לפעילות.

בגרמניה מתכוננת הממשלה לדון בחזרה לשגרה רק ב-19 באפריל, אבל כבר כעת הסגר על החיים הציבוריים הוא קל יותר בהשוואה ליתר מדינות אירופה. 2,736 בני אדם מתו בגרמניה עד כה ממגיפת הקורונה, וגם שיעור המוות נמוך בהשוואה ליתר המדינות. בדיקה שנועדה לברר איזה שיעור מהאוכלוסיה כבר חלה והחלים החלה לפני ימים אחדים במינכן, אולם מומחים אמרו כי אין לתלות תקוות גדולות בכך שהשיעור גבוה. באוסטריה השכנה נעשה מדגם אקראי ומייצג של האוכלוסייה ממנו עלה כי רק 1% כבר חלו והחלימו נכון לעתה.

בתי הספר בניו יורק יישארו סגורים עד סוף השנה 

בתי הספר ומוסדות החינוך בניו יורק יישאר סגורים עד סוף השנה - כך הודיע ראש העיר ביל דה בלאזיו. "זו לא היתה החלטה קלה. זה הדבר הנכון לעשות, זה בוודאות יציל חיים כי זה יעזור לנו לוודא שהאסטרטגיות שנקטנו בהן של הישארות בבית ו'ריחוק חברתי', שעכשיו אנחנו רואים את הפירות שלהן - כל אלה זקוקים לעוד זמן כדי שימשיכו להיות אפקטיביות".

דה בלזיו התייחס בהצהרה לכך שאחת המטרות המרכזיות של העירייה מאז שפרצה המגפה והוחלט לעצור את הלימודים בבתי הספר ב-16 במרץ, הייתה לבחון איך מתמודדים עם חוסר השוויון במערכת החינוך ולראות שחלק מהתלמידים לא נשארים מאחור. למרות זאת, הסביר דה בלזיו, כי לאחר שיקול דעת ארוך הוא "מודיע כי בתי הספר בניו יורק יישארו סגורים עד סוף השנה האקדמית".

העיר ניו יורק היא המחוז החינוכי הגדול ביותר בארה"ב עם יותר מ-1.1 תלמידים במוסדותיה. 

למרות סגירת בתי הספר, מערכת החינוך תמשיך לפעול. דה בלזיו ציין מספר צעדים שהעירייה תנקוט בהם כדי להבטיח המשך פעילות: העירייה תדאג לספק מכשירי טאבלט או מחשבים עם חיבור לאינטרנט לכל התלמידים שאין באמצעותם כאלה עד סוף אפריל; שעות הפעילות יורחבו ויוגדל מספר המחנכים שמאיישים את "הקו החם" החינוכי שמסייע להורים שעוזרים לילדיהם עם חומר הלימוד; העירייה תעשה מאמצים כדי לאפשר לתלמידי כיתה י"ב לסיים את התיכון בזמן.

עוד הודיע דה בלזיו כי עד ה-20 באפריל 6,000 הומלסים בניו יורק יועברו מבתי מחסה למלונות - כשליש מהאנשים שנמצאים בבתי מחסה.

נכון לשבת בבוקר, במדינת ניו יורק יש 160 אלף נדבקים כאשר יותר ממחצית מהם בתוך העיר ניו יורק - 94,409 איש ו־5,429 מתים.

רחובות ניו יורק ריקים מתנועה / צילום: Mary Altaffer, AP
 רחובות ניו יורק ריקים מתנועה / צילום: Mary Altaffer, AP

הודו מאריכה את הסגר שהיה אמור להסתיים בשלישי

הודו מאריכה את הסגר הכללי במדינה, שהיה אמור להסתיים ביום שלישי, כך צייץ הבוקר ארווינד קג'ריוואל, ראש הממשלה ("צ'יף מיניסטר") של דלהי. טרם הוחלט עד מתי יימשך הסגר. כמו כן עדיין לא ברור אם המשך הסגר יוכרז בכל המדינה או רק באזורים מסוימים בהם נרשמו הידבקויות רבות.

"ראש הממשלה (נרנדרה מודי) קיבל החלטה נכונה להאריך את הסגר. המצב של הודו כרגע טוב יותר משל מדינות מפותחות רבות מכיוון שהתחלנו את הסגר מוקדם. אם הוא ייפסק עכשיו, כל מה שהשגנו ייאבד. כדי לייצב את המדינה, חובה להרחיב את הסגר", כתב קג'ריוואל בטוויטר.

על פי דיווחים שונים, ראש הממשלה נרנדרה מודי, שוחח הבוקר בשיחת וידאו עם כמה שרי מדינה והודיע על הארכת ההגבלות הלאומיות. זאת, ככל שמספר החולים המאומתים עולה במדינה. בשלב זה לא פורסם כמה זמן תימשך הארכה. פעולות הדיג הימי והחקלאות פטורים בשלב הזה ממגבלות הסגר שהוטלו.

בשיחת הווידאו אמר מודי כי בעוד שאי אפשר להפסיק לעבוד לאורך זמן, לבריאות ולשמירה על החיים יש עדיפות על פני הכלכלה. אחת ההצעות שמודי העלה בשיחה הייתה שעובדי תעשייה, חקלאות ובינוי יתגוררו במקומות העבודה וכך ימשיכו לעבוד.

בהודו יש 7,876 חולי קורונה ו-249 מתים, אך ככל הנראה המספרים גבוהים הרבה יותר במדינה שבה אוכלוסייה של 1.3 מיליארד איש מתפרסים על פני שטחים עצומים, שבחלקם מערכות בריאות מפגרות.

ביקורת רבה נמתחה על ראש הממשלה מודי לאחר שהודיע על הסגר ב־25 במרץ, 4 שעות בלבד לפני תחילתו. עם פרסום ההודעה החלו מיליוני "מהגרי עבודה" הודים, שעובדים הרחק מביתם, ובחלק מהמקרים גם במרחק של מאות קילומטרים מביתם, לצעוד ברגל חזרה לערים ולכפרים מהם הגיעו.

עובדים הודים מתחילים את המסע מניו דלהי הביתה / צילום: Altaf Qadri, AP
 עובדים הודים מתחילים את המסע מניו דלהי הביתה / צילום: Altaf Qadri, AP

למרות הביקורת והפגיעה הברורה בעניי המדינה, מספר ראשי ממשלה אזוריים בהודו ביקשה ממודי להאריך את הסגר.