סכסוך חריף בין נשיא ברזיל לשר הבריאות על ההגבלות בשל הקורונה

הנשיא ז'איר בולסונרו תומך בבידוד רק לאנשים בסיכון גבוה, ואילו השר לואיז אנריקה מנדט קורא לבידוד של רוב תושבי המדינה • הוויכוח יכול להביא לפיטוריו של השר, אומרים גורמים המקורבים לשניהם • בברזיל יש מעל ל-28 אלף חולי קורונה ו-1,700 מתים

מימין: שר הבריאות הברזילאי לואיז אנריקה מנדטה ונשיא ברזיל ז'איר בולסונרו / צילום: Andre Borges , AP
מימין: שר הבריאות הברזילאי לואיז אנריקה מנדטה ונשיא ברזיל ז'איר בולסונרו / צילום: Andre Borges , AP

מחלקות הטיפול הנמרץ בבתי החולים בסאו פאולו ובריו דה ז'ניירו כמעט מלאות, מערכת הבריאות במחוזות אחרים בברזיל קורסת, ולפחות שני מושלי מחוזות נדבקו בקורונה. כל זה לא יפריע הנשיא ז'איר בולסונרו לפטר את שר הבריאות הפופולרי שלו, לואיז אנריקה מנדטה, שמתח ביקורת פומבית על מדיניות הנשיא במשבר, לפי מקורבים לשני האישים.

מנדטה, שניסה אתמול (ד') להפחית מחשיבות המתיחות בינו ובין בולסונרו, קרא לבידוד חברתי ברחבי המדינה, כאשר רק עסקים חיוניים יישארו פתוחים ורוב התושבים ישהו בבית. בולסונרו תומך במה שהוא מכנה "בידוד אנכי", כלומר בידוד אנשים בסיכון גבוה כמו זקנים ופתיחה מחדש של עסקים - במטרה להציל את הכלכלה של המדינה שהייתה רעועה כבר לפני הקורונה. כל 27 מושלי מחוזות ברזיל, למעט שניים, בחרו להורות על בידוד ביתי כולל, בניגוד לעמדת הנשיא.

מספר מקרי הקורונה בברזיל עלה ל-28,320, ומספר מקרי המוות עלה ליותר מ־1,700. אלו נתוני התמותה הגבוהים ביותר באמריקה הלטינית, אך היקף המגפה האמיתי כנראה רחב יותר בברזיל. האוניברסיטה הקתולית בריו דה ז'ניירו העריכה לאחרונה שמספר מקרי ההדבקות המאומתים במדינה, שבה חיים 210 מיליון תושבים, הוא עשירית מהמספר האמיתי בשל היעדר בדיקות. לדברי השר מנדטה, מספר הנדבקים יגיע לשיא במאי וביוני.

"הנשיא שולח אותנו למלחמה באויב שאנחנו לא מכירים, ובשיטות שאנחנו לא מכירים", אמר ארתור וירג'יליו נטו, ראש עיריית מנאוס, עיר של 1.8 מיליון תושבים באמזונס, בשיחת טלפון. "הוא צריך להודות שהוא טעה ולהחזיר לעצמו את המנהיגות. הוא צריך לומר בטלוויזיה שהוא טעה, שהבידוד הכרחי כדי להקל על בתי החולים ועל הכלכלה".

אבל מנקודת המבט של בולסונרו, המגפה הרסה את הכלכלה, שהממשל שלו קיווה שתצמח על בסיס רפורמות שונות שיושמו בשנה שעברה. במקום זאת, הכלכלה צפויה להתכווץ השנה ב־5.3%, לפי קרן המטבע הבינלאומית. זהו השיעור החד ביותר מבין הכלכלות הגדלות באמריקה הלטינית אחרי מקסיקו וארגנטינה.

"ברזילאים, תתעוררו למציאות", אמר לאחרונה בולסונרו לתומכיו. "אם לא נתעורר, יהיה בקרוב מאחור מדי. תהיה אבטלה מאסיבית. הכאוס מתקרב".

76% תומכים בשר הבריאות

הנשיא נהנה מתמיכה של בסיס פוליטי נלהב וחלק גדול מהממסד הפוליטי במדינה, ביניהם בעלי ברית לשעבר של בולסונרו, אך פעולותיו בשבועות האחרונים לא היו פופולריות. סקר מהשבוע שעבר הראה ש-33% מהמשיבים תמכו במדיניותו בנושא הקורונה, מול 76% שתמכו בגישה של שר הבריאות מנדטה למשבר. במסיבת עיתונאים אתמול אמר מנדטה שהוא יעזוב את תפקידו אם הנשיא יבקש זאת ממנו, אם הוא יחלה או אם הוא יניח שתפקידו הסתיים.

סאו פאולו, המחוז העשיר ביותר בברזיל, נמנה עם המחוזות שאימצו את האמצעים הדרסטיים ביותר למאבק במגפה. המושל ז'ואאו דוריה, שהאריך את הבידוד החברתי עד 22 באפריל, מתח ביקורת גלויה על קריאת בולסונרו לחזור לעבודה. אתמול הוא אמר שפיטורי מנדטה יהיו אסון לנשיא.

"אותי לא מנחה פופוליזם, אלא המדע", אמר דוריה, שמרן שתמך בבולסונרו לנשיאות. "כל היוזמות בסאו פאולו מתבססות על מדע וחוות דעת רפואית".

בריו דה ז'ניירו, המושל ווילסון וויצל, גם הוא בעל ברית לשעבר של בולסונרו, יישם בכל זאת סגר מחוזי כולל עד 30 סאפריל, והודיע שגם הוא נדבק. "אני מבקש שוב שתישארו בבית", הוא כתב שלשום בטוויטר. "המחלה הזו, כפי שכולם רואים, לא מפלה בין אדם לאדם, וההידבקות מהירה".

מעל 70% ממיטות חדרי הטיפול בטיפול הנמרץ במחוז שלו כבר תפוסים, ומספר מקרי הקורונה עולה במהירות. נכון לאתמול היו במחוז ריו 3,743 מקרי קורונה מאומתים עם 265 מקרי מוות.

בעיר מנאוס בצפון המדינה קיים מחסור באנשי מקצועות הרפואה לטפל במספר החולים העולה. משרד הבריאות הפדרלי שיגר אליה רופאים ואחיות ממחוזות שנפגעו פחות כדי לסייע. מנדטה הכריז גם על מימון להקמת בית חולים שדה לטיפול באוכלוסייה הילידית במחוז זה.