הקורונה באירופה | סיקור שוטף

מקרון: סגר על צרפת לפחות עד ה-11 במאי; תסריט אימים של מיתון בבריטניה

בגרמניה – 2,800 קורבנות עד כה והחלטה לגבי סיום הסגר • ירידה נוספת במספר הקורבנות היומי בספרד • 1,862,028 מקרי קורונה • 114,980 אנשים נפטרו עד כה

נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: Atef Safadi, רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: Atef Safadi, רויטרס

21:20

נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריז הערב בנאום מיוחד לאומה כי צעדי הסגר וצמצום החיים הציבוריים במדינה יימשכו לפחות עוד חודש, עד ה-11 במאי. מקרון אמר כי רק על ידי צעד זה "נצליח לנצח במאבק נגד המגיפה.

"עלינו להמשיך במאמצים, וככל שנכבד יותר את החוקים, נציל חיים רבים יותר". הצעד עליו הכריז מקרון עומד בניגוד ליציאה מהסגר שצפויה להתחיל מחר באוסטריה ובדנמרק, ובשבוע הבא בגרמניה. הוא צפוי להשפיע לרעה עוד יותר על הכלכלה הצרפתית. נכון להיום, מספר הקורבנות בצרפת עומד על כ-15 אלף בני אדם.

מקרון הוסיף בנאום, כי החל מה-11 במאי תחול חובה בצרפת ללבוש מסיכת הגנה לפנים בציבור, וכן כי אחרי תאריך זה יחזרו התלמידים לבתי הספר. הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה לא יתחדשו מיידית. הוא העריך כי עד ל-11 במאי לצרפת תהיה יכולת בדיקות מקיפה, שתאפשר לנטר התפרצויות אפשרויות של המגיפה. "אנחנו עובדים על הגדלת יכולת הבדיקות לקורונה מדי יום", אמר. מקרון הבהיר כי גם אחרי ה-11 במאי המסעדות, בתי הקפה והמלונות עדיין יישארו סגורים.

13:30

צרפת: הנשיא מקרון צפוי להודיע על הארכת הסגר

נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי לשאת הערב (תשע שעון ישראל) נאום לאומה, בו יכריז ככל הנראה על הארכת הסגר המוטל על החיים הציבוריים בצרפת עד למאי. לפי דיווחים בכלי התקשורת הצרפתים, מקרון צפוי לנקוב בתאריך 12 במאי. תושבי צרפת נמצאים בסגר חמור יחסית למדינות אחרות באירופה, כאשר נאסר עליהם לצאת מהבית למעט לצרכים דחופים או לעבודה חיונית. המשטרה הצרפתית מחלקת דוחות למי שעובר על התקנות. ההתפרצות בצרפת נחשבת לחמורה, וקרוב ל-14,400 אלף בני אדם מתו עד כה בבתי חולים ובבתי אבות. מספר המתים יורד בהדרגה בימים האחרונים, עם זאת, והרשויות מעריכות כי מדובר בתוצאה של צעדי הסגר.

בריטניה: התל"ג עשוי להתכווץ ב-25% ברבעון

שר האוצר הבריטי הציג לממשלה "תסריט אימים" לפיו התל"ג הבריטי יתכווץ ב-25% ברבעון השני של השנה אם צעדי הסגר יימשכו והכלכלה לא תשוב לפעילות; כך דיווח היום ה"טיימס" הלונדוני. לפי הדיווח, התסריט נועד ללחוץ על הממשלה לשחרר חלקית את צעדי הסגר החמורים המוטלים על תושבי הממלכה ועל העסקים במדינה. שר האוצר רישי סונאק לא הגיב על הדיווחים. ה"גרדיאן" דיווח כי גורמי מקצוע הזהירו שבריטניה עלולה להוביל את אירופה במספר מקרי המוות. נכון להיום יש בבריטניה יותר מ-10,400 מתים ממגפת הקורונה. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שהחלים ממקרה קשה של המחלה, נמצא בימים אלה במעון הכפרי שלו סמוך ללונדון. אתמול הוא הודה במיוחד לאח רפואי מפורטוגל ולאחות רפואית מניו-זילנד שלדבריו לא משו ממיטתו וסייעו להציל את חייו.

ספרד: ירידה נוספת במספר הקורבנות היומי

מספר הקורבנות בספרד ביממה האחרונה עומד על 517 בני אדם, לעומת 619 אתמול, והמדינה חזרה למגמת הירידה בתמותה שנרשמה מתחילת השבוע. אתמול התיר ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז לעובדים במגזרים חיוניים לשוב לעבודה, בתנאי שישמרו על כללי הריחוק הדרושים וכן יחבשו מסיכות במרחב הציבורי. גם שיעור הגידול במקרים החדשים - 3,400 מקרים ביממה - הוא הקטן ביותר מאז שהתחיל המעקב אחרי התפרצות הקורונה במדינה. סנצ'ז אמר לאזרחים כי השלב הנוכחי, שבו עובדים חיוניים יורשו לשוב לעבודתם, "יימשך לפחות שבועיים" ורק אחריו אפשר יהיה לדון בשיבה לשגרה כלשהי.

גרמניה - 2,800 קורבנות עד כה והחלטה לגבי סיום הסגר

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ביחד עם ראשי מדינות המחוז בגרמניה ופוליטיקאים אחרים, צפויה להכריע מחר (שלישי) אם גרמניה תשים קץ ביום שני הקרוב לצעדי הסגר. מספר המקרים החדשים של המחלה וגם מקרי המוות ירדו בימים האחרונים. כ-2,800 בני אדם מתו בגרמניה, מתוך כ-128 אלף מקרי קורונה. בימים האחרונים שב מספר המחלימים ועקף את מספר הנדבקים החדשים.