הגרף היומי: בשבדיה ממשיכים ללכת לבתי קפה ולקולנוע - ומשלמים את המחיר

בזמן שכל השכנות הסקנדינביות מחמירות, הממשלה השבדית מיישמת מדיניות מקלה מאוד והטילה רק שתי מגבלות: איסור התקהלות מעל 49 איש ואיסור על ביקור בבתי אבות • כל יתר ההוראות הן בגדר המלצות בלבד, ואת התוצאות אפשר לראות בגרפים

שדרה מרכזית בשטוקהולם, שבדיה. חנויות פתוחות והמון אנשים בחוץ, עסקים כרגיל. / צילום: David Keyton, Associated Press
שדרה מרכזית בשטוקהולם, שבדיה. חנויות פתוחות והמון אנשים בחוץ, עסקים כרגיל. / צילום: David Keyton, Associated Press

אם מתנהל כיום ניסוי עולמי בדרכי ההתמודדות עם מגפת הקורונה - הרי ששבדיה היא קבוצת הביקורת שלו. מול צעדי הסגר והצמצום הכמעט-כולל של החיים הציבוריים והכלכלות ברחבי אירופה והעולם, המדינה הסקנדינבית נקטה מדיניות שונה לגמרי. בתי הספר והגנים היו פתוחים לגמרי עד סוף השבוע (אז יצאו לחופשת פסחא), מסעדות ובתי קפה עדיין מארחים סועדים (אך רק בשירות בישיבה), אפשר להתקהל בפארקים עד 50 בני אדם וללכת לבריכות העירוניות ולגני המשחקים ורוב החנויות פתוחות.

למעשה, שבדיה חוקקה עד כה שני חוקים בלבד בנוגע למאבק בקורונה - איסור על ביקור קשישים בדיור מוגן ובבתי אבות, ואיסור על התקהלות של יותר מ-49 בני אדם. כל שאר התקנות המוכרות לנו - כמו הצורך להישאר בבית כמה שאפשר, לחבוש מסכות או לדאוג לכך שקשישים יהיו בבידוד בביתם - הן או בגדר המלצות לאוכלוסייה או שכלל לא פורסמו.

השבדים אינם מדברים על "חסינות עדר", כפי שדיברו המומחים שהובילו את בריטניה בחודש שעבר עד לשינוי המדיניות, אלא פשוט על "צעדים וולונטריים", שיעילותם אינה נופלת מזו של תקנות במדינה הסקנדינבית, ועל כך שהם מתאימים את חומרת הצעדים למצב המגפה. "אנחנו מעוניינים לבצע צעדים שאפשריים גם בטווח הרחוק, מכיוון שהמגיפה הזו ככל הנראה תימשך חודשים", הסביר ראש הממשלה השבדי בשבוע שעבר.

לכן, יותר מחודש לתוך התפרצות הקורונה בסקנדינביה, מעניין לבחון כיצד מתנהגת קבוצת הביקורת השבדית.

שבדיה - יותר חולים
 שבדיה - יותר חולים

כפי שמראה סדרת הגרפים, אולי באופן בלתי מפתיע, המספרים העדכניים המגיעים מהמדינה מצביעים על כך שהמגפה פוגעת בשבדיה קשה יותר מאשר בשכנותיה הסקנדינביות. דנמרק, פינלנד ונורבגיה אימצו צעדי סגר מחמירים, סגרו גבולות, השעו לימודים, הורו לאנשים להישאר בבית באיומי קנסות ובימים אלה מתכננות את היציאה מהסגר עוד השבוע.

הגרפים גם מציגים את המספר הנמוך מאוד של בדיקות פר תושב שהשבדים מבצעים בימים אלה, כחלק מהמדיניות שלהם שאינה רואה חשיבות מיוחדת באיתור ובידוד חולים שאינם בקבוצת סיכון.

נכון לעכשיו, 899 בני אדם מתו בשבדיה - המספר הגבוה ביותר בסקנדינוויה. גם ביחס לאוכלוסייה מדובר בשיעור גבוה של מתים (89 למיליון תושבים, לעומת 47 בדנמרק, 24 בנורבגיה ו-10 בפינלנד). שיעור התמותה בשבדיה מתוך המקרים המאובחנים גם הוא גבוה משמעותית מאשר בשכנותיה (8.7% בשבדיה לעומת 4.3% בדנמרק, 1.8% בנורבגיה ו-1.6% בפינלנד). שיעור הבדיקות במדינה הוא הנמוך ביותר במדינות הנורדיות. כל הנתונים מתבססים על נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

אנדרס טגנל, האפידמיולוג השבדי שמוביל את תגובת הממשלה למגפה, ושהפך לפנים העולמיות של "הגישה השבדית", הסביר בראיון כי מספר המתים הגבוה במדינה נובע מכך ש"הנגיף הגיע לבתי אבות ולמחלקות סיעודיות". "שיעור התמותה הגבוה רומז שהנגיף התפשט לבתי אבות בצורה שלא צפינו", אמר. הוא הציג נתונים לפיהם לפחות כשליש מהקורבנות נדבקו בהם.

עובדה זו מטילה בספק את היכולת לבודד רק בתי אבות, כפי שלמעשה הורתה המדינה לבצע, אולי בשל כניסה ויציאה של אנשי צוות שנדבקו בנגיף כתוצאה מהחיים הציבוריים החופשיים יחסית במדינה. כדי לפתור בעיה זו הוא הכריז על שינוי מדיניות, וכעת יתבצעו הרבה יותר בדיקות בבתי האבות ובבתי הדיור המוגן - לקשישים וגם לצוותים המטפלים.

השבדים אינם טומנים את ראשם בחול בכל הנוגע לאפשרות של התפרצות משמעותית, כפי שקורה בבריטניה בימים אלה, וכפי שאירע בספרד ובאיטליה בחודש האחרון. בית חולים שדה הוקם בגוטנברג בשבועות האחרונים, ועוד כמה הוקמו סמוך למרכזי אוכלוסייה גדולים אחרים, והוא כבר קיבל 12 חולים הזקוקים לטיפול נמרץ.

בינתיים, הניסוי נמשך. האופוזיציה השבדית תומכת בשלב זה במדיניות הממשלתית, והביקורת העיקרית הנשמעת היא מכיוון מומחים עצמאיים, בליווי כלי תקשורת. ראש הממשלה סטפן לוון קרא לתושבי המדינה להישאר בכפרים ובערים במהלך חופשת חג הפסחא, ולא לנסוע כרגיל לביקור אצל קרובי משפחה. הוא הודה כי מוכנות הממשלה לא היתה מיטבית, אך התכוון לכך שחסר ציוד הגנה רפואי וכן מכשירי הנשמה. הוא האשים בכך ממשלות קודמות. בשבועות הקרובים יצטרך הציבור השבדי להחליט אם הוא מקבל שיעור תמותה כפול ומשולש לעומת יתר סקנדינביה, תמורת המשך החיים כסדרם.