לקראת בחירות רביעיות? הנשיא העביר את המנדט להרכבת הממשלה לכנסת

61 ח"כים יצטרכו כעת להמליץ על המועמד שלהם להרכבת הממשלה • אם במהלך 21 הימים הבאים כחול לבן והליכוד יצליחו לגבש הסכם קואליציוני, הם יוכלו להמליץ בצוותא על נתניהו ראשון וגנץ שני במסגרת הסכם רוטציה

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יוסי זמיר ואמיל סלמן, "הארץ"
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יוסי זמיר ואמיל סלמן, "הארץ"

אתמול בחצות פקע המנדט להרכבת הממשלה שהופקד בידי ח"כ בני גנץ. אף על פי כן, צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן המשיכו את המגעים הפוליטיים לתוך הלילה.

ביום ב' בחצות פקעו 28 הימים שקיבל גנץ להרכבת הממשלה. בדקה לחצות באותו הלילה פנו יחדיו הליכוד וכחול לבן לנשיא בבקשה להארכת המנדט, וקיבלו 48 שעות נוספות, אולם המו"מ הפוליטי שהחל ב-26 במרץ והביא לפירוק מפלגת כחול לבן לא הבשיל, ופערים נותרו בין הצדדים.

לפיכך, היום (ה׳) הודיע נשיא המדינה לגנץ כי הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת. בהודעתו ליו״ר הכנסת גנץ כתב הנשיא ריבלין: "נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני, במערכת בחירות שלישית זו, לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבתה של ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת, מהר ככל הניתן, אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד. אני תקוה כי יעלה בידי חברי הכנסת לגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית". 

כעת 61 ח"כים יצטרכו להמליץ על המועמד שלהם להרכבת הממשלה. בשונה משיטת הממליצים של אחרי מערכת הבחירות, בשלב הזה לא ניתן להטיל את הרכבת הממשלה על מי שמשיג פחות מ-61 חתימות.

לגוש של נתניהו יש 59 ח"כים, אך הוא מתקשה לגייס שניים נוספים כדי שיעברו צד. זו הפעם השלישית מאז אפריל 2019 שנתניהו לא מצליח להשיג 61 ח"כים להרכת הממשלה. גם ח"כ בני גנץ לא משיג את הרוב הדרוש.

אם תוך 21 ימים לא יצליחו לגבש בכנסת רוב של 61 ח"כים להקמת ממשלה, המדינה תצעד לבחירות רביעיות. אם במהלך 21 הימים הבאים כחול לבן והליכוד יצליחו לגבש הסכם קואליציוני, הם יוכלו להמליץ בצוותא על נתניהו ראשון וגנץ שני במסגרת הסכם רוטציה.

לגוש של גנץ יש 15 ח"כים של כחול לבן, 2 ח"כים של דרך ארץ ו-2 ח"כים של מפלגת העבודה - ובסך הכל 19 ח"כים.