נתונים ראשונים מטיפולי החמלה ברמדסיביר: איתות על שיפור במצב החולים

חברת גיליאד, שמפתחת את תרופת רמדסיביר, פרסמה אתמול תוצאות ראשונות מטיפול ב-53 חולים באמצעות התרופה • התוצאות הציגו שיפור של 68% במצב החולים, אך לפי קהילת המדע העולמית, לא ניתן להסיק מהן דבר בשל היקף המדגם הקטן

מנכ"ל גיליאד דניאל אודיי בפגישה עם ממשל ארה"ב בנושא נגיף הקורונה / צילום: Andrew Harnik, AP
מנכ"ל גיליאד דניאל אודיי בפגישה עם ממשל ארה"ב בנושא נגיף הקורונה / צילום: Andrew Harnik, AP

חברת גיליאד , אשר מפתחת את תרופת ה-Remdesivir (רמדסיביר) - אחת המתמודדות המעניינות ביותר במירוץ לתרופה למחלת הקורונה, פרסמה אתמול תוצאות ראשונות מטיפול בחולים באמצעות התרופה. מדובר בתוצאות של טיפול בתרופה ב-53 חולים ברחבי העולם. 

עדיין לא מדובר בתוצאות מניסויים קליניים רשמיים בתרופה, אשר נערכים בימים אלה במספר מדינות בעולם. ואכן, התגובה בקהילת המדע העולמית הייתה ברובה כי אי-אפשר עדיין להסיק דבר מן התוצאות הללו, לטוב או לרע.

בינתיים מדובר בתוצאות של טיפולים שהוגדרו כ"טיפולי חמלה" - טיפולים של המוצא האחרון בחולים קשים, שניתנים שלא במסגרת של פרוטוקול ניסוי, וללא קבוצת ביקורת. קשה מאוד לדעת מה היה קצב השיפור לולא הטיפול, משום שהחברה טיפלה במטופלים בשלבים שונים של המחלה. מבין 53 החולים שטופלו, 30 היו חולים מונשמים ו-17 מתוכם לא היו זקוקים להנשמה לאחר 10 ימי טיפול בתרופה, תוצאות מעט טובות יותר מן הצפוי ללא טיפול. חלק מן המטופלים סבלו מאירועים חמורים בתקופת הטיפול, אך לא ניתן לדעת אם האירועים נבעו מן הטיפול.

על רקע זה רוב החוקרים שהגיבו על המאמר טענו, כאמור, כי אי-אפשר להסיק ממנו דבר, וכי יש להמתין לניסויים הרשמיים שיכללו קבוצת ביקורת. שבעה ניסויים רחבי היקף כאלה נערכים היום בתרופה זו במדינות שונות בעולם. גיליאד ציינה בעצמה כי "לתוצאות המופקות מטיפולי חמלה ישנן מגבלות רבות, ואנחנו ממתינים לתוצאות הניסויים הרשמיים".

התוצאות מטיפול החמלה היו שיפור ב-68% מהחולים. מדובר תוצאות דומות לאלה שהשיגה חברת פלוריסטם הישראלית ב-7 חולים, כפי שדווח הבוקר ב"גלובס".

מאז פרוץ המשבר גיליאד משקיעה משאבים אדירים ומאמצים רבים בכדי להנגיש את הטיפול כטיפול חמלה, ללא תשלום, לחולים עם תסמינים קשים. החברה הודיעה באחרונה כי כבר בימים אלה היא מספקת את הטיפול ל-140 אלף חולים תוך שהיא תורמת מיליון וחצי מנות טיפול. עוד הודיעה גיליאד שעד סוף השנה היא תשאף לייצר מנות טיפול לכמיליון חולים. יודגש כי בתחילת המשבר, לפני כחודשיים, גיליאד לא עסקה בייצור של רמדסיביר בשל העובדה כי מדובר בתרופה ניסיונית.