גנץ ביקש מהנשיא את הארכת המנדט להרכבת הממשלה

גנץ פנה הערב לנשיא ריבלין וביקש את הארכת המנדט להרכבת הממשלה ב-14 ימים נוספים • גנץ: "אני חושב שאנו קרובים לחתימת ההסכם לממשלת אחדות, וזה מחייב אותנו לפרק זמן נוסף על מנת להגיע להסכם סופי מגובש ומוכן לחתימה"

בני גנץ / צילום: יוסי זמיר
בני גנץ / צילום: יוסי זמיר

יו"ר הכנסת ח"כ בני גנץ פנה הערב לנשיא המדינה ראובן ריבלין וביקש ממנו את הארכת המנדט להרכבת הממשלה ב-14 ימים נוספים, לפי חוק יסוד הממשלה. לפי החוק, מי שקיבל את המנדט ראשון, יכול להאריך את תקופת הרכבת הממשלה מ-28 ימים ל-14 לימים נוספים. ההחלטה על ההארכה הנה בשיקול דעת של הנשיא והוא רשאי להאריך ב-14 יום או בתקופה קצרה מכך.

בקשת ההארכה מגיעה לאחר שלפני חג הפסח היו הצדדים קרובים מאוד לחתימה על הסכם קואליציוני. יועצו הבכיר של גנץ, רונן צור, סיפר הערב ב"חדשות 12" כי טיוטות ההסכם כבר הוכנו לחתימה. "כבר הכנו בקבוק יין להרים כוסית", אמר צור.

במקביל הערב, פרסמו שני שרים מהליכוד, יובל שטייניץ וישראל כ"ץ, הודעות לפיהן על הנשיא להעביר את המנדט להרכבת הממשלה לידיו של נתניהו.

גנץ כתב לנשיא כי "בתקופת המנדט שניתן על ידך פעלתי ללא לאות על מנת להקים ממשלה רחבה ויציבה למען אזרחי ישראל. למותר לציין כי התהליך נתקל בקשיים רבים אשר צמצמו את הזמן בפועל. ההתמודדות עם המגפה, הן של ראש הממשלה וישיבותיו הרבות בנושא והן שלי כיו"ר הכנסת והצורך הדחוף להפעילה ולהעביר תקציבים הקשו על יצירת הרצף. בנוסף, גם ליל הסדר וימי החג צמצמו את הזמן האפשרי. ועם זאת, לולא ההתקדמות המשמעותית הרי שלא הייתי מבקש הארכה. אני מאמין בכל לב שהקמת ממשלה הינה בהישג יד והארכת המנדט תאפשר זאת כבר בזמן הקרוב".

עוד הוא ציין כי תוצאות הבחירות מזה שלוש פעמים אינן מאפשרות לאחד הגושים להקים ממשלה. "מצד שני טרם השכלנו להקים את ממשלת החירום אליה כיוונו אני ומפלגתי. בעיצומו של משבר פוליטי זה - פקד את האנושות כולה, ואותנו בכלל זה, משבר מתעצם של ההתמודדות עם נגיף הקורונה. נזקי המשבר הזה, השפעותיו המתמשכות והמתגבשות, והצורך הברור בעיניי להקים ממשלה יציבה ורחבה ככל האפשר על מנת לנווט את ספינת חיי המדינה במים הסוערים שהיא נמצאת בהם, הביאו אותי לכלל החלטה שגם במחיר פוליטי ואישי כבד אני אעשה כל שלאל ידי להקמת ממשלה יחד עם מפלגת הליכוד".

גנץ מציין בפנייתו כי הוא קיים מגעים אינטנסיביים להקמת ממשלה, "הן באופן אישי מול בנימין נתניהו והן באמצעות צוותי משא ומתן. כולנו עמלנו לגיבוש הסכם להקמת ממשלת חירום ואחדות. למעשה, אני חושב שאנו קרובים לחתימתו, וזה מחייב אותנו לפרק זמן נוסף על מנת להגיע להסכם סופי מגובש ומוכן לחתימה".