השמנת יתר | ניתוח

הגרף היומי: מה הקשר בין השמנת יתר לנגיף הקורונה

בבריטניה, מחקר של שירות הבריאות הלאומי בממלכה המאוחדת מצא שכשני שליש מהחולים שאושפזו בטיפול נמרץ במדינה סובלים מעודף משקל או השמנת יתר, כאשר קרוב ל-40% מהחולים היו מתחת גיל 60

עומדים בתור לקניית מזון מהיר מול המסכים הצבעוניים עליהם מרצד התפריט / צילום: Esteban Felix, Associated Press
עומדים בתור לקניית מזון מהיר מול המסכים הצבעוניים עליהם מרצד התפריט / צילום: Esteban Felix, Associated Press

בשבוע שעבר, טען האפידמיולוג הראשי של צרפת כי עודף משקל עלול להוות סיכון משמעותי עבור אנשים החולים בקורונה. פרופ' ז'אן פרנסואה דלפרסי, העומד בראש המועצה המדעית המייעצת לממשלה בנוגע למגפה, הוסיף כי 17 מיליון מתוך 67 מיליון אזרחי צרפת נמצאים בסיכון משמעותי, בשל מחלות רקע, השמנת יתר או גילם המבוגר.

לפי מידע שנאסף בחודשים בהם המגפה מתפשטת ברחבי העולם, בהולנד למשל 66%-80% מהחולים הקשים (אלו שאושפזו בטיפול נמרץ) סובלים מעודף משקל או השמנת יתר, ובבריטניה, מחקר של שירות הבריאות הלאומי בממלכה המאוחדת מצא שכשני שליש מהחולים שאושפזו בטיפול נמרץ במדינה סובלים מעודף משקל או השמנת יתר, כאשר קרוב ל-40% מהחולים היו מתחת גיל 60.

במחקר שביצעו רופאים במרכז הבריאות NYU Langone בניו יורק, והתבסס על אבחון רפואי של יותר מ-4,000 מאושפזים, עלה כי השמנת יתר היא הגורם הכרוני המשמעותי ביותר המשותף לחולים הנמצאים בסיכון. דוח של המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב שפורסם בשבוע שעבר, מצא כי 48.3% מכלל החולים שאושפזו בבתי החולים ב-99 מחוזות ברחבי ארה"ב סובלים מהשמנת יתר, כאשר בקרב בני 18-49, מדובר ב-59% מקרב המאושפזים. זאת, בזמן שבארה"ב 40% מבני 20-39 סובלים מהשמנת יתר.

השמנת יתר פוגעת יותר בגילאים צעירים
 השמנת יתר פוגעת יותר בגילאים צעירים

מחקר נוסף שבוצע בסין וטרם עבר ביקורת עמיתים, בחן 383 מקרים ומצא שלבני אדם במשקל עודף הייתה סבירות גבוהה יותר ב-86% לפתח תסמינים חריפים, דוגמת דלקת ריאות כתוצאה מהמחלה, ובקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר (obesity), הסבירות הייתה גבוהה ב-240%. גברים בהשמנת יתר, היו בעלי 570% יותר לפתח תסמינים חמורים.

מאפיינים שונים של אוכלוסיות ברחבי העולם, עשויים להשפיע על אחוזי התמותה והחולי. כך למשל, אוכלוסייתה המבוגרת של איטליה והצעירים הרבים החיים עם בני משפחה מבוגרים, הובילו לעלייה משמעותית באחוזי התמותה. כעת, כאשר הנגיף מתפשט ופוגע באופן קשה במיוחד בארה"ב, מומחים בוחנים כיצד מאפייני אוכלוסייה יחודיים עשויים להשפיע; עם שיעור השמנת יתר של 42% לעומת 6% בסין ו-10% באיטליה, חלקם חוששים מפני סערה מושלמת.

מחקרים נוספים מראים כי למשקל יתר עלולה להיות השפעה שלילית על המערכת החיסונית והנשימתית. "היא משפיעה על היחלשות מערכת החיסון ועל היווצרות של תהליכים דלקתיים בגוף. תאי השומן מפרישים ציטוקינים, חלבונים מעודדי דלקת, הקשורים גם לתגובה חיסונית קשה של הקורונה - סערת ציטוקינים - שגורמת לתסמונת המצוקה הנשימתית החריפה בקרב החולים שמצבם קשה", מסביר ד״ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל ״המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה״.

"בנוסף, במצב של עודף משקל תפקודי הנשימה נפגעים, הריאות מתקשות להתרחב ולהתמלא בחמצן. חולי קורונה קשים נזקקים לרוב לצנרור קנה הנשימה (אינטובציה) כדי לאפשר מעבר אויר בחופשיות אל הריאות, הליך שקשה יותר לבצע לכבדי משקל. מקרים רבים הוכיחו שהשמנת יתר קשורה לעשרות בעיות בריאותיות שכיחות, ביניהן גם למחלות קשות בדרכי הנשימה, לב ומחלות מטבוליות, אשר לכשעצמן נמצאות בראש גורמי הסיכון לסיבוכי קורונה".

ואמנם, לעומת שאר מחלות הרקע שמרוכזות ע״י בתי החולים כחלק ממאגר בנושא הקורונה, המידע לגבי השמנת יתר הוא יותר אנקדוטלי ולא מתועד באותה איכות. ד"ר הגואל מדגיש כי "לצערנו בישראל טרם פורסמו המאפיינים של החולים הקשים ואנו נאלצים להסתפק בהגדרה כוללנית המכונה: ׳מחלות רקע׳. אם תמונת מאפייני החולים הקשים בישראל דומה למדינות מערביות אחרות, חייבים לייצר המלצות ודרכי פעולה בנושא זה כדי שמי שסובל מהשמנת יתר ישמור על עצמו לא פחות מאדם שסובל ממחלת רקע אחרת. בבריטניה, למשל, כבר הומלץ למי שסובל מהשמנה לנסות לשמור כעת על זהירות והקפדת יתר".