טראמפ בהצהרה דרמטית: ארה"ב תפסיק את המימון לארגון הבריאות העולמי

הנשיא טראמפ הודיע הלילה כי הממשל האמריקאי יפסיק את העברת הכספים לארגון "שכשל במילוי תפקידו" לדבריו • עוד האשים טראמפ את הארגון בעזרה לסין "שהעלימה מידע על הנגיף", ובכך שבעקבות זאת תרמה להתפשטות הנגיף בעולם • האו"ם: "אין זה הרגע לקצץ במשאבי ארגון הבריאות"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הורה הלילה על הפסקת המימון לארגון הבריאות העולמי, זאת לפחות באופן זמני, עקב טיפול הארגון במשבר הקורונה. לאחר איומיו בשבוע שעבר, אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי "הארגון כשל במחויבותו העיקרית ועליו לקחת את האחריות". עוד אמר הנשיא כי ארגון הבריאות העולמי לא בחן את דיווחי סין לגבי הנגיף, ומכיוון שזו לא דיווחה באופן אמין, הארגון קידם את המידע הכוזב שמסרה סין על נגיף הקורונה, דבר שהוביל לאחר מכן להתפרצות משמעותית יותר שלו בכל העולם.

לא ברור כרגע מתי העצירה בתשלומים לארגון הבריאות העולמי תיכנס לתוקף או כמה סמכות הפעיל טראמפ כדי להורות על עצירת התשלומים, שמאושרים על ידי הקונגרס. בסבב התשלומים הדו-שנתי האחרון, ארצות הבית תרמה לארגון כ-893 מיליון דולר. ישנן הערכות כי הפסקת התשלומים תימשך כחודשיים.

בהצהרה שמסר הלילה מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הוא אמר כי ההזדמנות לחקור את אופן התפשטות הנגיף בעולם "עוד תגיע". "זה לא הזמן לחקור את ההתפשטות וזה לא הזמן לקצץ במשאבי ארגון הבריאות העולמי". גוטרש הוסיף כי "זהו זמן לאחדות ולחיזוק הקהילה הבינלאומית לעבודה משותפת להתגברות על הנגיף".

ההחלטה התקבלה ברקע העימות החריף בין הנשיא לבין מושלי המדינות סביב השאלה למי הזכות לחדש את הפעילות הכלכלית, שהושבתה בשל התפרצות נגיף הקורונה. בעוד שטראמפ טוען שההחלטה היא שלו, המושלים וגורמים אחרים מתעקשים כי ההכרעה היא שלהם ולא של הממשל הפדרלי. טראמפ רמז כי הם פתחו ב"מרד" נגדו.

עוד התקפה על הנשיא מגיעה מכיוון בכירים במערכת הבריאות האמריקאית הטוענים כי ארה"ב הייתה יכולה "להציל חיים" אילו הטילה מגבלות לבלימת נגיף הקורונה מוקדם יותר. לטענת הבכירים, הם המליצו כבר בסוף פברואר להטיל מגבלות תקיפות על האוכלוסייה ואילו כי טראמפ פעל רק ב-16 במרץ.

בארה"ב מתו עד כה מקורונה יותר מ-25 אלף בני אדם, עשרת אלפים מתוכם בעיר ניו יורק. למעלה מ-600 אלף איש חלו בנגיף.