מבקשות להקדים תרופה למכה: עשרות עמותות ואקדמאים דורשים ייצוג שוויוני לנשים בדרג מנכ"ל משרדי ממשלה

לאור העובדה שרק באחד מתוך 29 משרדי ממשלה מכהנת מנכ"לית אישה, פנו ארגונים ופעילים חברתיים לרה"מ, לנציב שירות המדינה וליועמ"ש, בדרישה להקים מנגנון שינחה את השרים לעתיד כיצד ליישם את חובת הייצוג ההולם לנשים, המעוגנת בחוק, בהחלטות ממשלה ובפסיקה

שוויון מגדרי / צילום: שאטרסטוק
שוויון מגדרי / צילום: שאטרסטוק

"יש לתקן את הפגיעה החמורה שחלה בחובת הייצוג ההולם בדרג מנכ"ל משרדי הממשלה, לקראת ההליך הצפוי בקרוב של מינוי מנכ"לים ומנכ"ליות חדשים" - זו הדרישה שהעלתה עמותת "איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי", בשמם של 43 ארגוני חברה אזרחית נוספים ו-76 אנשי אקדמיה הפועלים לקידום שוויון מגדרי. זאת, במכתב ששלחו לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו, נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

כיום רק במשרד אחד מתוך 29 משרדי הממשלה מכהנת אישה כמנכ"לית (קרן טרנר-אייל, מנכ"לית משרד התחבורה), כשבנוסף לכך מכהנת במשרד המשפטים כממלאת-מקום המנכ"ל עו"ד סיגל יעקבי, שהיא גם הממונה על הליכי חדלות פירעון.

מ-24% ל-3% מנכ"ליות

בספטמבר 2019, עם פיטוריה של מנכ"לית משרד המשפטים הקודמת, עו"ד אמי פלמור, ובטרם מונתה יעקבי לשמש כממלאת-מקום מנכ"ל המשרד, ביקש שר המשפטים אמיר אוחנה למנות לתפקיד את עו"ד אופיר כהן. עמותת "איתך מעכי" ביקשו להצטרף להליך שהוגש בבג"ץ נגד המינוי של כהן, והתמקדה בטענה לפיה מינויו שיביא למצב שבו יש רק מנכ"לית אחת ב משרד ממשלתי מתוך 29 משרדים "הוא מצב בלתי נסבל, מנוגד לרוח החוק, פוגע בדמוקרטיה ראויה ושוויונית, ודורש תיקון מיידי". כזכור, בג"ץ הקפיא את מינויו של כהן לאור העובדה כי מינויו התבקש בזמן שמכהנת ממשלת מעבר, ואוחנה נאלץ למנות לתפקיד גורם מתוך משרד המשפטים.

בדרישתם הנוכחית הזכירו עשרות החתומים על המכתב כי בשנים האחרונות עולה תמונה עגומה במיוחד מבחינת חובת הייצוג ההולם. "השנים האחרונות מאופיינות בקצב נסיגה מהיר במספר הנשים המכהנות כמנכ"ליות משרדי ממשלה שחלה בשנים האחרונות, כאשר בשנת 2016 כיהנו שש נשים בתפקיד בכיר זה, ובתחילת 2019 ארבע נשים", נכתב.

מהנתונים שהציגה העמותה במסגרת הבג"ץ נגד פיטוריה של פלמור עולה אף תמונה עגומה עוד יותר: בעוד שכיום מספר המנכ"ליות במשרדי הממשלה עומד על 3% - בשנת 2014 הוא הגיע ל-24%, עם 7 מנכ"ליות מכהנות.

שיעור המנכליות מתכווץ
 שיעור המנכליות מתכווץ

עוד במסגרת הדרישה שנשלחה כעת ונוסחה על-ידי עו"ד נטע לוי מעמותת "איתך מעכי", הובלטה העובדה כי היעדר ביטוי לחובת הייצוג ההולם של נשים בתהליכי המינוי, מהווה הפרה בוטה של החובה החלה על הממשלה ואשר מעוגנת בחוק, בפסיקה, בהחלטות ממשלה ובהנחיות מינהליות.

כך, חוק שיווי זכויות האישה וחוק שירות המדינה (מינויים) קובעים בעקבות תיקון משנת 2005 שהובילו חברות הכנסת לשעבר יולי תמיר ואתי לבני, כי בכל גוף ציבורי, לרבות במשרדים ממשלתיים, "יינתן ביטוי הולם לייצוגן של נשים, ובלבד שאם לצורך ביצוע הוראה זו נדרשת העדפת אישה, תינתן העדפה כאמור אם המועמדים בני שני המינים הם בעלי כישורים דומים".

וכך, גם בפסיקת בית המשפט העליון פורשה חובת הייצוג ההולם בהרחבה, והודגשה חשיבות תחולתה ויישומה ביחס לנשים במוקדי קבלת החלטות ובדרגים בכירים. גם הממשלות בהחלטותיהן לאורך השנים הדגישו את חשיבות היישום של הדרישה לייצוג הולם במוקדי קבלת החלטות, כשגם הממשלה הנוכחית קיבלה החלטה ברוח זו לפני פחות משנה. זאת, במסגרת התחייבותה לפעול למימוש היעדים העולמיים לפיתוח בר-קיימא עד לשנת 2030, אשר קובעים, בין היתר, יעד של ייצוג שוויוני לנשים במוקדי קבלת החלטות.

"התהום הפעורה בין שלל ההחלטות וההנחיות הללו לבין ההתנהלות שאפשרה להגיע לנסיגה דרמטית במספר הנשים בתפקידי מנכ"ל, עד כדי אובדן הייצוג כמעט לחלוטין - מעידה על היעדר מנגנון משמעותי ליישומן - שגורם לאיון מוחלט של החובה החלה על הממשלה, ומטילה ספק רב בדבר תקינותן של ההחלטות למינוי מנכ"לים באופן שחותר תחת חובת הייצוג ההולם", נכתב בדרישה.

לאור המצב העגום שתואר במכתב הדרישה, ביקשו החתומים עליו מהממשלה ונציבות שירות המדינה "להעמיד מנגנון אפקטיבי אשר יבהיר לשרים את חשיבות הנושא, יוודא כי החובה מיושמת בפועל, תוך ראייה כוללת של כלל משרדי הממשלה, וידרוש פיקוח משמעותי על המינויים לתפקידים בכירים אלה. בין היתר, השר/ה יידרש להראות כי בחן נשים לתפקיד ולהסביר מדוע פסל אותן".

על עיתוי מכתב הדרישה כתבו: "אנו פונות אליכם עוד בטרם הסתיימה מלאכת הרכבת הממשלה, על-מנת לוודא כי נושא זה לא 'ייפול בין הכיסאות' בעת הקמת הממשלה הצפויה או בשל מצב החירום בשל מגפת הקורונה".

"מינוי אישי של השר"

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, רו"ח אוה מדז'יבוז', כבר השיבה לדרישה. "על ממשלת ישראל הבאה לפעול למינוי מספר זהה של מנכ"ליות ומנכ"לי משרדי ממשלה, ולכל הפחות לדאוג לייצוג שוויוני בקרב נושאי התפקידים הבכירים וראשי הגופים והחברות הממשלתיות", כתבה.

"יחד עם זאת, עלינו לזכור כי משרת מנכ"ל משרד ממשלתי היא פועל יוצא של החלטת השר המכהן ומהווה מינוי אישי של השר. אין ספק כי בבואו למנות את המנכ"ל על השר/ה ישנם שיקולים מגוונים שצריכים לעמוד לנגד עיניו, ובוודאי שהבסיס להם הוא עמידה בתנאי הסף המקובלים, אבל חרף זאת יכול וצריך שר או שרה להקפיד על איזון מגדרי במכלול התפקידים הבכירים שתחת אחריותם", הוסיפה מדז'יבוז'.

נוסף לכך, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה הסכימה "להוציא פנייה ברוח זו לכלל השרים והשרות בממשלה החדשה לכשתורכב ובטרם יוכרע מינוי המנהלים הכללים במשרדים השונים".

יוזמת הפנייה, עו"ד נטע לוי מעמותת "איתך מעכי", מסרה: "המכתב יוצא על רקע הממשלה המתגבשת, ואנחנו רוצות להקדים קריאה לכל השרים והשרות לעתיד, שכבר נמצאים בעיצומו של תהליך מינויים למנכ"ל/ית, ולהזכיר לכולם את חובת הייצוג. מנכ"לית אחת מתוך 29 מנכ"לים זה מצב שאין להשלים איתו, ואנו דורשות לתקן את הפגיעה החמורה שחלה בחובת הייצוג ההולם בדרג מנכ"ל משרדי הממשלה ולמנות נשים לתפקיד מנכ"ליות בחצי ממשרדי הממשלה החדשה".

בין יתר 43 הארגונים שחתמו על מכתב הדרישה, נמצאים גם "האגודה לזכויות האזרח", "ויצו ישראל", "פוליטיקלי קוראת" ו"שדולת הנשים בישראל".