מכירת החיסול של יצחק תשובה: אלקו ולאומי פרטנרס במגעים לרכישת דלק ישראל לפי שווי של כ-1.2 מיליארד שקל

חברת ההחזקות אלקו השלימה בנובמבר את רכישת חברת סופרגז, בעלת פעילות סינרגטית לדלק ישראל • דלק ישראל רשמה בחודשים ינואר-ספטמבר 2019 הכנסות של 3.75 מיליארד שקל ורווח נקי של 78 מיליון שקל

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

חברת ההחזקות אלקו, שבשליטת האחים דני ומייקי זלקינד, לצד לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, מנהלות מגעים לרכישת חברת דלק ישראל מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, כך נודע ל"גלובס". שווי דלק ישראל מוערך בכ-1.2 מיליארד שקל. ככל הידוע ישנם גופים נוספים המתעניינים בעסקה. 

דלק ישראל היא מנכסיה המרכזיים של קבוצת דלק, הנדרשת למכירתה לצורך עמידה בהתחייבויותיה, העומדות על כ-8 מיליארד שקל (מהן 6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח). דלק ישראל עוסקת במכירת דלקים ושמנים, הפעלת תחנות תדלוק וחנויות נוחות במתחמי תחנות תדלוק ומתן שירותי אחסון וניפוק דלקים בישראל. החברה מחזיקה 239 תחנות תדלוק ציבוריות (מתוכן 178 בהפעלה עצמית) ו-196 חנויות נוחות (מתוכן 160 בהפעלה עצמית).

לדלק ישראל הון עצמי של כ-1.2 מיליארד שקל והיא רשמה בחודשים ינואר-ספטמבר 2019 הכנסות של 3.75 מיליארד שקל ורווח נקי של 78 מיליון שקל. בשנת 2018 כולה רשמה דלק ישראל הכנסות של 5 מיליארד שקל ורווח נקי של 70 מיליון שקל.

אלקו היא חברת החזקות, הפועלת באמצעות שלוש חברות בת בורסאיות מרכזיות - אלקטרה, בתחומי הקבלנות והתשתיות, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), בתחומי ייצור ושיווק מוצרי צריכה, ואלקטרה נדל"ן בתחום הנדל"ן המניב.

ב-2019 ביצעה החברה צעד משמעותי בהרחבת תחומי הפעילות שלה, ובנובמבר של אותה שנה השלימה את רכישת חברת סופרגז, בעלת פעילות סינרגטית לדלק ישראל, מידי קבוצת עזריאלי, בעסקה בהיקף של כ-817 מיליון שקל.

סופרגז עוסקת ביבוא, אחסון ושיווק תחליפי אנרגיה דוגמת גפ"מ (גז פחמימני מעובה), גז טבעי וגז טבעי דחוס, והשימוש העיקרי במוצריה הוא "להפעלת מבערים בתעשייה להפעלת תנורים במאפיות ובמסעדות, לחימום מוסדות, לחימום לולים בחקלאות וכן לבישול והסקה במשקי בית".

בנוסף מפעילה אלקו 10 בתי קולנוע ברחבי הארץ, באמצעות אלקו מדיה, אחרי שזכתה ב-2017 במכרז לרכישת רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס. 

על רקע העובדה כי מרבית פעילויותיה של אלקו לא נפגעו בצורה מהותית מהתפשטות וירוס הקורונה מנייתה של אלקו מפגינה עוצמה בגל ירידות השערים החד המאפיין את הבורסה בשבועות האחרונים.

מתחילת השנה לא רשמה המניה שינויים מהותיים בערכה, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-3.5 מיליארד שקל, אחרי ששנה האחרונה היא מציגה קפיצה של יותר מ-70%.

בדוחותיה הכספיים השנתיים ל-2019, שפורסמו בסוף חודש מרץ, מציינת אלקו, כי בשלב הנוכחי, השיבושים בפעילות בעקבות התפשטות הוירוס המסתורי "אינם עתידים להשפיע לרעה באופן מהותי על פעילות הקבוצה ותוצאותיה".

לפי אלקו, "להתפשטות נגיף הקורונה עשויות להיות השלכות, בין היתר, על היקף היצוא מסין ובהתאם לכך על הסחורות המגיעות לישראל. אי הגעת סחורות לישראל לאורך זמן, עשויה להשפיע על היקף פעילות הקבוצה (בעיקר בתחום מוצרי הצריכה ופרויקטים קבלניים)".

"יחד עם זאת", הוסיפו שם, "הקבוצה אינה חווה, בעת הזאת, פערים משמעותיים באספקת הסחורות, וזאת לאחר חזרה כמעט מלאה של ספקיה העיקריים בסין לייצור ושחרור סחורות לאחר הפסקה קצרה בייצור".

באלקו מוסיפים, כי אמ"צ הגבירה את פעילות מכירת מוצרי החשמל שלה באמצעות האינטרנט, וזאת כשהיא ממשיכה להפעיל את החנויות למכירת מוצרי החשמל בשירות משלוחים בלבד. 

בעניינה של אלקטרה מציינים באלקו כי עד כה הפעילות "לא הושפעה באופן מהותי", ולגבי סופרגז באלקו מציינים, כי הפעילות ממשיכה כסדרה, וזאת בהתאם להגדרתה של סופרגז כמפעל חיוני. בנוגע לפעילות בתי הקולנוע שלה, זאת הופסקה, ומרבית עובדיה הוצאו לחל"ת.