הפרופ' שגילה את הסימפטומים הייחודיים של הקורונה והמחקר שמסעיר את גרמניה

הנדריק שטריק, וירולוג צעיר בן 42 בלבד, היה הראשון שגילה את אובדן חוש הריח והטעם כתסמין של הקורונה • תוצאות ביניים של מחקר שהוביל באזור ממוקד בגרמניה רמזו ש-15% מהחולים כבר פיתחו חסינות מפני הנגיף • אלא שממצאים נוספים מגרמניה ומאוסטריה הניבו ממצאים פחות אופטימיים

רופאים בהמבורג, גרמניה / צילום: רויטרס
רופאים בהמבורג, גרמניה / צילום: רויטרס

הווירולוג הגרמני הנדריק שטריק חוקר כבר יותר מחודשיים את התפרצות הקורונה המשמעותית הראשונה בגרמניה, שהתרחשה באזור היינזברג סמוך לגבול ההולנדי, וכמו רבים מעמיתיו הוא הפך לכוכב תקשורת. הפרופ' הצעיר (42) היה הראשון לזהות את אובדן חוש הריח והטעם כתסמין של קורונה, ומאז מתראיין בהרחבה. לפני כמה ימים הציג תוצאות ביניים של "מחקר היינזברג" שהוביל, שבו היו שני ממצאים בולטים: שיעור התמותה מנגיף הקורונה בהינתן טיפול מיטבי עומד על 0.37%, ושיעור האוכלוסייה שכבר פיתחה חסינות באחד האזורים שבהיינזברג עומד על 15%.

היה זה בעיקר הממצא השני שהפיח תקווה בקרב מקבלי החלטות והציבור. "אחד מכל שבעה גרמנים עשוי להיות כבר מחוסן לקורונה", הכריזו כותרות העיתונים, ופרשנים תהו אם ייתכן שרוב האוכלוסייה בכלל חלה והחלים בלי להרגיש; ואם זה המצב, האם גרמניה מתקרבת במהירות ל-60% ההחלמה מקורונה הדרושים ברמת האוכלוסייה כדי להשיג חסינות עדר?

בימים האחרונים נזעק שטריק כדי להסביר שהתשובה היא שלילית. "15% מתייחס אך ורק לגאנגלט (אזור בתוך נפת היינזברג)", אמר הרופא הגרמני, "השיעור ברחבי גרמניה של מקרים שהחלימו אינו ידוע, ובוודאות נמוך יותר".

וירולוגים עמיתים הסבירו את הנתונים בכך שפרופ' שטריק וצוותו עשו שימוש בבדיקות סרולוגיות המספקות תוצאות חיוביות גם במקרים שבהם האדם חלה בנגיף קורונה אחר, בכך שהשתמשו בשיטות קירוב סטטיסטיות כדי לגזור מסקנות שנויות במחלוקת ממדגם של 500 בני אדם בלבד, ובכך שגנגלט היתה מוקד התפרצות יוצא דופן, עם מאות חולים, ולכן הגיוני שגם שיעור המחלימים בה גבוה.

אז כמה באמת חלו והחלימו? מחקר שנעשה באוסטריה השכנה, שבה שיעור התמותה דומה לזה שבגרמניה, הראה כי שיעור האנשים שפיתחו חסינות למחלה נכון ללפני שבועיים - כלומר חלו והחלימו, בין אם הפגינו תסמינים או שלא - עומד על 0.33% בלבד. המחקר האוסטרי נעשה על ידי שליחת דגימות PCR (הנחשבות למדויקות יותר מבדיקות סרולוגיות) למדגם מייצג של 1,500 אוסטרים ברחבי המדינה.

שני מחקרים קודמים - אחד שנעשה על אוכלוסיית ספינת ה"דיימונד פרינסס" והשני שעדיין מתנהל על אוכלוסיית איסלנד - הראו כל אחד בנפרד שעל כל חולה קורונה עם תסמינים ישנו חולה קורונה ללא תסמינים, בהנחה שיש מספיק בדיקות כדי לאתר את רוב החולים (כפי שהיה על הספינה, וכפי שמתבצע באיסלנד, שמובילה את העולם בשיעור הבדיקות לנפש).

התוצאה מאוסטריה (0.33%) מתאימה למעשה למחקרים הקודמים, משום שמספר המקרים באוכלוסייה, לפי הנתונים האחרונים, עומד על 0.15%. אם ההנחה היא שגרמניה ואוסטריה מנהלות מדיניות בדיקה יעילה שמוצאת את מרבית המקרים עם התסמינים, כפי שהן מתגאות, הרי שמספר המקרים הכולל בגרמניה עומד על 250 אלף (120 אלף מקרים מאותרים), שהם בערך 0.3% מאוכלוסיית המדינה. הדרך ל-60% עדיין ארוכה.