מנכ"לי חברות בשיחת ועידה עם טראמפ: רוצה לחזור לשגרה? תעשה יותר בדיקות

הדברים נאמרו בתגובה לפניית נשיא ארה"ב למנהלים לתמוך במהלך שלו לחזור לשגרה • זאת על רקע צפי לנתונים כלכליים קשים ולקראת מערכת הבחירות לנשיאות שתחול בנובמבר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Alex Brandon, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Alex Brandon, Associated Press

בניסיון להשיג תמיכת מאות מנכ"לי החברות הגדולות במהלך המתוכנן של בפתיחה מחודשת של העסקים בארה"ב, ניסה אתמול נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ניסה אתמול לגייסם למהלך במהלך שיחת ועידה. אולם, הבכירים ביקשו ממנו להגביר בצורה דרמטית את בדיקות הקורונה כדי שהציבור ירגיש בטוח לחזור לעבודה, לאכול במסעדות או לערוך קניות. כך לפי מקורות יודעי דבר.

הקריאה לקיום מספר בדיקות גבוה יותר באה בשיחה הראשונה מבין ארבע שטראמפ קיים אתמול על כוח המשימה החדש שהקים לפתיחת הכלכלה האמריקאית מחדש. הנשיא מתמקד מאד בנושא זה, על רקע נתונים כלכליים קשים יותר ויותר ומערכת הבחירות לנשיאות בנובמבר. אתמול פורסמו דיווחים על ירידה דרמטית במכירות לצרכן ובייצור התעשייתי במרץ.

בשיחות לא נדונו תאריכים ספציפיים להסרת ההגבלות של הקורונה, ולא נקבעו שיחות המשך. כוח המשימה, ששמו הרשמי הוא "קבוצות תעשייה להחייאה הכלכלית הגדולה", כולל יותר מ-200 ראשי עסקים ופוליטיקאים שחולקו לקבוצות לפי המגזר שלהם.

בשיחה הראשונה אתמול, שכללה מנהלים ממגזרי הבנקאות, המזון, האירוח והקמעונאות, המשתתפים תיארו את רמה הבדיקות הנוכחית בארה"ב כלא מספיקה לפתיחה מחדש של הכלכלה. כמה מהם דיברו על יוזמות משלהם להשיג ציוד לבדיקות של עובדים, ואולי גם לקוחות.

טראמפ הזכיר גם בדיקות רוק לאיתור הנגיף, וטען שכך יוכלו החברות לחזור לעבודה מוקדם יותר. הוא אמר שהחזרה לעבודה לא תסיים את אמצעי הריחוק החברתי, ויתכן שאנשים יצטרכו להתרגל למסכות פנים גם אחרי פתיחת עסקים מחדש.

שבחים לטראמפ

בשיחה הראשונה שנמשכה כשעה עם 35 מנכ"לים, טראמפ מילא את התפקיד הראשי. לפי המקורות, המנכ"לים שיבחו אותו ואת הממשל. כוח המשימה של טראמפ כולל מנהלים של כמה מהחברות הבולטות בארה"ב, ביניהן ג'נרל מוטורס, אפל, מקדונלד'ס, פייזר, גולדמן זקס, אקסון מוביל ולוקהיד מרטין, וכן נציגי איגודים, נציגי ליגות ספורט ופוליטיקאים לשעבר.

טראמפ הודיע על הקמת קבוצות המשימה שלשום בלילה, בתדרוך לעיתונאים, במהלכו הביך כמה ממנכ"לי החברות ששמותיהם הוזכרו בלי שקיבלו על כך ידיעה מוקדמת, לפי המקורות של וול סטריט גו'רנל. "חברות גדולות התקשרו לאנשי הקשר שלהם בממשל ושאלו, 'הנשיא הזכיר הרגע את שמי. למה?'", סיפר נציג של אחת החברות.

בכמה מקרים, המנכ"לים קיבלו פניות להצטרף לכוח המשימה והסכימו, אך לא הוזהרו ששמותיהם יוכרזו בתדרוך בבית הלבן. לפי המקורות, כמה מנכ"לים כבר העבירו את הטיפול בנושא לידי הממונים שלהם על התקשורת עם הממשל.

היום אמור טראמפ לפרסם הנחיות חדשות על הפתיחה מחדש של ארה"ב, אחרי שאמר השבוע שהוא - ולא מושלי המדינות - הפוסק האחרון בנושא זה. שלשום הוא נשמע מרוכך יותר, והדגיש כי הוא רוצה לעבוד בשיתוף פעולה עם המושלים.

הנשיא צפוי לקרוא לפתיחת המדינות בשלבים, כשהראשונות יהיו אלו עם מקרי הקורונה המעטים ביותר. בסופו של דבר, המושלים יהיו אלו שיחליטו אם לפתוח את מדינותיהם.