1. עד כמה המחלה הזאת מסוכנת? ומה קורה לאנשים הזקנים, הם יכולים לצאת לחצר?" (שלי, בת 10, מושב אמץ); "למה בגלל וירוס אחד קטן לא הולכים לשום מקום?" (מאיה בת 6, היישוב שלפים)

גלי וינרב, כתבת מדעי החיים: "המחלה לא מסוכנת לרוב האנשים אבל היא מאוד מדבקת ומסוכנת לאנשים מבוגרים וגם למי שסובל ממחלות קשות. לא היינו חייבים לבודד את כולם, אפשר היה להגיד לאנשים המבוגרים והחולים בלבד להישאר בבתים שלהם במשך שנים ולתת לכל שאר האנשים לצאת. אנחנו, כחברה, בחרנו לעשות משהו אחר - להכניס את כולם להסגר בבתים כדי שאנשים לא ידביקו אחד את השני. זה כמו עם כינים בגן. אם יש כינים בגן וכל הילדים ילכו הביתה ויעשו טיפול באותו היום, אז ניפטר מהכינים ביחד - וכולם יחזרו לגן בלי כינים".

2. "למה הקורונה הגיעה דווקא מהעטלף?" (מיקה, בת 8, מושב כנף)

שני אשכנזי, כתבת המשבר האקולוגי: "לפי מה שאנחנו יודעים היום, הקורונה הגיעה מעטלף שנמכר למאכל בשווקים בסין. יכול להיות שהווירוס קפץ בין בעלי החיים השונים בשוק, והגיע לדוב נמלים חמוד בשם פנגולין, ומשם לבני האדם".

פנגולין / איור: איל אונגר, גלובס

3. "מאיזו חיה העטלפים קבלו את הקורונה?" (אייל, בן 6, מיפו)

אסף אוני, כתב באירופה: "לא ידוע מאיפה נדבק העטלף במחלה, יכול להיות שכל הסוגים השונים של נגיפי הקורונה התפתחו בין העטלפים לבין עצמם. יש כמעט 40 סוגים שונים של נגיפי קורונה, אבל נכון לעכשיו, רק ארבעה סוגים הצליחו לבצע את הדילוג הזה לבני אדם והם גורמים למחלות. בקרב עטלפים הווירוסים האלה לא גורמים למחלה קשה, וחלק בכלל לא מרגישים תסמינים".

4. יש סיכוי שייפסקו המשלוחים מהסופרים? (איתמר, בן 10, ראשון לציון)

שני מוזס, כתבת השיווק: "מי שרוצה לקבל את המשלוח שלו מהסופר בתוך כמה שעות או אפילו בתוך יום, עלול לגלות שזו בעיה. הרשתות של המרכולים מוצפות במשלוחים ולא עומדות בעומס, מפני שרוב הציבור בוחר להישאר בבית ולעשות קניות דרך המחשב או הטלפון. התוצאה היא שאפשר לעשות הזמנות ולקבל את הקניות רק בעוד שלושה שבועות. אבל מי שרוצה להזמין משלוח יותר קרוב יכול בכל זאת למצוא פתרונות - למשל להזמין מירקן בשכונה, או ממכולת קטנה. בסוף המשלוחים יגיעו. צריך רק קצת סבלנות".

5. איזה חיה הכי נפגעת מהקורונה? (אייל, בן 6, יפו)

שני אשכנזי, כתבת המשבר האקולוגי: "לבעלי חיים שונים יש מערכת חיסונית שונה ולכן הם מגיבים באופן שונה לווירוסים. לעטלף, למשל, יש מערכת חיסונית חזקה ולכן הוא לא כל כך מושפע מווירוס הקורונה. בני אדם, ככל הנראה, הם החיה שנפגעת באופן המשמעותי ביותר מהקורונה, וכולנו מקווים שמדענים יימצאו בהקדם חיסון למגפה. אגב, אייל, לפי המחקרים, כלבים לא נדבקים ולא מעבירים קורונה, ולכן זה אולי זמן טוב לאמץ כלב ולהפוך אותו לחלק מהמשפחה, עכשיו כשאנחנו פנויים יותר בסגר".

הכלב ממוגן מהקורונה / איור: איל אונגר, גלובס

6. למה יש מחסור בביצים? (איתמר, 10, ראשון לציון)

שני מוזס, כתבת שיווק: "באמת חסרות ביצים על מדפי החנויות. האמת היא שבכל שנה לקראת חג הפסח חסרות ביצים ובגלל זה המדינה מאפשרת ליבואנים לייבא ביצים לישראל כדי להשלים את המחסור. הבעיה היא שהשנה גם במדינות שמהן אנחנו מייבאים ביצים יש מחסור. חוץ מזה, הרבה מאוד ישראלים שנמצאים בזמן הזה בשנה בחו"ל, נשארו בארץ וכולם בבתים ומבשלים הרבה ולכן יש ביקוש עוד יותר גדול לביצים מהרגיל. אבל אין מה לדאוג. בימים האחרונים נחתו טיסות מיוחדות עם ייבוא ביצים שאמורות לפתור את המחסור בהדרגה בחודש הקרוב".

המחסור בביצים / איור: איל אונגר, גלובס

7.  מה עושים האנשים שמתפטרים? (אלונה, 7.5, ראשון לציון)

עמירם ברקת, כתב מאקרו: "האנשים האלה לא בדיוק מתפטרים. הם מפוטרים או שמוציאים אותם לחופשה מהעבודה. אנחנו מקווים שכשהמגפה הזאת תעבור מהר - כמה שיותר אנשים יוכלו לחזור לעבודה שלהם. אבל אם המגפה תימשך יותר מדי זמן, יכול להיות שהם יצטרכו לחפש עבודה חדשה. בינתיים האנשים שפוטרו מהעבודה פונים למדינה ומבקשים שהיא תשלם להם כסף שהוא דומה למשכורת שהייתה להם - לכסף הזה קוראים דמי אבטלה. עם הכסף הזה הם מנסים להסתדר בינתיים, אבל זה כסף שניתן לתקופה מוגבלת והוא גם בסכום נמוך יותר מהמשכורת, אז זה סוג של פתרון חלקי. זה קצת כמו לשים פלסטר על פצע. זה לא מרפא את הפצע אבל עוזר לזמן קצר. אנחנו כולנו מקווים שהמשבר ייגמר מהר ואנשים יקבלו את העבודה ואת המשכורת שלהם מחדש".

8. באיזה ארצות אין קורונה? (ליבי, בת 9 מיפו יוני, בן 11 ממושב כנף)

אסף אוני, כתב באירופה: "יש מדינות שאין בהן קורונה, כמו איי שלמה, ונואטו, איי מרשל ומיקרונזיה - כולן מדינות איים באוקיינוס השקט. אבל האמת היא שאנחנו לא יודעים אם זה בגלל שהמחלה עוד לא הגיעה לשם או שהיא עוד לא אותרה שם".

9. האם בכל העולם ילדים עכשיו לא הולכים לבית הספר? (שלי, בת 10, מושב אמץ)

אסף אוני, כתב באירופה: "לא בכל העולם, אבל ברוב המדינות בתי הספר סגורים. עם זאת, בשבדיה למשל, ילדים עדיין הולכים לבית הספר כרגיל, אם כי בקרוב גם הם יוצאים לחופשת חג הפסחא ולכן גם שם בתי הספר לא יעבדו. באירופה וגם בישראל כבר מתכננים איך לחזור לשגרה ואיך להפעיל את בתי הספר למרות הקורונה. אחת ההצעות שעולה בגרמניה בימים אלה היא לדאוג שהכיתות לא יתערבבו זו עם זו בהפסקות ואפילו עלה רעיון לקצר את ההפסקות בשביל לוודא שזה קורה. אני לא בטוח שזה רעיון שיאומץ גם בישראל".

10. מתי יהיה חיסון לקורונה? (שקד, בת 9, קיבוץ הזורע)

גלי וינרב, כתבת מדעי החיים: "אנחנו לא באמת יודעים. בתהליך של יצירת חיסון יש חלק אחד יותר מתוכנן ומובנה וחלק אחר שהוא יותר כמו הימור. המדענים בתחום הזה אומרים שתהליך מציאת החיסון יכול לקחת לפחות שנה עד שנה וחצי ואנחנו מקווים שזה לא יארך יותר מזה. בינתיים יכולים לפתח גם תרופות שיכולות לסייע בטיפול במחלה".

תרופה לקורונה? / איור: איל אונגר, גלובס

11. מתי כבר נחזור לגן? (גל,3.5 מקיבוץ הזורע ואורי בן 5 מתל אביב)

גלי וינרב, כתבת מדעי החיים: "האמת שאנחנו לא יודעים. בטח שמתם לב שהמבוגרים לא יודעים הרבה דברים בתקופה הזאת וזה מעט מבלבל. אם אנחנו מסתכלים על סין, שהייתה המדינה הראשונה שהכניסה אנשים לסגר, אנחנו רואים שאחרי ארבעה חודשים הם כבר חזרו לאט לאט לחיים שלהם - לעבודה, לגן ולבית הספר. ובינתיים הגישה הזאת של סין מוכיחה את עצמה. גם בארץ מתחילים לדבר על שיפור מסוים במצב ומתחילים כבר לחשוב איך לחזור לשגרה". 

מתי כבר נחזור לגן? / איור: איל אונגר, גלובס