ביין קפיטל הובילה השקעה של 145 מיליון דולר בחברת הסייבר הישראלית ביוקאץ'

הטכנולוגיה שפיתחה החברה נועדה לזהות ולתעד מאות ניואנסים המייחדים כל אדם, באופן השימוש שלו במחשב או בטלפון החכם, דוגמת אופן הזזת העכבר או ההקלדה • לפי גורם המקורב לחברה, חלק מהסכום שהושקע לא נכנס לקופת החברה, אלא שימש לרכישת מניות מבעלי מניות קיימים

הווארד אדלשטיין, יו"ר ומנכ"ל ביוקאץ' / צילום: שלומי יוסף
הווארד אדלשטיין, יו"ר ומנכ"ל ביוקאץ' / צילום: שלומי יוסף

חברת הסייבר הישראלית ביוקאץ' (BioCatch), המפתחת מוצר לאימות זהויות באמצעות ביומטריה התנהגותית המיועד לשוק הפיננסי, הודיעה אמש (ד') על עסקת השקעה של 145 מיליון דולר בהובלת זרוע הצמיחה של Bain Capital, שמנהלת יותר מ-100 מיליארד דולר והשקיעה בעבר בין השאר בלינקדאין. לפי גורם המקורב לחברה, חלק מהסכום שהושקע לא נכנס לקופת החברה, אלא שימש לרכישת מניות מבעלי מניות קיימים בהם משקיעים הקיימים בחברה ומייסדיה.

ביוקאץ' הוקמה ב-2011 על ידי אבי תורג'מן, המכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה ובני רוזנבאום ז"ל, ואליהם הצטרף בהמשך אורי ריבנר, המכהן כסמנכ"ל תחום הסייבר. יו"ר ומנכ"ל החברה הוא הווארד אדלשטיין, אחד מחלוצי הפינטק, שכיהן כיועץ לחברה מאז שנת 2015 מטעם אוורקראוד. לחברה משרדים בתל אביב, בלונדון ובארה"ב, וגדי מזור, ממקימי Ourcrowd, הוא מנהל המרכז של החברה בישראל.

לצד Bain Capital השתתפה בסבב ההשקעה המשקיעה החדשה Industry Ventures, לפי אתר הקרן, מתמחה בעסקאות שניוניות (רכישת מניות מבעלי מניות קיימים) בחברות עם קשיי נזילות, ופתרון של חוסר יעילות בניהול החברות הללו. לפי הודעת החברה על הגיוס, תוצאותיה הכספיות הן מרשימות, הכנסותיה השנתיות צמחו ב-150% בשנת 2019 ביחס לשנה שלפניה, והיא משרתת כיום 40 מהמוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם, צמיחה של כ-300% במספר הלקוחות ביחס ל-2018.

עוד השתתפו בסבב המשקיעים קיימים בהם זרוע השקעות ההון סיכון של אמריקן אקספרס, קרדיטאיז, Maverick ונצ'רס, ופלטפורמת ההשקעה אוורקראוד, שעד הסבב הנוכחי הייתה המשקיעה הגדולה בחברה, וכמה מהבכירים בחברה הגיעו מהקרן. בסבב הגיוס הקודם של החברה, שנערך ב-2018, היא גייסה 30 מיליון דולר בהובלת קרן Maverick קפיטל, ועד הסבב הנוכחי, לא כולל, גייסה החברה כ-42 מיליון דולר.

הטכנולוגיה שפיתחה החברה נועדה לזהות ולתעד מאות ניואנסים המייחדים כל אדם, באופן השימוש שלו במחשב או בטלפון החכם, דוגמת אופן הזזת העכבר, החזקת הטלפון או ההקלדה. הפרמטרים האלה מוצלבים עם נתונים התנהגותיים אחרים, במטרה לזהות מקרים של פריצה לחשבונות בנק, פתיחת חשבונות מזויפים, גניבת החזרי מס על ידי התחזות לזכאים ועוד.

באמצעות הנתונים האלה, וכן שילוב של הקלטות שיחות עם מוקדי שירות הלקוחות של לקוחותיה, החברה מתריעה אם במקרים של התחזות. כלומר, אם הפלטפורמה שלה מזהה שפעולות התבצעו על ידי אדם ש התנהגותו לא תואמת את הזהות של בעל החשבון הו הוא מבצע את הפעולות.

"מה שאנחנו עושים הוא להבין את ההתנהגות הנורמלית שלך ואת צורת החשיבה שלך כשאתה משתמש במכשירים שונים כדי להיכנס לחשבונות שונים. בפתיחת חשבון, כשאין לנו היסטוריה שעליה אפשר להתבסס, אנחנו מסתכלים על ההתנהגויות שמאפיינות את האנשים הרעים. למשל, אם יש הפסקות בזמן שהם מזינים מספר תעודת זהות או ביטוח לאומי, כי המידע לא נמצא בזיכרון ארוך הטווח שלהם", הסביר בעבר ריבנר ל"גלובס".

"החברה הזו היא סיפור מרתק מכל מני בחינות. היא הקומה על ידי בני ואבי, שהיה אחראי על תחום היזמות ב-8200. בני, לא הרבה זמן אחרי שהקים את החברה הלך לעולמו, וזה היה משבר עבור החברה. כשרואים לאן היא הגיעה היום, לדעתי זה בזכות שילוב של הברקה טכנולוגית, יחד עם הידע המסחרי של הווארד", אומר אומר ג'ון מדבד, מייסד ומנכ"ל אוורקראוד.