קואליציה | ניתוח

האם ריבוי שרים הוא סגולה לאריכות ימים קואליציונית?

השר נפתלי בנט מתנחם בטענה שממשלות עתירות שרים שורדות יותר. יצאנו לבדוק • המשרוקית של גלובס

נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ
נפתלי בנט / צילום: רפי קוץ

 שר הביטחון נפתלי בנט לא משתגע על התוכניות לממשלת 30 שרים פלוס, אבל מוצא נחמה בסטטיסטיקה. אתה צודק, הוא ענה לאחרונה לביקורת של רזי ברקאי בגלי צה"ל, "אבל בישראל, לפחות בשנים שאני מצוי, נדמה לי שיש קורלציה בין מספר השרים בממשלה לאורך הקדנציה". כדוגמה הוא נתן את "ממשלת לפיד-נתניהו-בנט" (בלשונו), שהייתה קטנה וקצרה, בניגוד לזו שבאה אחריה.

תוחלת החיים של ממשלות מושפעת מאינספור נסיבות היסטוריות, וגם אם יש מתאם סטטיסטי בין מספר השרים ובינה, ספק אם הוא מעיד על סיבתיות. מצד שני, לפני כשנה כתבנו במדור על מתאם הפוך שמצאנו בין מספר הח"כים בקואליציה ובין יציבותה: ממשלות רחבות היו רעועות יותר. החלטנו להרים גם את הכפפה הסטטיסטית של בנט.

נתחיל בהגדרת המדגם. התחלנו מ-34 הממשלות שכיהנו מאז 1949. הורדנו 12 ממשלות שהוקמו באמצע קדנציה של הכנסת, ולכן לא יכלו להשלים ארבע שנים; אבל ספרנו את ממשלת רבין הראשונה, ולא את ממשלת גולדה שקדמה לה, שהתפטרה בעקבות דוח אגרנט ארבעה חודשים אחרי הבחירות. את ממשלת האחדות של פרס ושמיר ספרנו כממשלה אחת, אף שהיא נחשבת רשמית לשתיים.

עכשיו סטטיסטיקה ללא-סטטיסטיקאים: חילקנו את 20 הממשלות לשתי קבוצות שוות, "הגדולות" ו"הקטנות", וחישבנו את אורך החיים הממוצע בכל קבוצה. ובכן, אם מסתמכים על ספירה פשוטה של השרים, במחצית הממשלות היו עד 18 שרים ובמחציתן יותר. הקטנות התקיימו בממוצע 893 יום, והגדולות - 1,161 יום: יתרון לגודל של כמעט תשעה חודשים.

חזרנו על התרגיל בשתי גרסאות נוספות. באחת הגדרנו ממשלה גדולה כממשלה עם יחס גבוה יותר בין מספר השרים למספר הח"כים בקואליציה. היחס החציוני הוא 3.7 ח"כים לשר; היתרון של הממשלות "הגדולות" - קצת יותר מחמישה חודשים. בשנייה מדדנו גדלים לפי מספר השרים לכל סיעה. החציון הוא כשלושה; היתרון הממוצע של "הגדולות" - יותר מחצי שנה.

יש להודות שהמתאם רופף, ויש מקרים יוצאי דופן. אורך החיים הממוצע של ממשלה בישראל הוא 1,027 יום. אבל ממשלת בגין הראשונה, עם 13 שרים, שרדה 1,507 יום; ואילו ממשלת ברק, עם 23 שרים, התפרקה אחרי 610 יום. חוץ מזה, הדוגמה שבנט בחר לא מוצלחת: ממשלת נתניהו ולפיד אכן שרדה כאלף ימים פחות מהממשלה הנוכחית, אבל מנתה דווקא יותר שרים - 22 לעומת 21.

בשורה התחתונה: דברי בנט נכונים ברובם. מתוך 20 ממשלות שבדקנו, 10 הממשלות שמנו יותר שרים (במספרים מוחלטים ויחסית למספר הח"כים או הסיעות) שרדו בממוצע כמה חודשים יותר. בממשלה הקצרה של נתניהו ולפיד היו יותר שרים מאשר בממשלה הנוכחית.

תחקיר: אוריה בר-מאיר