רשת לבית הדין לעבודה: אין לנו כסף לשלם משכורות ב-9 במאי

בסוף הדיון הוחלט בהסכמה כי לא יפוטרו עובדים עד 17 במאי, וכי דירקטוריון רשת יתכנס לדון בהצעות ובחלופות, אך לא יקבל החלטות • ב-19 באפריל יוגשו נתוני תזרים רשת לעובדים, הם יעבירו התייחסות תוך 48 שעות, ולאחר מכן הדירקטוריון יקבל החלטה בנוגע לקיצוצים

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

ההנחות על מצבה הפיננסי הקשה של רשת 13 והחששות של הנהלת החברה מפני השלכותיהן עלו היטב במסגרת הדיון בבית הדין לעבודה שהתנהל היום (ה'), בעקבות הבקשה לצו מניעה שהגישה רשת נגד הצעדים הארגוניים שהעובדים ביקשו לנקוט כבר הבוקר.

עורכי הדין של רשת וסמנכ"ל הכספים יוחאי בניטה הבהירו כי לרשת אין כסף לשלם את המשכורות שאמורות להגיע לעובדים ב-9 במאי, ולכן נדרשו לבצע צעדים עוד לפני המועד שננקב בבית הדין כתאריך היעד לביצוע תוכנית הקיצוצים.

לדברי עורכי הדין, "הדירקטוריון לא יכול להמשיך לשלם את התחייבויותיה (של רשת) כמו שחזתה לפני חודש. זאת תוצאה של הירידה בדקות הפרסום - ולכן רשת נוקטת צעדים".

עוד נטען כי המצב התזרימי של רשת הוא כזה שאין לה כסף לשלם משכורות. המטרה של הדירקטוריון היא להתכנס ולדון בהשלכות של מה רשת צריכה לעשות כדי להתמודד עם המצב. עוד נטען כי התוכנית המלאה עדיין לא מוכנה.

עורכי הדין של רשת הדגישו כי רשת, כחברת-אם שהיא בעלת מניות בחברת-בת, מוסמכת להודיע לחברת החדשות שהיא מקצצת את התקציב שלה. לטענתם, המשא-ומתן עם העובדים מוביל להשלכות של ההחלטה בסוגיות של איך לקצץ, ולא לעצם החלטת הקיצוץ.

עורכי הדין של רשת טענו כי נציגות העובדים אינה מנהלת את חברת החדשות, היא לא יכולה לשים עצמה במקום הדירקטוריון ולקבל החלטה איזה קיזוז תקציבי יהיה. לטענתם, התנהלות העובדים סותרת את האמירה של העובדים לפיה הם מתנהגים באחריות. "כל מה שאנחנו רואים זה בריונות ולא אחריות, הם ימוטטו את החברה עליהם", אמרו נציגי רשת.

מהנתונים שמסרו נציגי רשת עולה כי הכוונה היא להפיק מהדורה ומבזקים - זה המינימום שרשת אמורה על-פי החוק להזמין מחברת חדשות 13. יש מינימום של תקציב שהוא כ-67 מיליון שקל. מעבר לזה, ככל שרשת וחברת החדשות יסכימו על עבודות אחרות או על תקציב נוסף בהתאם ליכולת הפיננסית של רשת, זה יהיה מעבר למה שרגולציה מחייבת.

מהדברים עלה כי ברשת קיים חשש כבד כי אם מצב החברה ייוודע לאשורו, ספקים עלולים להגיב באופן שיסכן את הישרדות החברה.

בדיון הוסבר כי יש תוכנית כלכלית שכוללת הרבה אלמנטים, אך אם המצב יצא החוצה, זה "עלול להלחיץ את הצד השני, אותם אנשי שאנחנו צריכים להתדיין עמם, חברות הפקה. רשת הודיעה כי במרץ, באפריל ובמאי היא תשלם 50% מהסכום של עבודה שנעשתה. המשמעות של להוציא דברים החוצה היא שהיכולת של ההנהלה להוציא לפועל את התוכנית עלולה להיפגע, כי ספקים יפעלו מתוך לחץ. אנו מחזיקים את הספקים בשיחות", נמסר לבית הדין.

עורכי הדין של ועד העובדים טענו כי הנהלת רשת קובעת עובדות בשטח ולא עומדת בהתחייבויות קודמות לבית הדין.

העיתונאי מתן חודורוב טען כי ברשת דווקא יודעים היטב מה היקף התוכנית המתוכננת שבית הדין הורה להציג ב-17 באפריל, ולכן היא מכנסת בלי לעדכן ישיבת דירקטוריון על תוכנית קיצוצים של עשרות אחוזים מחברת החדשות. "רשת יודעת מה התוכנית הכלכלית שהיא רוצה לבצע ושהיא מנסה להסתיר, והיא מתכוונת לכבול את ידיה של חברת-הבת חדשות 13 למסגרת התקציב שייקבע", אמר.

לטענת חודורוב, קביעה של רשת לגבי היקף הקיצוץ בתקציב לא מותירה אפשרויות תמרון. "איזה שיקול-דעת יכול להיות לחדשות 13 אם יתחילו לקצץ עובדים, לקצץ בשכרם, שעה שחברת-האם קבעה ללא כל משא-ומתן מסגרת תקציב שתחייב את החברה-הבת?".

עוד נטען כי הטענה של רשת כאילו היא לא מתערבת בענייניה של חברת החדשות היא טענת-סרק, ונשאל האם ניתן לנהל משא-ומתן על תוכנית לאחר שהמסגרות התקציביות המכתיבות אותה כבר אושרו ונקבעו במסמרות. "היש ביטוי מובהק מזה לחוסר תום-ליבה של רשת?", שאלו עורכי הדין של ועד העובדים.

לטענתם, ההבטחות למשא-ומתן הם מילים פורמליות שלא עומדת מאחוריהן כוונה אמיתית, ולכן לא נותרה ברירה אלא לממש צעדים מידתיים שאין בהם להוביל להחשכת המסך או לגרום לתקלות כלשהן, אלא להפך - לגרום לחדשות 13 ולחברה-האם רשת להגיע לשולחן המשא-ומתן, להפסיק את מדיניות הצעדים החד-צדדיים ולהידבר במקום לפטר.

באשר לטענות על כך שלרשת אין כסף, אמרו עורכי הדין של ועד העובדים: "הם טוענים שאין להם כסף - ובקול שני הם חותמים על הסכם של 4.5 מיליון שקל עם אסף גרניט". 

בסוף הדיון הוחלט בהסכמה כי לא יפוטרו עובדים עד 17 במאי, וכי לוועד יועברו נתונים - גם של רשת. דירקטוריון רשת יתכנס לדון בהצעות ובחלופות, אבל לא יקבל החלטות. ב-19 באפריל יוגשו נתוני התזרים של רשת לנציגי העובדים, הם יעבירו התייחסות תוך 48 שעות, ולאחר מכן דירקטוריון רשת יקבל החלטה בנוגע לקיצוצים.