שוק הגמל | ניתוח

חצי נחמה: העליות בשווקים מאז המפולת במרץ קיזזו כמחצית מההפסדים בשוק הגמל

להערכת גורם בשוק המוסדי, שוק הגמל נמצא בימים אלה במגמת התאוששות • יהודה אינדיג, סמנכ"ל השקעות בהלמן-אלדובי גמל ופנסיה: "השוק ימשיך להיות תנודתי" • משה ברקת, הממונה על שוק ההון: "אנו עוד לא מחוץ לסכנה"

הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

החל באמצע פברואר ועד לשליש האחרון של חודש מרץ חוו שוקי ההון בישראל ובעולם מפולת אדירה, שנבעה מהשלכות ההתפשטות של וירוס קורונה בעולם. ואולם, מאז השפל שנרשם במדדים המרכזיים בארץ ובעולם, מורגשת התאוששות חדה ומהירה בשווקים (שיש האומרים כי היא חדה מדי) - ובמסגרתה החזיר לעצמו שוק הגמל, לפי הערכות, כמחצית מהנפילות שהסב משבר הקורונה עד כה.

על פי אומדן של גורם בשוק המוסדי, שוק הגמל המקומי נמצא בימים אלה במגמת התאוששות מהירידות החדות. לדבריו, אחרי נפילות בתשואות בחיסכון לטווח ארוך של הציבור, שנאמדות ביותר מ-15% בשוק הגמל מתחילת המשבר ועד לשיאו, מצטברות העליות מתחילת השליש האחרון של מרץ ועד היום ל-8%-9% בקופות הכלליות. בקופות המנייתיות מדובר בעליות של 15% ואף יותר, אם כי הן איבדו יותר מהקופות הכלליות בירידות החדות של משבר הקורונה לפני כחודש.

הערכות אלה מבוססות על אומדן תשואות הגמל נכון לאתמול (יום א'), שלפיו, לאחר שבחודש מרץ נרשמו ירידות של 8.5%-9.5% בקופות הכלליות, הרי שעד כה באפריל מדובר בעליות של 3.5%-4% ואולי אף 4.5% בעקבות העליות בשווקים, במסלולים הכלליים בגמל. גורם בשוק העריך כי המסלולים המנייתיים בקופות הגמל וההשתלמות עלו כנראה בכ-6% בממוצע מאז תחילת אפריל, לאחר עליות חדות בהרבה בחלק האחרון של מרץ.

לדברי גורם בשוק המוסדי, "נראה כי עדיין המקום להיות בו, למי שיש לו טווח השקעה ארוך, הוא שוק המניות. על פניו, זה הזמן הנכון להגדיל סיכון למי שבמסלולים הסולידיים ושיש לו אופק השקעה של לפחות שנתיים - אופק בינוני ומעלה - כי רמות המחירים הן מהנוחות שהיו בשנים האחרונות, וזאת כשיש פטור ממס רווחי הון, שאין בחיסכון הפרטי".

עוד אומר אותו גורם כי "בכל מקרה, מה שקורה כיום מחדד את מה שנהוג לומר, אבל רבים שוכחים, וזה שאי-אפשר לתזמן את השווקים. אם אתה לא בשוק כמה ימים, אתה יכול לאבד תשואה של שנה. השווקים תנודתיים ועצבניים מאוד, ולא רק שבלתי אפשרי לתזמן אותם - זאת טעות לנסות לתזמן אותם. בכל מה שנוגע לניהול הפנסיה, המשמעויות עלולות להיות הרסניות".

עם זאת, בשוק הפנסיוני מספרים על כך שבמהלך מרץ, בעיקר החל באמצע החודש החולף, הורגשה מגמה של יותר לקוחות מהרגיל שביצעו מעברי מסלול, ממסלולים סולידיים למסלולים מנייתיים. מדובר במהלך שלפי שעה, נראה כי הניב תשואה. ואולם, בימים האחרונים מספרים על כיוון הפוך של לקוחות מעורים מהרגיל, שנמנו עם אלה שהקדימו לעבור למסלולים המנייתיים, הרוויחו מכך, ועתה שוקלים לממש רווחים ולעבור למסלולים סולידיים בהרבה. עם זאת, רוב הציבור עודנו אדיש ולא מעורב בבחירת מסלול ההשקעה שלו, ונמצא במסלולים שהגוף המנהל קובע להם, בהתאם להוראות הרגולציה.

מנגד, הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, אמר היום ל"גלובס": "אנו עוד לא מחוץ לסכנה. זה הזמן להיערך לסיוע לאנשים שיש להם קשיים, ולא להגדיל סיכון בהשקעות".

"הכלכלה הגלובלית נמצאת בסגר"

ומה צפוי הלאה, לאחר העליות החדות באחרונה? יהודה אינדיג, סמנכ"ל השקעות בהלמן-אלדובי גמל ופנסיה, אמר היום כי "החל מחודש מרץ נרשמה תנודתיות חדה, הן בשוקי החוב והן בשוקי המניות". לדבריו, "ההתאוששות בשווקים הגיעה בעקבות צעדים דרמטיים של ממשלות ובנקים מרכזיים כדי למתן את עוצמת הפגיעה בכלכלה הגלובלית על ידי מתן תמריצים פיסקאליים ומוניטאריים בהיקף שלא נראו מעולם".

עם זאת, מצנן אינדיג את ההתלהבות בשווקים באומרו כי "בסוף מרץ עדיין לא היו חדשות חיוביות בנוגע להשטחת העקומה של הווירוס". זאת, לדבריו, "כאשר רוב הכלכלה הגלובלית נמצאת בסוג של סגר. מספר המובטלים בכל המשקים שובר שיאים שלא היו, ובכך פוגע בצריכה הפרטית, וחברות מדווחות על פגיעה שעדיין לא ניתן להעריך כתוצאה מהווירוס".

לפיכך, במבט קדימה, סבור אינדיג כי "השוק ימשיך להיות תנודתי בתקופה הקרובה, כאשר הדוחות הכספיים של החברות בארה"ב, שמתחילים להתפרסם היום, אמורים לתת אינדיקציה התחלתית לפחות לעוצמת הפגיעה בפירמות (דבר שהשוק יחסית מתעלם ממנו). בנוסף, חדשות טובות בנוגע להכלת הסיטואציה של הווירוס עשויות להיות גורם חיובי.

"יחד עם זאת, עוצמת הפגיעה הריאלית בפירמות עדיין לא מגולמת בשווקים, וקיימת הערכה כי ההתאוששות תהיה יחסית מהירה - דבר שקשה לראות כרגע. עם זאת, אנו צופים שבהמשך, היעדר האלטרנטיבה בדמות ריביות אולטרה-נמוכות לאורך זמן בשילוב תמריצים פיסקאליים אדירים של ממשלות, יכולים להמשיך להוות רוח גבית חיובית לשוקי המניות בטווח הארוך".