נתניהו: מגבשים צעדים "איטיים" להחזרת המשק לעבודה. סגר נוסף החל ממחר ב-17:00

שעות לפני פקיעת המנדט וברקע משבר הקורונה, ראש הממשלה הודיע על סגר נוסף החל ממחר והתייחס לצעדים הבאים וגם למו"מ הקואליציוני • "לקראת סוף השבוע נגבש החלטות לגבי המשק ולגבי מערכת החינוך" • גנץ: ישראל "זקוקה לממשלת חירום לאומית ומיד. הסופה הכלכלית שתפקוד אותנו לא תחוס על אף אחד"

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press
בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

שעה קלה לאחר הצהרתו של ראש הממשלה נתניהו, נשא יו"ר הכנסת ח"כ בני גנץ דברים. "שלוש פעמים נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה. קיבלתי מכם אמון ומנדט לעשות מה שהמדינה שלנו צריכה ולא ללהתקפל מול גידופים ואיומים", אמר גנץ.

"שלוש מערכות בחירות ניסו את שיטת הלחצים הזו, ולא הצליח. אני מציע לא להמשיך לנסות אותי. אחרי הבחירות האחרונות נוצרה מציאות חירום ועמדתי בפני שתי אופציות - לגרור את המדינה לבחירות 4 או לפעול להקמת ממשלת חירום לאומית.

"בחרתי לצעוד בנתיב להקמת מממשלה ולקחתי סיכונים אישיים ופוליטיים. ולא רציתי שכחולל לבן תתפרק, אך כשחבריי בחרו לעשות זאת, המשכתי קדימה כי ישראל לפני הכל", הוסיף גנץ. "מצב החירום חייב את כולנו לחשב מסלול מחדש. נתניהו הבין שאין לו יכולת למשול לבד והוא זקוק לסיוע שלי בניהול המשבר. גם מצב החירום אילץ אותי להתפשר על הכוונה שלא לשבת איתו בממשלה אחת.

"מצב החירום לא מאפשר לאף מנהיג לעצום עיניים ולאטום אוזניים ולהתעסק באגו של עצמו. לו היתה פורצת מלחמה קשה, המאלצת אנשים להתבצר בבתים ולא מאפשרת לאנשים להיפרד מיקיריהם ולהכניס אנשים למצב שלא יכולים לדעת מאיפה יביאו הכנסה - אף אחד לא היה שואל אם זה נכון או לא להקים ממשלת חירום.

"אנחנו במגפה קשה, מספר המתים הולך וגדל, מספר המובטלים הגיע לממדי ענק וזה לא מפסיק. אנשים מבוצרים בבונקר שלהם ללא וודאות. בשעה זו אף אחד לא יטיף לי על פוליטיקה ועל כך שבחרתי בטובת אזרחי המדינה. ואף אחד לא יזיז אותי מכך שטובת ישראל לפני הכל. 

"ישראל זקוקה לממשלת חירום לאומית ומיד. במהלך שלושת השבועות האחרונים חבריי ואני מנהלים מו"מ בידיים נקיות, עשינו ויתורים ופשרות ועשינו כל מה שניתן כדי לשרת את אזרחי ישראל. נתניהו והליכוד יודעים שאנחנו שותפים הגונים ויודעים שישנם נושאים בהם לא נתפשר, בראשם שמירה על השלטון חוק והגנה על הדמוקרטיה הישראלית. זה חשוב תמיד וביתר שאת בעת משבר.

"לממשלה הנוכחית אין יכולת להעביר תקציב או תכנית יציאה מן המשבר או להתמודד עם חירום מלחמתי. ואין להם יכולת לבנות תכניות לגודל האתגרים. הסופה הכלכלית שתפקוד אותנו לא תחוס על אף אחד. היא תזעזע את עולמות כל המגזרים. אסור לנו להפקיר את האנשים, אסור להפקיר אף אחד. 

"לפני מספר ימים הגענו נתניהו ואני לסיכום הגון. בסיכום הזה הליכוד התפשרו וגם אנחנו התפשרנו על חלק מרצונותינו. הסיכום שם את טובת המדינה לפני הצרכים הפוליטיים.

"אני אומר לכם הערב בידיים נקיות, הגענו לסיכומים. אני מקווה ועומד על כך שנממש אותם לטובת אזרחי ישראל.  אין לנו דרך אחרת. מנהיג חזק נבחן ביכולת להוביל ולא להיגרר. נתניהו - הגענו לרגע האמת, אזרחי ישראל מצפים מאיתנו להגיע להכרעות קשות. מנהיג חזק יודע לעמוד גם מול המחנה שלו. 

"למען מדינת ישראל הסכמתי לסכן את נכסי הפוליטיים והתדמיתיים. עמדתי מול התקפות חסרות תקדים. כמו בשדה הקרב, גם בשדה הפוליטי אפעל לנוכח כל איום וקושי. אני שלם עם עצמי ועם החלטתי ואני שלם עם האמונה העמוקה שטובת ישראל לפני כל שיקול אחר.

"בכל מקרה אדאג לדמוקרטיה הישראלית ולהמשך תיפקודה בכנסת ישראל. אני עושה זאת כיו"ר הכנסת. נתניהו - זה רגע האמת, או הממשלה של החירום או בחירות יקרות. ההיסטוריה לא תסלח למי שיברח. לסיום -תודה עמוקה לכל הגורמים המעורבים במאבק בקורונה".

בתגובה לנאום גנץ מסר יאיר לפיד: "ממשלת חירום אינה ממשלה מנופחת בזבזנית ומבישה של 34 שרים. לאנשים אין מה לאכול והם מחלקים לעצמם כסאות ומשרדים.

"מי שמדבר על תחושת חירום לא יכול להשאיר את ליצמן במשרד הבריאות, לוותר על משרד האוצר ולהיכנע כניעה ללא תנאי לראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום חמורים שמנסה לפרק את הדמוקרטיה הישראלית".

נתניהו: מגבשים צעדים "איטיים" להחזרת המשק לעבודה. סגר נוסף החל ממחר ב-17:00

שעות לפני פקיעת המנדט וברקע משבר הקורונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב הודעה לתקשורת. ח"כ בני גנץ ימסור הצהרה מיד לאחריו, בשעה 21:00.

"ראשית אני מבקש להביע צער עמוק על פטירתו של הראשון לציון הרב בקשי דורון שנפטר אמש ממחלת הקורונה", פתח ואמר ראש הממשלה נתניהו.

"הוא היה סמל לאהבת הציבור. בימים רגילים, רבבות היו מלווים אותו בדרכו האחרונה, אבל אלה אינם ימים רגילים. אני מודה למשפחה על ההקפדה על ההלוויה המצומצמת.

"במאבק במלחמה בקורונה, אין הפוגה. מתנהל כאן קרב בין סיכוי הצלחה לכשלון. אני משתף אתכם בנתון של דרום קוריאה. 91 בני אדם שהחלימו אובחנו שוב כחולים. אנחנו בודקים את הנתון, ואם זה נכון, המציאות יותר מורכבת ממה שחושבים כי יתכן שהחסינות בפני הנגיף אינה אוטומטית. כי יתכן שהנגיף יכול להתעורר מחדש. ולכן כולנו מצווים להמשיך לנהוג במשנה זהירות.

"עלינו להימנע מהתרופפות המשמעת", הדגיש נתניהו. "זה אנושי וטבעי אבל במלחמה בקורונה אין ברירה. יש לנו הצלחות אדירות, ישראל מדורגת גבוה בכל המדדים. לפני כמה שבועות היינו על 22% בשיעור ההדבקה, והיום אנחנו על 4%. קצב ההדבקה, שיעור התמותה, שיעור המונשמים, מספר הבדיקות ביחס לאוכלוסיה. אבל אם אנחנו ניסוג לפני הזמן מצעדים חיונים שעדיין נדרשים, אנחנו עלולים לשלם מחיר כבד.

"ישנם מוקדי התפרצות שהטלנו עליהם מגבלות ותשומת הלב שלנו ממוקדת בבתי האבות. אני רוצה שתדעו שבכל רחבי אירופה וארה״ב בתי האבות הפכו למוקד. בצרפת נפטרו 5,000 אנשים בבתי האבות, וליבנו איתם. אצלנו 40 נפש, ואנחנו דואבים עמוקות על כל אדם ונאבקים על הורדת המספרים.

"לכן מיניתי את פרופ גמזו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, לאחראי על הטיפול בבתי האבות. גמזו יציג עד לסוף השבוע תוכנית מפורטת לטיפול בבתי האבות. 

"מוקד נוסף שטיפלנו בו הוא נתב"ג. הישראלים רוצים לחזור ארצה והם יודעים למה. אנחנו מאפשרים ושולחים עבורם מטוסים מיוחדים. אך רבים מן החוזרים מגיעים ממקומות הנגועים קשות, שזה כל העולם. אישרתי בממשלה נוהל ברור וחד משמעי המבוצע כעת בקפדנות, כל מי שחוזר מועבר למלונית.

"היכולת שלנו מעוררת הערכה. ישראל הפכה למודל ואנחנו לומדים גם ממדינות אחרות. מדינות אחרות עושות צעדים באיחור והן משלמות במחיר חיי אדם. המאבק הוא דינמי ואנחנו מתקנים את עצמנו תוך כדי תנועה. לא כל בעיה חדשה היא מחדל. במדינה דמוקרטית מותר וצריך לבקר. אך יש הרבה קריאות שבר מוגזמות. אני בוחן את עצמי בלא הרף.

"בליל הסדר היה איתנו בני אבנר. הוא ישן מטרים ספורים מכאן, בדירה הנמצאת בתוך המתחם המאובטח, ואני יודע שהתעוררה ביקורת בציבור. ראוי היה להחמיר גם במקרה הזה, כפי שאני החמרתי על עצמי עם הבידוד, לפני שהרשויות אמרו לי. עלינו כולנו למלא אחר ההנחיות. 

"ואלו ההנחיות שנאשר הלילה: החל ממחר בשעה 17 ועד יום ה׳ בבוקר - חובה להישאר בגבולות הערים שלכם. אתם מתבקשים לחגוג שביעי של פסח וחג המימונה בחוג המשפחה המצומצם. תוכלו לצאת בצאת החג, לקנות תרופות. 

"המאפיות והחניות יפתחו ביום ה' בבוקר, וננחה את המשטרה לאכוף התקהלויות. במימונה נאכוף התקהלויות בפארקים, וגם לי זה יהיה חסר. עשרות שנים אני חוגג את המימונה בחגיגה יחדיו וזה חג של העם כולו. אבל השנה זה חייב להיות אחרת. בחוג משפחה מצומצם.

"בצד האתגר הבריאותי - יש אתגר כלכלי כביר", הוסיף ראש הממשלה. "בעבר בראשית שנות האלפיים ובסוף "שנות האלפים - הצעדתי את הכלכלה להישגים עצומים והכלכלה פרחה. בכוונתי לעשות זאת שוב יחד אתכם. גיבשנו את התכנית הכלכלית והיא יצאה לדרך. בימים אלה אנחנו מכינים תכנית ליציאה הדרגתית מן הסגר של הקורונה.

"לקראת סוף השבוע נגבש החלטות לגבי המשק ולגבי מערכת החינוך. וגם אם נחליט על יציאה מדורגת זה יהיה איטי ומדורג.

"אנחנו מסתכלים על עסקים, עצמאים, מובטלים, תשתיות, שירותים, עסקים קטנים, בכל המעסיקים הקטנים, אנחנו מנסים לשזור יחד תכנית נכונה ואחראית ליציאה מדורגת מן המשבר. נצא לשגרה אחרת ממה שהכרנו לפני המשבר העולמי. הרבה דברים השתנו, אצלנו ובכל העולם. 

"גם אם הקורונה תהיה בנסיגה, אין בטחון שלא תחזור, הנגיף עלול לתקוף שוב. אנחנו מנסים להקים ממשלת אחדות עוד הערב, נקווה שזה יקרה. ואם זה לא יקרה עד חצות, אנחנו נוסיף לעשות כל מאמץ להשיג אחדות".

אחרי הודעת גנץ, יעביר נשיא המדינה את המנדט להרכבת הממשלה לידי הכנסת

מוקדם יותר היום פורסם כי ח"כ בני גנץ, יו"ר הכנסת, יודיע כי עם סיום המנדט להרכבת הממשלה, לא עלה בידו להרכיב ממשלה וכי המו"מ הפוליטי עם נתניהו והליכוד עלה על שרטון.

בימים האחרונים ניסו הצדדים לפתור סוגיות משפטיות שנותרו בין הצדדים, לרבות החשש של נתניהו שבג"ץ יפסוק כי אינו יכול לכהן כראש הממשלה, וגנץ הסכים לכך שאם תהיה פסיקת בג"ץ שכזו, הכנסת תפוזר וילכו לבחירות נוספות. אולם נראה שבשלב זה הצדדים לא מצליחים להגיע לחתימה על הסכם קואליציוני, אם כי גורמים בכחול לבן אומרים שהמו"מ נמשך ברקע בכל עת.

אחרי הודעת גנץ, יעביר נשיא המדינה את המנדט להרכבת הממשלה לידי הכנסת והחל מיום ה' הקרוב יחל שלב 21 הימים, במהלכם יכולים 61 ח"כים להמליץ (בהודעה כתובה) על המועמד שלהם להרכבת הממשלה.

המשמעות של הפסקת המו"מ הפוליטי הערב, היא שנתניהו אינו מקבל אוטומטית את הזכות להרכיב את הממשלה הבאה. כל עוד התנהל מו"מ פוליטי בין נתניהו לבין גנץ, ידע נתניהו שבמהלך 18 החודשים הבאים הוא יהיה ראש הממשלה, וזאת כאשר משפטו הפלילי עומד להיפתח ב-24 במאי. אולם עם העברת הזירה למהלך חתימות של 61 ח"כים, הדברים נפתחים והזירה הפוליטית אינה ברורה.

נכון לשעה זו, בעוד המו"מ הפוליטי בין נתניהו לגנץ ממשיך, לנתניהו אין 61 ח"כים שיחתמו לו ויאשרו שהוא ראש הממשלה הבא. בימים האחרונים הצליח נתניהו להעביר את ח"כ אורלי לוי אבקסיס צד וגוש הימין עלה מ 58 ל 59, אך לנתניהו חסרים עדיין שני מנדטים.

חברי הכנסת האוזר (דרך ארץ), הנדל, פרץ ושמולי (העבודה) הודיעו שלא יצטרפו לממשלה תחת נתניהו אם גנץ אינו צד לה.

מנגד, לגנץ אין גוש ואין בסיס פוליטי להיבנות ממנו. וכך, בתרחיש 21 הימים, בו ינסו כל הצדדים להרכיב ממשלה, סביר להניח שאף אופציה לא תיצלח והמדינה תצעד לקראת בחירות מועד ד'.