עסק ביום | פיצ'ר

"אביא החודש כסף מהבית כדי לשלם שכירות ומשכורות"

מורן גינוסר, מעצבת אופנה ובעלת המותג SPUNK: "אני לא סומכת על האופן שבו הממשלה מנהלת את המשבר מול העסקים. יש איזה ניתוק של הפוליטיקאים והפקידים, וההתנהלות הזאת היא גזר דין מוות להרבה עסקים קטנים" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

תעשיית האופנה המקומית, המייצרת מדי יום בישראל ולא נסמכת על יבוא, שרויה במשבר זה שנים רבות. כשהחליטה הממשלה להסיר לחלוטין את מכסי היבוא על טקסטיל לישראל, ספגה התעשייה המקומית מכה קשה נוספת, ומאז הלכו והתמעטו העסקים בתחום. אם לא היה די בתלאות אותן עברה התעשייה בשנים האחרונות, לתוך הסערה נכנסה גם הקורונה, המהווה כעת איום קיומי על עסקים רבים.

מורן גינוסר, בת 36 מתל-אביב, מעצבת אופנה ובעלת המותג SPUNK, הקימה את החנות שלה כשהייתה רק בת 20 - לפני 16 שנה, כשעוד בנעוריה חלמה שכך יהיה. "בגלל הסגר, ההכנסות שלי נחתכו ביותר מ-70%", היא מספרת. "כדי לשלם החודש את שכר הדירה ואת המשכורות אצטרך להביא כסף מהבית, ואיאלץ לפדות חסכונות כדי לקיים את העסק עד שהעניינים יחזרו לתפקד. תחום האופנה סבל גם ככה מאוד בשנים האחרונות מירידה חדה בהכנסות ומתחרות מאוד כבדה מרשתות אונליין זולות. אני מקווה שהמשבר הזה לא ימוטט את הענף לגמרי".

לדבריה, הפגיעה בעסק החלה ממש בפרוץ המשבר. "בשלב ראשון החנות עוד הייתה פתוחה, אבל אנשים פחדו והפסיקו לבוא. בשלב הבא הורו על סגירה של החנויות, מה שהוריד את המכירות כמעט לאפס. יש לי אתר מכירה מקוון, אבל החנות שלי מבוססת על יחס והתאמה אישיים, סטיילינג ותיקונים במקום, ומאוד קשה להעביר את החוויה הזאת לאונליין. בנוסף, יש פחד וחוסר ודאות כלכלית בקרב הלקוחות שלי, שמשתייכות ברובן למקצועות שונים שהוצאו לחל"ת או עצמאיות כמוני, שלא יודעות מה יקרה איתן מחר".

גינוסר מעסיקה עובדת אחת, שלעת עתה ממשיכה לעבוד במתכונת מצומצמת על תפירת הקולקציה הבאה, כאשר היא מקווה שברגע שהחיים יחזרו למסלולם - יחזרו גם הלקוחות. "כדי לצמצם את הנזק הכספי, הקטנתי את הקולקציה שלי, שבכל מקרה איננה גדולה, צמצמתי הוצאות נוספות, והפסקתי לרכוש בדים וחומרים חדשים. ביקשתי מבעל הבית התחשבות בנושא שכר הדירה, אבל הוא הסביר לי שהוא תלוי בכסף הזה ולא יכול להרשות לעצמו לעשות לי הנחה. השקתי מבצעים באתר ושוברי מתנה עם הטבה לשימוש עתידי, והשקעתי יותר בשיווק ברשת".

התוכנית הממשלתית מסייעת לך?

"לצערי בפעימה הראשונה לא, לא הייתי זכאית בגלל שבעלי עובד, ומן הסתם יחד הגענו לתקרה הנמוכה מאוד שנקבעה. לפי העדכון האחרון אולי אהיה זכאית, אבל אאמין כשאראה את הכסף בבנק. ניסיתי מספר פעמים להגיש, אבל עד לרגע זה לא ברור כמה והאם בכלל אקבל סיוע כלשהו. אני לא סומכת על האופן שבו הממשלה מנהלת את המשבר מול העסקים. יש איזה ניתוק של הפוליטיקאים והפקידים שמנהלים את המשבר, שלא ניתן להסביר אותו. אני חושבת שההתנהלות הזאת היא גזר דין מוות להרבה עסקים קטנים.

"התאכזבתי, למרות שלא היו לי ציפיות. העצמאים משלמים הון כל חודש לביטוח לאומי, למה אין דמי אבטלה לעצמאים? זה כל-כך פשוט ומתבקש. את מענק הילדים, למשל, היו צריכים לתת בצורה אחרת, לא גורפת, וזה ממש זמן לתת דוגמהאישית ולא להעלות שוב את שכרם של השרים".

חשבת לסגור את העסק?

"אני מאוד אוהבת את המקצוע שלי ואת הלקוחות שלי, אחרת כנראה שכבר הייתי מחפשת 'Plan B'. המחשבה לסגור את העסק עוברת לי בראש מדי פעם, במיוחד שאני מסתכלת בחשבון הבנק. אני מקווה שלא אצטרך להגיע לזה". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il