חקירת משטרה לכל חולה: באוסטריה מגבירים את הצעדים למלחמה במגפה

אוסטריה היא המדינה הראשונה שיצאה מהסגר באירופה בימים האחרונים, והיא מתכננת כעת להתמקד בבדיקות ובבידוד כדי "למנוע בכל מחיר התפרצות שנייה" • בין הצעדים: גיוס המשטרה, קנסות ודגש מיוחד על בתי אבות

הצוות הרפואי במחוז טירול באוסטריה / צילום: Kerstin Joensson, Associated Press
הצוות הרפואי במחוז טירול באוסטריה / צילום: Kerstin Joensson, Associated Press

אוסטריה החלה בימים האחרונים במה שמוגדר כ"שלב 2" של מדיניות ההתמודדות עם מגפת הקורונה. מצד אחד עסקים קטנים הורשו להיפתח, כמו גם חנויות עשה-זאת-בעצמך, חנויות אופניים, מוסכים ומשתלות, ובקרוב ירוככו ההגבלות על התנועה ברחובות; מצד שני, הוטלה חובת לבישת מסיכות על התושבים בעת הקניות, והרשויות הבטיחו "להגביר הילוך" כדי לנטר סימנים להתפרצויות מחודשות של המחלה - ואז לקטוע אותן בעודן באיבן.

הממשלה בווינה, בראשות הקאנצלר סבסיטאן קורץ, הייתה אחת הראשונות באירופה לנקוט צעדים מחמירים כמו סגירת גבולות וסגר הדוק המלווה באיום בקנסות. היא סבורה כעת כי רק באמצעות איתור מהיר ובידוד של חולים חדשים ושל מעגלי-המגע שלהם, תוכל אוסטריה לשוב ולקיים סוג של חיי מסחר וכלכלה מתפקדת, שבאירופה כולה מכנים כיום בתור המצב ה"נורמלי החדש".

התוכנית האוסטרית כוללת גם צעד רגיש מבחינה ציבורית - העברת חלק מהאחריות לחקירה האפידמיולוגית של כל חולה חדש שיאותר לידי המשטרה - הארצית והמקומית, כדי להגביר את היכולות והטיפול בתחום זה. שר הפנים האוסטרי, קארל נהאמר, ממפלגת העם שמוביל הקאנצלר קורץ, הציג בימים האחרונים את תוכניתו לציבור, והבהיר כי המשטרה היא זו שתצטרך לנהל את החקירות, בין השאר בשל הניסיון שיש לה בתחומים כאלה. "קני ההידבקות חייבים להיות מאותרים בזריזות ולהימחק", אמר.

השר הסביר כי במסגרת התוכנית החדשה, אם תוצאת בדיקת קורונה כלשהי תהיה חיובית, רשויות הבריאות יעדכנו את המשטרה המקומית או הארצית, שתיצור קשר עם האדם החולה. הדבר ייעשה באמצעות הטלפון במרבית המקרים, כדי להימנע מקשר ישיר ומדבק. המשטרה הרכיבה שאלון מוכן, שגובש בשיתוף עם רשויות הבריאות, בנוגע למעגלים החברתיים של החולה, לאנשים אתם היה בקשר ולכל מי שהיה עלול להדביק. תוצאת החקירה הזו נשלחת חזרה למשרד הבריאות, שאמור ליצור קשר עם כל מי שהיה בסיכון.

קרימנליזציה של חולי קורונה

כמה פוליטיקאים אוסטרים במדינה, כולל מתוך "מפלגת העם", הביעו התנגדות לתוכנית. לפי מסמך פנימי שצוטט בעיתון "דר סטאנדרד", חברה בכירה במפלגה אמרה כי התוכנית עשויה להביא לחוסר שיתוף פעולה מצד חולי קורונה, שיחושו שמתנהגים אליהם כפושעים. גם באופוזיציה הביעו התנגדות ל"קרימנליזציה של חולי קורונה". גם כיום, יש לציין, יש חובה חוקית לשתף פעולה עם הרשויות ולחשוף מידע על מגעים לכל חולה קורונה. המסרבים לעשות זאת צפויים לפחות לקנס של 1,500 אירו. עד כה, ניהלו את החקירות רק רשויות הבריאות.

בנוסף לצעד זה, שר הבריאות רודולף אנשובר, ממפלגת "הירוקים" השותפה בקואליציה, הבהיר כי בכוונת הממשלה לשים דגש מיוחד על מניעת התפרצויות בבתי האבות. כשליש מהמתים באוסטריה הם מבתי אבות, שיעור דומה לזה בישראל ובמדינות אחרות. לכן, הממשלה מתכננת להוציא לפועל מבצע בדיקה לכל דיירי ועובדי בתי האבות, הדיור המוגן והמחלקות הסיעודיות - כ-130 אלף בני אדם לפי הערכות - שיתבצע בשבועות הקרובים. ייתכן שיהיה צורך בבדיקות חוזרות מדי תקופה, כדי לנטר התפרצויות בבתי אבות עוד לפני שיתפשטו.

בדיקות מרובות ואיתור מהיר הם גם חלק מהאסטרטגיה של המדינה במגזרים אחרים. במיוחד צפויים להיבדק אנשי צוות רפואי, כדי למנוע מקרי הדבקה של אוכלוסייה בסיכון. במקביל, בדיקתם תאפשר לאמוד את הסיכויים להתפרצות כללית. סגן הקאנצלר ורנר קוגלר, המכהן גם כשר הספורט, הציע לשוב ולקיים את משחקי הכדורגל בליגה האוסטרית - באצטדיונים ריקים כמובן - בתנאי שכל שחקני הקבוצות והצוותים שלהן יעברו לפני המשחקים בדיקות PCR לנוכחות קורונה.

תוכנית זו תלויה כמובן בקיומה של תשתית יעילה לבדיקות מהירות. לאוסטריה, שבה חיים כ-8.5 מיליון בני אדם, יש כיום יכולת לבצע כעשרת אלפים בדיקות ביום. לדברי הממשלה, היא יכולה להרחיב זאת ל-15 אלף בדיקות ביום בשבועות הקרובים. לפני כשבועיים היו במדינה 20 מעבדות שסיפקו תוצאות בדיקות קורונה ב-PCR, אך בשבוע שעבר כבר פעלו 40 מעבדות כאלה.

בנוסף, הבהירה הממשלה, יכולות הבדיקות גדלו מכיוון שיש צמצום במספר החולים החדשים ומעגלי ההדבקה האפשריים שלהם. מספר החולים החדשים ירד לכ-120 ביום בשבוע האחרון, לעומת 600 ומעלה בשיא התפרצות המגפה. עד כה, מתו באוסטריה כ-431 בני אדם ו-15,000 מקרים אותרו. שר הבריאות אנשובר הסביר כי כעת, בגלל הצמצום במספר הנדבקים החדשים, הרשויות האוסטריות יכולות להיות "מהירות יותר" באיתור מוקדי הדבקה חדשים. "המטרה היא למנוע גל שני של תחלואה", אמר.